• Lutetzia

IVF oktober 2015

Hoppar också in här. :)

Vi har just påbörjat vår första IVF-behandling. Vi har försökt bli gravida sen -11. Fick ett MF i januari -14 och ett MA i våras. 

Efter missfallet i våras funderade vi på vad vi skulle göra, och efter att ha pratat med läkare bestämde vi oss för IVF. Då jag har endometrios är det bättre att testa IVF än att försöka själva igen en längre tid, eftersom man kan få mer sammanväxningar. Och jag har ju inte heller så lätt att bli gravid. Så nu hoppas vi att det går vägen!

Jag kör långa protokollet och har börjat spraya Synarela för 4 veckor sen. Har inte känt av så mycket biverkningar, förutom huvudvärk och lite tröttare än vanligt. Jag får spraya längre än vanligt på grund av min endo. På tisdag ska jag till Reproduktionscentrum för att se hur det står till med slemhinnan. Om allt ser bra ut kommer jag att börja med sprutorna.

• Lutetzia

Totoo: Tack. Självklart hade det varit skönt att slippa IVF men det hjälper inte att älta. Jag försöker att ta detta en dag i taget och leva i nuet. 

Det gick bra i dag! Slemhinnan såg bra ut och jag tog ett blodprov för att se att jag är helt nedreglerad. Så i kväll börjar jag med första sprutan Gonal-F och sen blir det återbesök om en vecka. Det känns lite pirrig men jag känner mig ändå positiv. Nu händer det ju något! :)

• Lutetzia

Jag sprayar Gonal-F (dos:300) och kommer att ta min 6:e dos i kväll. Det känns som att dagarna går väldigt fort. har en rätt intensiv period på jobbet så jag hinner inte tänka så mycket på allt kring IVF:en, och det är nog bra. Är inte stressad utan känner mig rätt lugn och positiv inför allting. Kan komma att ändras ju närmare ÄP man kommer, men just nu har jag knappt förstått att vi faktiskt gör det här. Förstår att det säkert är mer stressande om man redan har gått igenom det flera gånger. 

• Lutetzia

Jag fick utskrivet 2 * 900 men sen ändrades min dos från 200 till 300 per dag, så sprutorna räckte bara i 6 dagar. Har dock fått mer utskrivet nu. På onsdag ska jag på ultraljud - spännande! Känner mig uppsvullen och har haft lite lätt molvärk vid äggstockarna, så något verkar hända där. :)

• Lutetzia
    Sthlmsthlm skrev 2015-10-02 16:25:56 följande:

Jag fick tillbaks ett litet ägg som såg jättefint ut. De andra två var lite fragmenterade och de ska få växa till dig några dagar och förhoppningsvis frysas in.

Tidigare har jag varit med om att ett ägg som inte är perfekt på dag 2-3 faktiskt blir en fin blastocyst. Så jag hoppas på det.

De vill heller inte sätta in två om inte båda är av toppkvalitet, då kan det "halvbra" ägget störa implantationen av det fina ägget så det kan minska chanserna.

Ruvning here we come!

Åh vad spännande, lycka till nu!
  • Lutetzia

Sen jag skrev senast har jag hunnit göra två ultraljud. Första visade att det var flera äggblåsor på gång men de behövde växa ytterligare. Tog ett blodprov också för att hålla kolla så att jag inte blir överstimulerad. Fortsatte med Gonal-F dos 300. Jag fick komma tillbaka i går igen. Läkaren såg igen flera äggblåsor men lite ojämna. Tog igen blodprov och fick sedan besked att jag skulle fortsätta med Gonal-F i ytterligare två dagar och ta ägglossningssprutan Otrivelle på söndag. ÄP är inbokat på tisdag.

Mår relativt bra nu. Det har behöver spänna lite i magen vid äggstockarna. Känns nervöst inför tisdag men också skönt att det äntligen blir av. :)

• Lutetzia

Uppdaterar listan. :)

Sthlmsthlm, 39 år, IVF nr 4, kort menopur 112, ÄP 30/9, ET 2/10, testdag 16/10.
    Totoo, 29 år, IVF nr 1, kort gonal-f 112, prel ÄP 13/10. 
    Zamira, 24 år, IVF nr 2, långa gonal-f 150, prel ÄP 12-13/10.
    MålaMittHjärta, 30 år, IVF nr 2 (FET stimulerad cykel) 
    Lutetzia, 32 år, IVF nr 1, långa gonal-f 300, ÄP 6/10

• Lutetzia
    Sthlmsthlm skrev 2015-10-07 08:53:29 följande:
    Hur gick äggplocket?
    Gjorde ÄP i tisdags. Vi kom till sjukhuset kl 8 på morgonen, min sambo lämnade in sitt prov och vi blev visade till ett litet rum med en brits och en stol med bakom ett draperi. Jag fick byta om till sjukhuskläder och fick en infart i armen, Kl 9:45 tog jag två alvedon och flytande lugnande.
    Jag somnade av det lugnande och vaknade när det var dags för äggplock. Tror att klockan var runt 11 då. Kände mig lite trött och inte alls nervös. Fick gå till ett annat rum och träffade BM, läkare och labbpersonal. Väga mig.
    Innan själva äggplocket fick jag en dos morfin. Det gjorde väldigt ont när den långa nålen stacks in och jag fick ytterligare en dos. Tyckte inte att morfinet hjälpte alls utan det gjorde väldigt ont hela tiden. Men gick ändå rätt fort, uppskattningsvis 5-10 minuter. Innan vi gick ut så fick vi veta att de hittat 8 ägg. Vet inte om det är bra eller inte? Det beror väl på hur många som bli befruktade. Fick också veta att ET blir på fredag (i morgon).
    Har kontant haft ont i magen efter ÄP. Gick till jobbet som vanligt i går men det var ett misstag. Hade väldigt ont och i dag är jag hemma. Känner mig svullen och öm, typ som mensvärk. Vet inte om det är min endometrios som påverkar eller om jag har risk att bli överstimulerad. Det tror jag iofs inte iom att jag inte hade så många ägg... 

När fick ni veta hur det gått med era embryon? Jag hade förväntat mig någon typ av "halvtidsrapport" men har inte hört något sen i tisdags. Är lite orolig för att det inte skulle bli något.
  • Lutetzia
    odie skrev 2015-10-07 15:01:47 följande:
    Tack för beskrivningen, känns bättre! Har tidigare bara hört historier om massa smärta så har blivit uppskrämd! Skönt att det inte behöver vara så!
    Jag tror inte man kan veta innan vad man kan förvänta sig. Alla upplevelser är olika. Själv klarade jag nedreglering och sprutor bra, mådde oväntat bra, men har inte någon positiv upplevelse av ÄP. Det bästa är nog att gå dit utan förväntningar och inse att man inte kan påverka hur det blir. Själv har jag gått mycket på vårdens beskrivningar att det inte ska göra ont och känner att deras beskrivning inte stämmer med min verklighet. Håller oavsett tummarna för att det ska gå bra för dig!
  • Lutetzia

Sthlmsthlm, 39 år, IVF nr 4, kort menopur 112, ÄP 30/9, ET 2/10, testdag 16/10.

Totoo, 29 år, IVF nr 1, kort gonal-f 112, prel ÄP 13/10. 

Zamira, 24 år, IVF nr 2, långa gonal-f 150, prel ÄP 12-13/10.

MålaMittHjärta, 30 år, IVF nr 2 (FET stimulerad cykel) 

Lutetzia, 32 år, IVF nr 1, långa gonal-f 300, ÄP 6/10, ET 9/10

TwinkyIVF , 26år STHLM, IVF 1, kort Gonal-F 150, ÄP 25/9, ET 30/9 

Ett namn, 28år, IVF nr 1, långa Gonal-F 75, Prel ÄP v42.

CvL2015, 31 år, IVF nr 3, långa Menopur 150, prel ÄP v 44

Svar på tråden IVF oktober 2015