• Decibel84

Ej berättigad IVF

Hejsan
    Jag har haft ätstörningar i hela mitt liv och har sedan ett tre år tillbaka funnit en trygghet i mig själv och mitt utseende, trots övervikt.
    Nu har vi försökt bli gravida i över två år och är pga min övervikt inte berättigade IVF.
    Är någon i samma sits, eller varit i samma sits?

Hur gjorde ni?

Är ju inte "bara" att gå ner i vikt, tänka på vad jag äter och röra på mig, så har jag ju tänkt i hela mitt vuxna liv.
    Känner en enorm press att gå ner i vikt och jag känner att min ätstörning börjar smyga sig på.

Någon som gjort privat IVF? Vad har det kostat?

• Svar på tråden Ej berättigad IVF
  • Decibel84

Jag lider inte av min övervikt, men ja jag har en övervikt, jag har gått ned 32 kg.

Och om det hade handlat om "Några kilon" så hade det ju inte varit några problem öht:)

Enligt min läkare så kan jag få privat IVF.

Vi ska nu snart göra vårat andra inseminerings försök.

• Decibel84
    SIS79 skrev 2015-09-03 10:22:35 följande:

Viktgränserna som finns handlar ju inte om att sjukvårdspersonal tycker att tjocka människor inte ska få barn - det är ju inte en moralisk fråga. När kroppen blir för tjock (eller för smal) så uteblir ägglossningen då kroppen själv känner att det inte är läge att skaffa barn. Att då tvinga på kroppenen graviditet bara för att man vill är ju inte vidare klokt. Även om graviditet är naturligt så är det också en enorm belastning för systemet - in systemet då redan är tungt belastat så kan det mycket väl bli härdsmälta och det är därför det finns viktgränser - för DIN skull TS.

Nej det förstår jag ju. Men jag har ägglossning varje månad och jätte bra värden så man tycker ju att det borde spela roll
  • Decibel84
    SIS79 skrev 2015-09-09 00:58:47 följande:

Jag har, efter att ha kämpat i 20 år, äntligen förstått hur man går ner i vikt utan att lida. Jag hatar att banta, hatar att röra på mig och vägrar räkna en enda kalori. Fettsnålt är äckligt och det värsta som finns är att vara hungrig. Om du TS vill ha lösningen, som också förbereder din kropp maximalt för att bli gravid, så inboxa mig.

Hursomhelst - lycka till med bäbisverkstan.

Kan du inte dela med dig här?

Jag tror många är intresserade:)

Jag äter ju bra mat, sällan godis eller kolhydrater så sånt är ingen större uppoffring för mig

tack!

• Decibel84
    malinostrom skrev 2015-09-11 23:07:56 följande:
    Min man och jag hade försökt ett tag att få barn när vi vände oss till sjukvården. Vi fick hjälp med pergotime då jag lider av PCOS och ägglossningen kan utebli under lång tid. Efter ett år skickades en remiss till RMC i Malmö men då jag är överviktig blev vi inte berättigad hjälp. Detta trots att jag gått ner ca 80 kg efter en gastric by-pass operation för fem år sedan och att jag idag har mellan 25-30 kg överskottshud (har inte opererat bort det då jag tyckte det var onödigt att göra det innan en graviditet).

Vi vände oss privat men inte heller de ville hjälpa oss. Vi fick för övrigt ett fruktansvärt bemötande. Då vi bor i Malmö visste jag att Danmark skulle vara ett alternativ och tog kontakt med ett flertal kliniker där alla lovade att hjälpa oss.

I januari i år gjordes en spolning av äggledarna som visade att båda var tilltäppta. I februari påbörjade vi IVF. Idag är vi i v30 och allt rullar på som det ska.

Kostnader:
    55000 kr (3 IVF-försök)
    10000 kr (mediciner)

Jag förstår precis hur du känner och det är väldigt lätt för många att säga att det är väl bara att gå ner de där kilona som krävs. Så lätt är det inte alltid om man som mig och TS lidit/lider av en ätstörning.

Att gå in i en graviditet med övervikt medför risker och vi var beredda att ta dem. Jag har fått riktlinjer om att jag inte ska gå upp i vikt mer än ett par kilo. Just nu ligger jag på plus 8 hekto.

Kan tillägga att jag har fått information från min barnmorska samt läst studier som visar att en kraftig viktuppgång under graviditeten är farligare än en kraftig initialvikt.
    Åh va härligt för er , grattis!
    Kul att ni lyckades på första IVF försöket också..
    Hade Danmark ingen BMI gräns?
  • Decibel84
    malinostrom skrev 2015-09-12 17:16:45 följande:
    BMI-gränsen ligger mellan 35-40 beroende på vilken klinik. Den stora skillnaden mellan Sverige och Danmark är att de i Danmark inte är lika rigida utan även om man skulle ha ett högre BMI så utgår de från den enskilda individen.
    Egentligen är det ju lustigt att om det nu vore så många risker så varför tillåter danmark det isåfall?
    Jag har också gått ned 30 kg efter en GBP; inte lika mycket som dig men jag tycker ju sådant borde vägas in:)
  • Decibel84
    malinostrom skrev 2015-09-12 18:53:10 följande:
    Riskerna är högre för överviktiga men man ska komma ihåg att för majoriteten går allting alldeles utmärkt. Det är självklart bra att man känner till riskerna innan så att man dels kan fatta beslutet själv om man är beredd att ta den och dels kanske försöka förebygga dem så långt det går.

Man brukar säga att en graviditet väger mellan 10 till 15 kg. Som överviktig och gravid kan det vara bra att försöka bibehålla sin initialvikt. Således kommer man att väga mindre efter förlossningen än innan graviditeten började. Jag har inte gjort några direkta förändringar i min mathållning mer än lägga till ett mellanmål när halva graviditeten hade gått. Som jag skrev innan så har jag endast gått upp 8 hekto sedan start och efter ett ultraljud för ca 1,5 vecka sedan beräknade man att min lilla pojke då vägde omkring 1,4 kg.

Håller med dig till fullo att ens tidigare viktnedgång borde räknas in men i Sverige gör det tyvärr inte det, i varje fall inte när det kommer till landstingen.
    nyfiken, mediciner för 10 000 skrev du, men du kom väl upp till högkostandsskydd eller utfördes allt i danmark?

• Decibel84
    malinostrom skrev 2015-09-13 16:47:02 följande:
    I och med att behandlingen sker i Danmark får man ett danskt recept. Om man då inte har en läkare i Sverige som kan skriva om det så måste man hämta ut medicinerna i Danmark. För mig blev kostnaden ca 10000 kr. Man får dem till ett reducerat pris även i Danmark men då man är svensk medborgare finns inget högkostnadsskydd (som dansk tror jag maxbeloppet ligger på 4000 kr). Om priset inte varit reducerat tror jag vi hade hamnat på en kostnad närmare 25000 kr.
    Okej,..oftast har man väl en läkare i sverige innan man påbörjar en utredning utomlands..kanske.
    Dock kanske inte läkaren i sverige "vill" eftersom jag inte är berättigad hjälp i Sverige
  • Decibel84
    malinostrom skrev 2015-09-19 20:40:37 följande:
    Jag hade en läkare i Sverige men de fick inte skriva ut den typ av medicin som krävs vid IVF. Så om man inte har en villig fertilitetsläkare så får man ta kostnaden.
    tack för dina svar!:)
  • Decibel84
    Sjöblomman skrev 2015-09-22 18:05:24 följande:
    Samma sits. Går privat - Sophiahemmet. De har inte ens nämnt min övervikt. Vi har köpt 3 försök till priset av 2. 74000.
    Ja jag har något minne av att dom sa att privat så finns det ingen BMI gräns.
    Ah tre för två låter som ett bra erbjudande:)
    Hur är det om man lyckas på första, får man betala det priset iaf?
    Vad kostar medicinerna för dig?
Svar på tråden Ej berättigad IVF