• As86

svårsövd med mamma inte med pappa

Hej.

Vår 1 åring har en tid nu strulat med sömn och nattning. Det här med sömn och nattning påverkas av så mycket så vet inte var jag ska börja. Men så här är det nu.

När jag (mamma) ska lägga sonen för dagsvila somnar han av sig själv efter 5h vaken tid ungefär. Bara lägga ner och så sover han. Sover i egen säng i eget rum. Men när pappa testar att lägga ner efter 3h, då han visar sömnighetstecken, somnar han på 5 minuter. Gör jag det samma ska det bökas, krånglas och skrikas i 45-60 minuter.

På dagen sover han bara 25-30 min pass så jag har testat att bara låta honom sova en gång per dag men det blir bara 30 min iaf och då orkar han inte riktigt hela dagen. Så 2x30 pass per dag är lagom men då blir det svårt att få in det på dagens timmar när han strular med nattnigen.

Vi är inne i en period så han gärna vaknar och vill vara vaken 2h på natten. Går jag in blir det 2h, i förrgår gick pappa in och det tog 40 min.

Vill nog bara veta om någon känner igen sig och har haft lika så man vet att man inte är/varit ensam. Är det fler som märkt av att det är svårare för mamma att natta? Jag har bara delammat till ca 4 månader så amningen hör nog inte hit.

Ibland är det lite extra jobbigt att vara mamma. Man tror att man gör det bästa för sitt barn men när det är som det är ibland så undrar man ju om man gör något rätt alls.

• Svar på tråden svårsövd med mamma inte med pappa
  • As86

Hur löser ni vardagen annars ramborg, tar pappa alla nattningar?

• As86

Skönt att höra er andra berätta. Vi kör på med varannan natt och jag försöker hålla huvudet högt. Vi sov tillsammans förut men det blev inge bra till slut. Orolig sömn för alla, många fler uppvak och otroligt mammigt. Allt det blev bättre så fort han började sova i egen säng. Till och med några helnätter men sen började det strula igen men på ett annat sätt. Nu sover jag iaf när han sover, det kunde jag inte när han log bredvid.

Vet ju att olika faser kommer och går. Han har precis lärt sig gå också så det spelar nog också in på det hela.

• As86

Fy. Inser att min läggningar kanske inte är så farliga. Jobbigt för dig.

Jag går som en zombie de första 1.5-2 timmarna på dagen pga alla uppvak på natten. Nu däremot har han vaknat 6-8 ggr per natt men korta uppvak de senaste två nätterna.

Svar på tråden svårsövd med mamma inte med pappa