• Nmg

IVF oktober 2015

Bra med en tråd som är aktuell! Hoppar in här. Jag ska oxå börja med ivf. sk på info i veckan och ska som det ser ut nu börja med sprutor på mensen som kommer i slutet av november och prel äp är v 48. Dock kommer detta säkert ändras då vi inte ens börjat än. Jag valde att köra korta metoden. De hade skickat remiss för långt protokoll men jag ville ha korta och de tyckte det var ok. Är verkligen helt emot att experimentera med min kropp så kan jag göra det kortare så gör jag det. Känns riktigt tungt nu, är mest ledsen hela tiden känns det som. De hittade inget fel på oss i utredningen, hade känts mycket lättare att göra ivf om det faktiskt var nåt fel man hade hittat.

• Nmg

Igår var jag på info, fick prova att ta sprutan på mig. Var livrädd innan men det gick bra kändes ingenting, kanske för att jag hade emla kräm. Däremot fick jag ett blåmärke igår kväll blev jag ledsen. Vet inte om jag kommer att klara ivf. Är grymt rädd för ÄP . Helst vill jag vara nedsövd. sen är jag super rädd för överstimulering... Men det allra värsta är nog vaginaöa tabletterna som man ska 3 ggr om dagen. Finns det verkligen inget annat man kan ta än det?? Jag kan inte ens stoppa in en tampong. Hur ska jag få in det där? Får nästan panik.

• Nmg

Hej! Tack för ditt svar!

Gjorde du korta protokollet? Villa sprutor tog du? Jag ska ta menopur och olgalutran. Ang. De där tabletterna, när man väl fått in dem, kändes det att det satt nåt där inne? Eller "smälter det bort" ganska direkt?

fruseverin skrev 2015-10-24 09:12:38 följande:

Efter 3,5 vecka med synarela är jag nu inne på dag 3 med menopur.

Jag lever som vanligt. Tränar inte, men rör på mig konstant, står och jobbar och går hela tiden. Dricker ett-två glas vin. Röker inte. Äter ALLT!!! Moffar St Agur för snart ska jag inte få göra det är ju tanken.

Men har dragit ned på koffein till max tre små koppar/dagen. Äter folsyra, zink och b12.

• Nmg

Är det någon som har Haft menopursprutorna? (Kort metod) vad hade ni för biverkningar? Jag är väldigt nervös över att jag kommer reagera på dem. Har tex aldrig ätit p piller i hela mitt liv. Bara provat 2 sorter och jag spydde av de så jag la av. Verkar vara hormonkänslig.

• Nmg

Låter bra! Hoppas jag slipper känna nåt

fruseverin skrev 2015-10-28 21:30:26 följande:

Har Menopur (har dock lång). Inte en biverkning.

• Nmg

Tack för att du berättar! Känner mig lite lugnare nu. Är orgalutran och menopur nålen ungefär lika? Har läst att många tycker orgalutran nålen är hemsk men jag tor att det kanske är så om man har haft gonal f sprutor innan? Är väldigt nervös inför ÄP. Får små ont bara av vanliga undersökningar, tyckte tom att inseminationen var jobbig så vi får se hur ÄP går. Hoppas man får massor av morfin. Vilken klinik går Du? Håller tummarna för dig!!

Fritzi skrev 2015-10-28 21:49:34 följande:

Nmg: jag har kört korta protokollet två ggr med menopur och orgalutran. Jag fick inga biverkningar förutom att orgalutran sved lite när man sprutade och det blev en röd svullnad kring sticket som satt i ngn timma. Eftersom det är en vanlig biverkning så noterade jag det, men inte så mycket mer.

Jag kände eg. inget förrän dagen innan ÄP, dvs. efter ovitrellsprutan, och första gången blev jag så uppspänd att jag hade svårt att sitta böjd över skrivbordet på jobbet och fick gå och ta av mig strumpebyxorna eftersom de satt åt över magen. Tror dock ingen tänkte på det... Då blev det 17 ägg, men - lång historia - de frystes, tinades, och noll kvar. Denna gång 9, varav 8 blev befruktade, ett till mig och tre till frysen.

Mina äggstockar sitter tydligen högt, så det har blivit en del rotande för att kunna se äggblåsorna och lite större utmaning för läkaren vid ÄP. Har dock gått utan problem bägge ggr. Smärtlindringen har fungerat utmärkt under ÄP. Tyvärr har jag fått ganska rejält ont efteråt, ca tre dgr, menstruationsvärk de luxe.

Idag RD9. TD på söndag.

GRATTIS ni som plussat, håll tummarna för mig...

• Nmg

Hoppas att flytningen bara beror på progrsterontabletterna eller nåt sånt då!

Fritzi skrev 2015-10-29 00:24:01 följande:

Nmg, ja, jag varken såg eller kände någon skillnad på nålarna. Själva orgalutransprutan är av glas (förfyllda), men de som används till menopur är av plast, åtminstone mina, så kanske det gör att en del upplever en skillnad? Sedan svider ju orgalutranvätskan lite, vilket kanske bidrar?

Ja, det man får som smärtstillande under ÄP funkar finfint. Sist kände jag lite obehag och då var de väldigt lyhörda och skruvade upp dosen. Jag är på Carlanderska i Gbg och har inget annat att jämföra med, men heller inget att klaga på. Sedan är ju hela företeelsen lätt surrealistisk, så jag tar ofta ett steg tillbaka och skrattar lite åt alla märkliga situationer.

Tack för att du håller tummarna! Upptäckte just en skum flytning (RD9 idag). Shit, man blir ju genast orolig, men jag kommer inte testa förrän på TD.

Heja alla tjejer och killar som går igenom detta. Å jag håller med det som flera skriver, dvs. att sprutorna håller en sysselsatt - det är efter ET som den riktiga utmaningen kommer, nämligen väntan..

• Nmg

Är det någon här som har haft ilningar från äggstocksområdet? Vänster sida. Har haft iliningar till och från idag ( har mens) som gör ont men det är inget ihållande. Har googlat och det står kan cystor kan göra ont. Men borde man inte ha upptäckt om det var en cysta där ned tanke på alla VUL man har gjort senaste tiden? Gör inte ont när jag trycker där heller. Har inte börjar ivf än och blev lite orolig att om det hugger där redan nu, hur kommer det då kännas när man börjar med sprutorna. Suck att man ska vara så hypokondrisk.

• Nmg

Grattis!!!!

MålaMittHjärta skrev 2015-10-30 15:56:28 följande:

Jo det blev ett plus :) 

Totalt förvånad och har riktigt inte fattat det :)

• Nmg

Ni som haft kort protokoll, hur många sprutdagar hade ni?

Svar på tråden IVF oktober 2015