Emmask skrev 2015-10-12 19:49:35 följande:
Roligt! Jag hade en sån förstabarnschock att jag inte riktigt kunde glädjas på länge. Det var så otroligt intensivt att fokusera så fullständigt på någon annan och jag kände att jag för en lång tid förlorade mig själv. Därför blir jag väldigt intresserad av att höra med om din övergång, eftersom vi upplevt det så annorlunda. Hur upplevde du första tiden/omställningen? Var är bra och dåligt med 19 månader? Vad är största skillnaden för dig mellan ett och två barn? Några tips?
Jag upplevde första tiden med sonen som ljuvlig. Jag mådde så otroligt bra i kroppen direkt när han kom ut. Kände mig lätt, smidig och hade inte ont någonstans. Jag hade längtat så mycket efter honom och jag kände enbart lycka av att han var här. När lillasyster kom kände jag också lycka och glädje över att allt gått bra och att hon äntligen var här. Men förlossningen var lite kämpigare och min kropp återställdes inte riktigt lika fort. Jag kände mig rätt mörbultad i en hel vecka efteråt vilket gjorde mig rätt lättieriterad.
Hittills ser jag bara positivt på att ha 19 månader emellan. Jag upplevde att sonen var ganska stor ändå. Han har alltid varit den lugna typen så han reder sig själv ganska bra. Kan roa sig bra på egen hand och lyssnar när man säger nej osv. Jag tror att barnen kommer ha mycket glädje av varandra när lillasyster blir äldre och jag ser fram emot att se dem leka ihop. Jag tycker inte att det är jobbigt med två böjbarn och lillan sover bra och storebror sover hela natten lång. Den största omställningen från ett till två barn har nog varit svårigheten att komma iväg och göra saker. Med ett barn kunde vi liksom oftast ta med honom utan problem men nu funkar det inte alltid så smidigt att ta med två barn på alla aktiviteter. Vi får helt enkelt anpassa aktiviteterna mer till saker som funkar för barnen istället för att de får anpassa sig efter oss. Men det är roligt. Vi gillar lekland och djurparker :) jag upplevde det nog mest som en omställning att gå från noll till ett barn. Inte så att jag tyckte att det heller var särskilt jobbigt men ibland kunde man bli lite överrumplad av känslan att aldrig längre få vara ifred. Särskilt jag som ammade hade ju sonen med mig precis överallt det första året. Men å andra sidan har vi ett jättestarkt band idag som jag är väldigt glad över och hoppas kunna utveckla med alla mina barn.
Hm, om jag ha några tips... Gör det som funkar för er. Strunta i vad andra anser vara rätt eller fel. Jag menar... Om ni sover gott hela natten i samma säng hela familjen. Gör det då. Strunta i att man kanske borde låta storsyskonet sova i eget rum eller att lillsyskonet borde sova i egen säng. Om ni alla får sova hyfsat blir vardagen så mycket enklare. Stressa inte hjäl dig med att försöka få till gourmetmat varje dag. Barn gillar ju ofta korv. Köttbullar och sånt där. Det är helt okej att bjuda på det emellanåt också. Om allt känns kaos hemma och storbarnet faktiskt är lugn om hen får se på en film. Låt henne göra det så du kan amma, städa, laga mat i lugn och ro. Det kan man behöva ibland och barn far inte illa av lite v emellanåt. Om du är trött, sov när barnen sover. Strunta i om hemmet är kaos. I början får det faktiskt vara det utan massa krav. Man kommer in i allt det där efter ett tag och lär sig plocka och fixa när man har tid. Skaffa en bra bärsjal eller sele. Vår dotter ärballtid nöjd bara hon får vara med. Det har hjälp oss många gånger när man behöver använda båda händerna till storebror. Hon ligger nöjt i min famn och sover sig igenom i stort sett hela dagen och jag kan laga mat eller annat fix utan att vara stressad över en skrikande bebis som vill ha min uppmärksamhet.
Lycka till. Det kommer gå kanon. Det är underbart med ett hus fullt med små barn :)