Ett normalt beteende att lämna ett barn gallskrikandes i busken och blödande?
Att bara överge barnet känns taskigt. Men då hund och kattansvaret är strikt faller ansvaret för betten på kattägaren eller den som har hand om katten.
Att bara överge barnet känns taskigt. Men då hund och kattansvaret är strikt faller ansvaret för betten på kattägaren eller den som har hand om katten.
Är det någon som känner till vilka lagar som reglerar ett sånt här fall? Alltså, vilka skulle konsekvenserna bli av en polisanmälan? Har tanten begått något lagbrott? Jag försöker googla fram en lag, men kan bara hitta att hundar ska hållas kopplade i skog och mark mellan 1 mars och 20 augusti. Tätort däremot...
Okej, då är det alltså inte en polisanmälan tanten ska ha, utan en uppsträckning.
Så en hund som attackerar och provocerar situationen , har noll skuld?
Hade hund varit kopplad och en anfallit.
Så hade bettet aldrig skett.
Sen kommer vi till person, där vi har en person som avviker från platsen hastigt.
Utan förvissa sig ens om vem som bet vem.
Lämna någon som uppenbart har skadat sig.
Och att denna person är direkt inblandad i situationen.
Kanske just pga hon var inblandad, som gjorde hon avvek och såpass hastigt.
Reglerna kan vara rätt generösa på vissa ställen, och andra inte.
En sak man inte kan komma ifrån, hunden anföll och skapade en situation som aldrig hade skett annars.
Hur lag tolkar sånt vet jag inte, jag undrar mest.
Träffar jag på denna person, så kommer jag fokusera nästan allt på person avvek och varför så snabbt.
Sen fråga om hon inte har kontroll på hunden när den är lös, så kanske fundera på att koppla hunden i fortsättningen.
För undvika framtida attacker.
Vore helt klart intressant veta om vållande finns med här.
Pratar inte om någon lag om hjälp nödställda, trodde det var uppenbart.
Sen är jag fundersam på det du säger om katten bet och ansvar där.
Då man på många andra saker kan anses som vållande, vilket mycket väl skulle gå att applicera här.
Om nu det finns med här, annars blir ju den rätt svår givetvis.
Det finns paragraf 1 som nämner "avsevärda olägenheter", tolkas på denna?
Och vad tolkas det in för situationer på denna "avsevärd olägenhet"?
Paragraf 8 nämner igen denna "avsevärda olägenhet", där man pratar om brist på tillsyn och skötsel.
Här var det utan tvekan brist på tillsyn, men sen om den går tolka in här är en annan femma.
Kom ihåg att detta är frågor, då jag finner det intressant främst.
Säger detta så du inte går och blir defensiv, utan försöker förklara för en "idiot"
Skulle vara mycket intressant att veta vad denna "avsevärd olägenhet" innefattar.
Det är knappast svar på min fråga om vad det betyder.
Någon rättslig prövning, kommer ju aldrig ske om man inte hittar ägaren.
Så enklare att fråga, då det svaret kommer antagligen långt före.
Är du själv inte intresserad i vad som innefattar med den "avsevärd olägenhet"?
Okey, det kan betyda att du har fel.
Själv i det läget, skulle jag vilja veta vad det egentligen betyder.