BB-VÄSKAN, vad?, hur mycket?, tips! :)
Sorry för långt medd:
Min förlossning blev lång (ca 30 h) och slutade med akut kejsarsnitt = blev kvar på bb i 6 dagar efter förlossningen jag är glad att jag hade med mig extra. De första 3 dagarna var jag i så dåligt skick så sambon fick sköta allt förutom amning = önskar vi hade haft med oss mer saker till sambon. Våra vänner fick åka många turer med mat och annat :) Det var otroligt kallt på BB, vänner som fött på samma BB berättar samma sak = är så glad för morgonrocken och tofflorna+att både jag och sambo fick sova med jacka. Ps. Svägerskan sa att hennes mått varit "små" och hon trodde hon skulle få en liten bebis men det visade sig vara en "normal" och svägerskan hade endast med sig prematurkläder och ingenting passade hennes bebis :/
Jag hade inte klarat mig utan följande;
*Vänner som var på stand by och kom med mat/dryck till sambon då han inte kunde lämna förlossningen/bb på länge!
* Många extra ombyten, endast mjukiskläder och gärna extra stora i storleken. (Magen är ff stor efter förlossningen och har man otur så har man ont överallt och kan inte ha vanliga jeans). Stora skor (ifall du samlat på dig vätska och/eller är svullen efter förlossning) och såklart nessessär med värktabletter, stora bindor och stora trosor :) amningsbh och linnen.
*Varm morgonrock och tofflor, ska ha med mig eget täcke nästa gång också (har bf med 2:an om 20 dagar)
*Varm babyfilt då det var sjukligt kallt på bb, babykläder i olika storlekar. Flera ombyten även till bebis (vår 1:a bajsade måånga ggr per dag + det var flytande och läckte lätt/ofta)
*Blöjor skall man tydligen ha med sig själv, har packat ner ett helt paket. Ska ta med egna tvättlappar också.
*Mobil/kamera/laddare.
Kan nämna att jag och sambo var i princip ensamma på bb då 1:an kom i jan -14 = det var jätteskönt. Ett par vänner till oss fick när det föds flest bebisar = det var knökfullt på bb och hennes sambo fick inte sova över och hon delade rum med 2 andra mammor vars bebisar verkade ha kolik. Kan vara skönt att vara inställd på att det inte alltid blir som man tänkt.
Lycka till :)