Kaninkunniga, snälla se hit!
Det är bråttom till veterinär! Ta taxi. Oavsett grundorsak är kaniner jättekänsliga för svält. Vänta inte med att åka till klinik, det finns risk att hon inte klarar sig.
Det är bråttom till veterinär! Ta taxi. Oavsett grundorsak är kaniner jättekänsliga för svält. Vänta inte med att åka till klinik, det finns risk att hon inte klarar sig.
Var bor du?
Vi tjatar för att kaninen behöver en veterinär för att ha bra chanser att klara sig. Som sagt, det är tyvärr bråttom. Om du inte tänker åka in till klinik kan du tvångsmata med Critical Care och ge Minifom (oral lösning), samt ge henne möjlighet/uppmuntra henne att röra sig. Kanske kan du då öka chanserna att hon klarar väntetiden. Men det är ingenting jag rekommenderar, att vänta med att åka till klinik kan innebära att hennes chanser att klara sig går förlorade. Jag är ledsen, men det är tyvärr så allvarligt. Hundar och katter kan klara sig fint ganska länge utan mat, men för en kanin blir det snabbt livshotande. Att inte ha ätit eller bajsat på hela dagen är ett jätteallvarligt tillstånd.
Haskel det där är ett jättedåligt råd. (Jag är själv veterinär.)
Jättebra att du åker till Göteborg! Lycka till, hoppas det går bra.
Jag tänker inte försöka övertyga dig om min yrkestitel, du får tro vad du vill. Det var ett jättedåligt råd du gav och ingen veterinär med minsta kunskap om kaniner skulle "avvakta och se". Får TS det beskedet av någon av mina kollegor bör hon genast söka sig till en annan.
Det går inte att ställa diagnoser via nätet, men oavsett grundorsak har kaninen troligtvis nu drabbats av magatoni - vilket snabbt blir livshotande för en kanin. I första hand måste det akuta tillståndet behandlas, bakomliggande orsaker får man undersöka närmare när kaninen är stabil. Jag skulle ge den vätska med B-vitamin, Primperan (tarmmotorikstimulerande), Vetergesic (morfinliknande smärtstillande), Vetalgin och Zantac. Samt tvångsmatning med Critical Care i små portioner och väldigt ofta. Har du några bättre veterinärmedicinska förslag..? Och har du i så fall bättre underlag för dessa än 5,5 års veterinärmedicinsk utbildning samt flerårig yrkeserfarenhet inom smådjursverksamhet på större djursjukhus..?
Vad ger du henne för mat, och hur mycket av respektive? Är hon duktig på att äta hö?