Inlägg från: Anonym (tanten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tanten)

Ett normalt beteende att lämna ett barn gallskrikandes i busken och blödande?

Hela historien låter jättekonstig. Barnet blev biten av katten för att en hund var lös? Dessutom så svårt biten, att det rann massor av blod? Jag har haft katt i hela mitt liv och aldrig varit med om något liknande, den katten låter direkt farlig.

Jag tycker nog att man ska ha sin hund kopplad, ifall den går till anfall vid åsynen av en katt. Men kanske var det en del av problemet att katten var kopplad, så att den inte kunde komma undan för att gömma sig? Samtidigt tycker jag nog att hundägaren gjorde rätt som avvek med hunden, så att det uppstod ett avstånd mellan hund och katt.

Tyvärr är det svårt att polisanmäla en okänd hundägare som man inte har träffat.

• Anonym (tanten)

Är det någon som känner till vilka lagar som reglerar ett sånt här fall? Alltså, vilka skulle konsekvenserna bli av en polisanmälan? Har tanten begått något lagbrott? Jag försöker googla fram en lag, men kan bara hitta att hundar ska hållas kopplade i skog och mark mellan 1 mars och 20 augusti. Tätort däremot...

• Anonym (tanten)
    Kjell2 skrev 2015-08-31 14:55:20 följande:
    Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Reglerar bl a det strikta ägaransvaret. Skadar en hund eller katt faller ansvaret strikt på ägaren (innehavaren). Så om det var katten som bet ramlar ansvaret för bettet på kattägaren.

Att sen hundägaren betett sig som en svinpäls är en annan sak.
    Okej, då är det alltså inte en polisanmälan tanten ska ha, utan en uppsträckning.
  • Anonym (tanten)
    Kjell2 skrev 2015-08-31 15:12:52 följande:
    Eventuellt kan det finnas lokala regler om att hundar ska hållas kopplade.
    Hur tar man reda på de lokala reglerna? Jag menar, var finns de? Och håller det för en polisanmälan - gäller "lokala regler" för lag?
  • Anonym (tanten)
    Kjell2 skrev 2015-08-31 15:30:59 följande:
    Kolla med komunen.
    Jag har visserligen varken katt eller hund, så för mig är det inte aktuellt, men jag har en känsla av att om jag ringde "kommunen" skulle man inte kunna svara på detta.

Eller, faktum är att jag har gjort några stickprover på kommunhemsidor, och det är inte alltid helt lätt att hitta regler för hundägare. På Växjö kommuns hemsida var det enkelt att använda sökfunktionen, för att hitta regler. Men kontentan av reglerna är typ "visa hänsyn".
  • Anonym (tanten)
    Kjell2 skrev 2015-08-31 15:49:07 följande:
    När du väl får tag på rätt person går det att få bra info om vilka regler som gäller var i komunen. Allt ligger inte på hemsidor.

Det kan t ex finnas parker eller naturresarvat där det är hundförbud. Andra komuner är mer flexibla och skriver saker som hänsyn, tillsyn mm.

Är du riktigt nyfiken vad som gäller hos dig så skriv och fråga till komunen.

Fastighetbolag kan också ha egna regler om vad som gäller.
    Nej, jag har varken katt eller hund, jag är bara nyfiken på ansvarsfrågan i trådstarten och om ts faktiskt skulle ha fog för att göra en polisanmälan.
Svar på tråden Ett normalt beteende att lämna ett barn gallskrikandes i busken och blödande?