• Fritzi

IVF oktober 2015

Hej alla fantastiska amazoner!

Jag är 44 år och i behandling sedan sju månader. Är på 2:a försöket, kort protokoll, första ET 19/10, TD söndagen 1/11. Alltså RD 6 idag. ????

Första försöket gick om intet pga att min man drabbades av lunginflammation och direkt efter ÄP fick vi chockbeskedet om total äggfrys (15/17). Efter en massa hit och dit i fem månader tinades äggen, allt såg lovande ut, och åtta fina tredagars skulle odlas till blastocyster och sedan frysas igen. Resultat: noll.

Tja, vad säger man. Fanns ju inget annat att göra än att börja om.

Andra försöket tog sig 8 av 9; jag ruvar nu på ett tredagars och tre hamnade i frysen.

Håller tummarna för er alla. Heja er!

• Fritzi

Elsie12345, jag är också på RD7 med TD på söndag, och jag kommer att vänta tills dess. I sammanhanget känns fem dgr som försumbart och felmarginalen minskar rejält. Det finns ju en anledning till att TD är satt som den är av kliniken/sjukhuset. Vi kan ju hålla varandra sällskap...

Progesteronet ger "gravidsymptom", t.ex. dem du beskriver. Jag har samma, plus några till som nämnts till och från i tråden. Svettningarna som kom efter ca en vecka är ju inte helt behagliga...

Bägge mina ÄP var för övrigt eländiga (efteråt). Svår menstruationsliknande smärta i tre dgr.

Grattis ni som testat positivt! Är verkligen glad för er skull. Å ledsen för er som testat negativt; man gör ju trots allt inte detta för skojs skull. <3

Har en fråga, har sett förkortningarna MF och MA. Vad står MA för?

• Fritzi

Nmg: jag har kört korta protokollet två ggr med menopur och orgalutran. Jag fick inga biverkningar förutom att orgalutran sved lite när man sprutade och det blev en röd svullnad kring sticket som satt i ngn timma. Eftersom det är en vanlig biverkning så noterade jag det, men inte så mycket mer.

Jag kände eg. inget förrän dagen innan ÄP, dvs. efter ovitrellsprutan, och första gången blev jag så uppspänd att jag hade svårt att sitta böjd över skrivbordet på jobbet och fick gå och ta av mig strumpebyxorna eftersom de satt åt över magen. Tror dock ingen tänkte på det... Då blev det 17 ägg, men - lång historia - de frystes, tinades, och noll kvar. Denna gång 9, varav 8 blev befruktade, ett till mig och tre till frysen.

Mina äggstockar sitter tydligen högt, så det har blivit en del rotande för att kunna se äggblåsorna och lite större utmaning för läkaren vid ÄP. Har dock gått utan problem bägge ggr. Smärtlindringen har fungerat utmärkt under ÄP. Tyvärr har jag fått ganska rejält ont efteråt, ca tre dgr, menstruationsvärk de luxe.

Idag RD9. TD på söndag.

GRATTIS ni som plussat, håll tummarna för mig...

• Fritzi

Nmg, ja, jag varken såg eller kände någon skillnad på nålarna. Själva orgalutransprutan är av glas (förfyllda), men de som används till menopur är av plast, åtminstone mina, så kanske det gör att en del upplever en skillnad? Sedan svider ju orgalutranvätskan lite, vilket kanske bidrar?

Ja, det man får som smärtstillande under ÄP funkar finfint. Sist kände jag lite obehag och då var de väldigt lyhörda och skruvade upp dosen. Jag är på Carlanderska i Gbg och har inget annat att jämföra med, men heller inget att klaga på. Sedan är ju hela företeelsen lätt surrealistisk, så jag tar ofta ett steg tillbaka och skrattar lite åt alla märkliga situationer.

Tack för att du håller tummarna! Upptäckte just en skum flytning (RD9 idag). Shit, man blir ju genast orolig, men jag kommer inte testa förrän på TD.

Heja alla tjejer och killar som går igenom detta. Å jag håller med det som flera skriver, dvs. att sprutorna håller en sysselsatt - det är efter ET som den riktiga utmaningen kommer, nämligen väntan..

• Fritzi

Verkar som om det varierar en hel del mellan den TD som sätts. Min är satt till RD 13 och då är det ändå 3 dgr innan beräknad menstruationsstart.

Vad har ni andra för TD?

• Fritzi

AnnaGus79, då håller vi tummarna för att allt är som det skall! Det sägs och skrivs ju hela tiden om att småblödningar inte är ovanligt.

• Fritzi

RD13 idag och tillika TD. Inget plus och ökad mängd "rosa" flytningar. BIM tisdag, så antar att jag inte skall kasta in handduken riktigt ännu, även om det känns så... :-/

Svar på tråden IVF oktober 2015