malinostrom skrev 2015-09-11 23:07:56 följande:
Min man och jag hade försökt ett tag att få barn när vi vände oss till sjukvården. Vi fick hjälp med pergotime då jag lider av PCOS och ägglossningen kan utebli under lång tid. Efter ett år skickades en remiss till RMC i Malmö men då jag är överviktig blev vi inte berättigad hjälp. Detta trots att jag gått ner ca 80 kg efter en gastric by-pass operation för fem år sedan och att jag idag har mellan 25-30 kg överskottshud (har inte opererat bort det då jag tyckte det var onödigt att göra det innan en graviditet).
Vi vände oss privat men inte heller de ville hjälpa oss. Vi fick för övrigt ett fruktansvärt bemötande. Då vi bor i Malmö visste jag att Danmark skulle vara ett alternativ och tog kontakt med ett flertal kliniker där alla lovade att hjälpa oss.
I januari i år gjordes en spolning av äggledarna som visade att båda var tilltäppta. I februari påbörjade vi IVF. Idag är vi i v30 och allt rullar på som det ska.
Kostnader:
55000 kr (3 IVF-försök)
10000 kr (mediciner)
Jag förstår precis hur du känner och det är väldigt lätt för många att säga att det är väl bara att gå ner de där kilona som krävs. Så lätt är det inte alltid om man som mig och TS lidit/lider av en ätstörning.
Att gå in i en graviditet med övervikt medför risker och vi var beredda att ta dem. Jag har fått riktlinjer om att jag inte ska gå upp i vikt mer än ett par kilo. Just nu ligger jag på plus 8 hekto.
Kan tillägga att jag har fått information från min barnmorska samt läst studier som visar att en kraftig viktuppgång under graviditeten är farligare än en kraftig initialvikt.
Åh va härligt för er , grattis!
Kul att ni lyckades på första IVF försöket också..
Hade Danmark ingen BMI gräns?