• Nanna80

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Hej på er! Får man vara med?
    35 år gammal/ung. En oplanerad graviditet, som tagit lång tid att bearbeta samtidigt som jag redan från början visste att jag ville behålla! Maken har börjat glädjas först den sista veckan.
    Väntar vårt 4:e biologiska, men vi har även en familjehemsplacering. Han är vårt äldsta barn och också det barn som kom först till oss.
    De är alla födda (-99) -05, -07, -14 och bebisen beräknas till 29/3 -15

Har även haft 2 MA samt ett X så har hunnit med några graviditeter.
    Den här gången är nog den graviditet jag mått som allra bäst, glömmer nästan bort ibland att jag är gravid & det är oxå den första grav jag kunnat fortsätta träna.. Sån underbar känsla - tänk att jag kunde få uppleva en sån graviditet som man bara läser om/händer alla andra!
    Tror att det beror på att jag började med lerigan comp redan från dag 1. Missade jag tabletterna med någon timme så satte kräkandet in direkt, men nu är det borta trots att jag inte äter tabletter längre. Foglossning har jag haft med alla & varit mer eller mindre sängliggandes. Och efter nr 2 tog det 5 år att bli helt bra, och efter senaste med ca 20 h stabiliserings & styrketräning/v och idogt forskande etc så kunde jag börja löpträna redan efter 9 månader ( lagom tills jag blev gravid igen ) Den här gången känns det riktigt bra fortfarande! Jag hoppas det fortsätter! Annars är det ju redan halvtid snart, så då kanske man kan stå ut.

• Nanna80

Tack för insläpp!
    Ja, bälte har jag med Greifing. Ett sacro-dorsi från rehband. Det enda som hjälpt.
    Funderat på sjukskrivning redan nu jag med, men jobbar bara 1,5 dag/v ( egen företagare) och resterande tid FL så vi får väl se hur det utvecklar sig. Efter jul är det tänkt att sonen ska börja förskola, och jag kommer nog inte kunna utöka mina tider på företaget, så om inte tidigare så blir jag nog sjukskriven fr.om. januari.
    Rul blir på onsdag! Spännande!! Var iväg på ett KUB v 13+5, men då kunde inte maken vara med. Så för hans skull tror jag det är viktigt att han är med på onsdag.
    Har ni alla berättat för folk? När gjorde ni det?
    Vi har berättat för familj & de närmaste förra helgen, men inte gått ut med det "officiellt". Känns lite mysigt att dra på det ett tag till den här gången

• Nanna80

Håller tummarna Moneal!

Igår hade jag två kunder som frågade om det var dags igen, så nu börjar det bli ganska uppenbart tydligen. Jag tycker bara att jag ser lite småtjock ut.. Maken sa redan när vi var på skolfesten innan lovet att de andra vuxna hade sneglat på min mage. Men då vågade kanske ingen fråga
    Mamma sa när vi berättade för dem att hon nog hade undrat, då jag tränar rätt mycket och hon tyckte att jag lagt på mig lite.. -"Och det var väl märkligt med tanke på hur mycket du tränar"

• Nanna80

Influensavaccinet- ska ni ta det? Jag har aldrig hört det tidigare, men nu kom min man hem och sa att alla gravida som är i trimester 2-3 ska ta..?
    Min BM har inte nämnt något om det?!

• Nanna80

Nu har vi också vart på RUL, blev flyttad 3 dagar. Men det blev jag (precis som fler skriver!) med dottern med.. Blev aldrig flyttad med pojkarna. Och hon kom iaf på den dagen jag bestämt ( 39+2 enligt RUL, 39+5 enl SM)
    Pojkarna har kommit 39+5 resp 39+4 ( enligt SM 39+2 resp 39+1)

Om den här bebisen ( flicka??) kommer på den dagen som jag fått för mig, kommer hon på 39+1 enligt RUL men 39+5 enligt SM
    Barn nr 2 & 3 är det 8 dagar mellan födelsedagarna, & kommer 4:an på "min" beräknade dag, blir det visst 8 dagar mellan födelsedagarna den här gången med

• Nanna80

Däremot blev jag lite besviken på att bebis låg och gömde sig bakom moderkakan så vi fick inga bra bilder :-/ En hand och en ryggrad fick vi till, men fick aldrig någon riktig profilbild.. Har fått jättefina med de andra, så tur att vi gjorde KUB & fick med en profilbild därifrån!! Ville kunna jämföra bilderna.. Men här är ett litet kollage på syskonen..

• Nanna80

Jag är trött!! Men har verkligen ingen tid för att vila lr sova.. Har inte ens haft tid att ringa BM för en tid efter RUL som var 4/11. Jag hoppas verkligen det lättar snart.. Ser fram emot att skola in lilleman ( som är överallt & klättrar just nu!) på förskolan 25/1, kunde inte tidigare. Isf skulle det vara till jul, men det känns ju helt bortkastat..
    Tack & lov håller mina fogar än - jag hoppas all träning senaste året kanske gör att jag kan vara aktiv in i det sista.. Använt kryckor de två senaste grav & förra gången ville de sätta igång mig tidigare pga den, men tjuriga jag ville se om jag hade rätt på datum även den gången så jag vägrade. Sa att jag står ut till dess ( 3 dgr före bf) annars åker jag in..
    Kan inte göra utfall, då blir jag sängliggandes. Provade en dag.. Men höll tom mitt första Kettlebellspass i måndags och kände inget i fogarna efteråt. Att massera börjar dock kännas.. Så får väl satsa mer på PT-kunder..

Jag har oxå haft 145-150 i hb på inskrivningarna med alla. Och sluppit järntabletter, förutom förra grav. Då kände jag själv att jag nog hade järnbrist & bad om ett S-ferritin prov, vilket den vikarierande BM vägrade ge mig, eftersom mitt hb var 148. När jag tillslut fick igenom det, visade det sig att järndepåerna låg på 2! Inte konstigt att jag kände mig slut, restless legs osv!

• Nanna80
    Spartacus skrev 2015-11-24 22:27:06 följande:

Hej alla mammor! Jag hoppas här finns rum för ännu en blivande 4barnsmamma. Jag har precis fått veta, och det var inte direkt planerat! Vi försöker smälta detta i smyg nu och se om vi kan låta bli att berätta för barnen så väntan inte blir så lång som sist

Vill bara kunna skriva ner det som jag ännu inte får säga högt: Jag är gravid! Så märkligt och mäktigt. Jag hade nog inte trott att det skulle bli 4 och inte så tätt

-08; -10; -14 och så -16 vad det verkar. Fullt ös! Massor av orosmoln... vilka är era? Vi har en 5 åring med myror i brallan som tar en del tid och ork...och illamåendet har blivit värre för varje barn. De 2 senaste förlossningarna var mardrömmar!

Annars gläds vi såklart åt att ta emot en ny individ!

Välkommen!
    Verkar vara som att 4:an hos många inte direkt är planerad Det var den inte hos oss, är i vecka 22 nu men har nog inte riktigt fattat det än. Började berätta för folk ( & barnen) bara för ca 3-4 veckor sedan..
    Våra barn är födda -05, -07, sept -14 samt nu en till i mars/april -16. Vi har även en familjehemsplacering hos oss, född -99, ( bott hos oss sedan -05) så egentligen blir jag väl 5-barnsmamma
  • Nanna80
    Kristalii skrev 2015-12-10 10:10:47 följande:

Hej, får jag hoppa med här? Väntar oxå nr fyra. Är i vecka 16.

Vissa dagar är jag dock så osäker på om det verkligen var rätt beslut att skaffa en fyra. Maken var ju med på det, men när graviditeten väl var ett faktum så var han inte direkt glad... Just idag är jag mer osäker/nervös/mår dåligt/funderande än vanligt. Rynkar på näsan Jag vill bara snabbspola så bebisen är här. För vem kan låta bli att tycka om en bebis?! 

Är så orolig över vad vissa i omgivningen kommer tycka (har bara berättat för ett par nära vänner än). Och hur det kommer gå. Det blir i mina ögon verkligen en stor familj... Praktiska saker som får vi plats i huset, ryms inte i en vanlig bil, kommer vi orka skjutsa till allas aktiviteter, hur hinna med allt?

Var/är ni helt säkra på att det var rätt beslut att få fyra barn? Har ni känt er osäkra på ert beslut?

Välkommen! Tror det här med att vela och fundera över om man gjort rätt val hör till kanske.. Vi velade ju länge, eftersom den lilla inte var planerad.. Men även om beslutet att behålla känns rätt, så funderar jag ju ofta på hur ska det här gå?! Kommer man orka? Hur blir det för de större barnen? Osv osv..
    Jag funderade oxå mycket över omgivningens reaktioner från början, men vi har bara fått glada hejarop & grattis.. Kanske ett & annat; "men gör ni inget annat?" "Skaffa tv" osv.. Men det är alltid med glimten i ögat
    Och när bebis är här - så kommer man ju inte att ångra sig en sekund!
  • Nanna80

Greifing - så skönt att höra, & förstår lättnaden av att äntligen ha fått svar på vart blödningarna kommer ifrån!

Lizz83 - gjorde inte läkaren några foglossningstest på dig? Finns många orsaker till smärta! Så behöver inte vara foglossning, men låter ju onekligen som det.. Hoppas du får bättre bemötande och även hjälp, vid denna graviditet!

• Nanna80
    Greifing skrev 2015-12-18 15:15:17 följande:

Hur mår ni?

Jag har varit inlagd på sjukhus 2 dygn. Fick störrblödning som inte stoppades så fick mediciner mot det. Gjort UL nr 7 & 8 under denna graviditet. Mini mår bra tack och lov. Blev hemskickad igår med ändringar på min medicin och strikt att ta det lugnt.. Jag hoppas jag slipper åka tillbaka innan RUL 5/1. Vill vara hemma med familjen såklart.

V 18 idag. Tiden går så fort ändå. Hoppas det fortsätter så! Håller tummarna för er som ska på RUL nu i juldagarna <3

Usch! Så jobbigt du har det, men skönt ändå att få bekräftat att mini har det bra! Hoppas blödningarna slutar helt snart!!!
  • Nanna80
    Mamacitaa skrev 2015-12-18 19:58:26 följande:

Men åh nu tycker jag dina blödningar får sluta så du får nytta lite oxå :) men skönt bebis mår bra ,det är ju de viktigaste.

Jag trodde mitt illamående försvunnit men tji fick jag. .mått kasst hela dagen :(

Jag har verkligen hakat upp mig på bf datumet jag fick på kub..hon mätte lite snabbt o sa osäkert ett nytt bf datum som inte alls stämmer med mina räkningar. Så nu nojjar jag att bebis är för liten eller att det kanske är nåt annat fel :/

7 Maj/ 8 okt/21 aug/BF 2016
    Jag har oxå fått tillbaka mitt illamående, men behöver iaf inte kräkas & det räcker med postafentabletter..

Ang datum.. Med pojkarna har jag inte blivit flyttad alls, en dag bara med äldsta sonen. De kom i v 39+5 resp 39+4 enligt SM/RUL
    Dottern blev jag flyttad 3 dagar med, vilket kändes väldigt ologiskt eftersom jag testade tidigt med henne just för att kunna testa på julafton, så testade 5-6dagar innan BIM med henne.. Enl RUL skulle jag ju knappt ha varit gravid då?! Och jag hade redan känt symtom 2-3 dagar innan jag testade ( var ju just därför jag testade, annars hade jag aldrig testat så tidigt!) Jag var säker på att det var en flicka & att hon skulle komma 3/9.
    Hon kom v 39+2 ( fast enl SM 39+5), precis som jag förutspått ( den 3/9)
    Den här gången har jag vart på 3 ul, ett i v 8, KUB v 14 samt RUL v 19.
    UL nr 1 sa att jag var 7 dagar mindre gången än jag var - och det här var ju en liten "olycka", så isf levde spermierna 11-12 dagar. Såklart inte helt omöjligt, men känns inte rimligt heller.. Enligt mig hade jag ÄL 4 dagar efter sexet.. Vid KUB hade det "krympt" till 5 dagar.. Och vid RUL, när jag fick det officiella datumet, blev jag flyttad 4 dagar.. Det kan jag köpa med tanke på att det kan ta tid för ägget att fästa osv.. Men eftersom jag tror att detta oxå är en flicka tänker jag bara att mina flickor är lite mindre & kanske "sega i starten"?! För enligt mig kommer hon ändå komma 28/3 ( enligt RUL 2/4), isf kommer hon på 39+1 ( men 39+5 enl SM)
  • Nanna80

Hej på er alla! Inte vart så aktiv här inne på det senaste.. Men är inne & läser emellanåt!
    Jag börjar närma mig slutet, v 32+6 imorgon.. Jobbar 1 dag /vecka men behöver egentligen inte då jag fått gravpenning beviljat. Men egen företagare, så VILL ju jobba!! Det går jättebra när jag är där, men efteråt blir jag dålig i fogarna :-/
    Har massor av onda förvärkar, det ilar i tappen och ibland har jag ett tryck neråt.. Så funderar på om man borde kolla upp det? Hade så här med dottern med, men det var aldrig något som påverkade tappen vad de sa iaf.. Dock var jag ju fullt öppen när jag kom in på kontroll med henne i v 39+2, och hade inte haft ont.. Hur vanligt är det att man skulle få prematurt om ingen av de andra kommit för tidigt?!

• Nanna80
    Niyoh81 skrev 2016-02-20 22:51:25 följande:

Hej alla goa mammor å bebisar :)

Snart går ja in i v.22 å våran lilla pojke buffar å sparkar som bara den.

Känner av fogarna endel men nu i veckan har ja börjat träna igen på gymmet. Så himla skönt så 5 dagar har ja och min man varit å lyft skrot :)

Tänkte träna sålänge som ja kan.

Har varit super jobbigt att gå från att träna minst 5-6 drar i vecka till inget i flera månader. Men ny är min kropp härligt mör :) någob fler som tränar?

Ha en super helg

Tränar ff, jobbar som PT och är ungdomsledare med 3 pass/vecka. Kör pass när jag orkar & vill ( egen företagare) men kommer köra ett KB-pass samt ett hit-pass under en Friskvårdsdag om 3 veckor..
    Just nu är fokus underhålla och ingen prestation. Min första graviditet när jag kunnat träna och inte vart helt borta pga foglossning. Undviker promenader, men kör istället en del på roddmaskin och plockat av vikterna.. Men blir bättre i fogarna när jag kör djupa knäböjar, hipthrusters osv. Ska bli skönt att kunna röra sig normalt sen igen!
    Men inte så länge kvar nu, är i v 35...
  • Nanna80

För mig är det precis tvärtom - mått skit de andra graviditeterna ( de enda gångerna jag mått bra i en grav är när jag haft MF/MA) så det känns ju lite läskigt! Men barnet lever ju ff, verkar fullt normalt & frisk så får bara njuta helt enkelt av att man faktiskt kan må bra när man är gravid oxå!!! Tänk att det behövdes en 4:a för det
    Har bara "normala" foglossningsbesvär, jmf med min 2:a & 3:a när jag haft grava besvär.. För 1,5 år sedan trodde jag allvarligt att jag aldrig mer skulle kunna gå igen :-/
    Ska dock iväg för extra koll idag då SF-måttet planat ut.. Men det gjorde det med dottern med.. Och jag tror ju på en liten tjej.. Och pojkarna bar jag högt och hade stort SF-mått med båda ( & mycket fostervatten)
    Tror iofsig att jag mått så bra denna gång beror på att jag knappt jobbat, utan bara tagit på mig jobb när jag orkat & velat, & Max 1,5 dag per vecka..

• Nanna80
    Mamacitaa skrev 2016-02-23 15:18:00 följande:

Sitter jag i soffan så smaker jag magen och drar upp linnet för jag tycker kläder över magen på kvällarna är obehaligt. . Va likadant sist :p

Vi har babyskydd men måste köpa ny vagn. Bebiskläder gav vi bort till second hand månaden innan vi fick plusset. De räckte ju med barn ;)

Så nu måste vi köpa in en massa kläder igen.. har 3n del bodysar så lite byxor strumpor o så kvar :)

7 Maj/ 8 okt/21 aug/BF 2016
    Vi sålde oxå massa på loppis typ 2 veckor innan plusset... Bl.a. Babygymet för typ noll kronor.. Men alla stora saker hade vi kvar iaf tack & lov
    Babyskyddet hade jag lovat bort till en väninna.. Men fick ringa & säga att hon fick köpa nytt istället
  • Nanna80

Hej på er alla fina mammor!
    Är ju inte inne & skriver så ofta.. Men läser ibland.. Men tänkte iaf tala om att vår nr 4 kom i lördags, på bf-dagen & allt!
    Aldrig gått gravid så länge, så det hade jag inte räknat med
    Ramlade ut i en split på fredagen när jag halkade på gården. Så hade enorma smärtor i fogarna, som vart förhållandevis bra den här gången. Men nu är de helt ok, så jag hoppas de sista besvären ger med sig snabbt!

För er som orkar läsa och är intresserad kommer här min FL-berättelse!

Hade en seg start med förvärkar redan från fredagen veckan innan - fick 3-4 värkar i rad som var regelbundna & sen försvann de.. Och återkom efter ett par timmar igen.. Och så höll det på. Slemproppen gick på långfredagen, och med de andra har den kommit 3 dagar innan FL satt igång så det kändes som om jag skulle få rätt igen, då jag själv hade gissat på 28/3 ända sedan i somras. Hade oregelbundna värkar hela helgen, men efter måndagen var de helt borta! Sen på lördagen 2/4 drog det igång efter en promenad. Först 2-3 värkar/h från kl 13. Sen vid ca kl 15 började värkarna bli etablerade, varierade med 2,5-5 min mellan värkarna men snittade på 3.45 ca och 1.15 långa. Så ringde hit mina föräldrar, och sen åkte vi in till FL. Men under den en timmes långa bilresan avtog värkarna igen :-/ Ville ändå få en kontroll för att se hur det stod till. Kl 18.24 kom vi in till FL & fick ligga med CTG i en timma. 2-3 värkar under tiden. Men undersökningen 19.45 visade att jag var mjuk och öppen ca 4 cm så vi fick ett FL-rum. Och eftersom jag har fått ta hinnorna med de andra för att få igång FL ordentligt så sa BM att vi kanske skulle göra det igen. Så fort vi kom in på rummet satte värkarna igång igen och vid skiftbytet 21.00 gjordes ny kontroll - 8 Cm öppen! Så vi beslutade att vi inte skulle ta hinnorna den här gången. Kl 22 har det inte hänt något mer så hinnorna tas, och huvudet glider ner till spinae. Jag kräks ner min man! Vid 23.05 har det ff inte hänt något.. 8 cm öppen, kant kvar & huvudet vid spinae. BM nr 1 ( studerande) går på toaletten uskan går ut, & ord BM tycker vi ska sätta dropp för att påskynda så hon börjar pilla med droppställningen. Så kommer nästa värk vid 23.10 & jag bara känner hur hon glider ner på bäckenbotten och värken övergår i en krystvärk!! 2 krystvärkar senare som trycker på med en jäkla fart är hon ute - BM hann precis dit & ta emot kl är då 23.14!
    Och trots ett SF-mått på understa kurvan fram till sista veckorna när det hoppade upp till medel var det en rejäl liten flicka; 4360 g & 55 lång!!! Ett kilo tyngre & 5 cm längre än storasyster! Inga sprickor eller stygn trots att det gick så fort på slutet.
    Så nu njuter vi och försöker hitta lite rutiner här hemma 18 mån killen är lite skeptisk till lillasyster & även lite rädd när hon gråter. Men det börjar släppa lite så det ska nog gå bra tillslut

Lycka till nu allihopa med det stora som ni har framför er!
    ( shit - jag tänkte nog inte skaffa fler men i det här ruset man är i nu så kan jag tänka mig många fler )

• Nanna80

Tack allihopa! Så stor lycka det är med stor familj ??
    Bibi84 - haha! Det sa jag till min man i hissen på väg upp till förlossningen.. -"Jag ångrar mig, fy f*n.. Jag vill inte vara med om det här ????"! Men nu ett par dagar senare tänker jag; så farligt är det ju inte.. Jag kan nog göra om det

Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!