• killroy

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Hej! Hoppar in i den här tråden ???? Jag är 34 år och väntar mitt fjärde och har bl 21/5. Har sedan innan pojk-06 pojk-10 och pojk-14, enligt Bm på Rul så väntar vi pojk nummer 4 nu. Tror att jag undermedvetet hade önskat mig en tjej men självklart vet jag att denna lille gosse kommer bli såå ofantligt älskad när han väl föds sen. Så jag känner som någon tidigare skrev så dum att jag känt/känner mig besviken.

• killroy

Vi har precis sålt av min (eller ja okej, sonens) älskade Emmaljunga super viking och köpt en Bugaboo Donkey duo istället, då det bara kommer vara 2 år mellan de två yngsta så lär ju 3.an åka vagn ett tag till. Sen har vi även bytt bil till en 7 sitsig xc90...Så även om vi inte kommer behöva köpa så mycket nytt i övrigt till bebisen så har de saker vi bytt till varit dyra köp ???? Men men vad gör man inte för sina små godingar ????

• killroy

Dessa smileys...Går ju inte att göra, det blir bara massa frågetecken istället.

• killroy

Hej!

Nu har jag nyss varit hos bm och hon hade pratat med deras rondläkare angående att jag vill få planerat snitt den här gången p.g.a. fraktur på svanskotan under förlossning med nr. 1(2006) och med nr. 3 (2014), och han trodde att jag skulle få svårt att få det beviljat. Nu ska jag ju först till Aurora för samtal och sedan träffa läkare, men just nu vet jag inte alls hur jag ska orka gå igenom detta en gång till. Känns ganska jobbigt...Känns som att jag får ställa in mig mentalt på att återigen få fraktur på svanskotan. Ville bara få skrivit av mig lite.

• killroy

Hej!

Har inte skrivit på länge nu, men är allt inne och läser era inlägg med jämna mellanrum. Nu ska jag till det inbokade mötet med chefläkaren för kvinnokliniken imorgon angående snitt eller ej. Grejen är ju så att jag nu har börjat vackla och tvekar väldigt inför snitt. Finns så många nackdelar (förutom att det är större risk för barnet) jämfört med vaginal fl. Så jag försöker väga nackdelarna mot varandra men kommer inte på någon bra lösning. Tänkte ifall ni vill/kan hjälpa mig och tips och råd.

Jag har ju alltså 1.a och nu senaste gången (för snart 2 år sen) fått fraktur på svanskotan under förlossningen, så det är därför som jag ville få igenom planerat snitt den här gången. Och jag har ju varit bombsäker från allra första stund, men nu går tankarna bara runt. Efter ett snitt kan/får jag ju inte lyfta eller bära min 2 åring hemma på några veckor - vaginal förlossning kan (troligtvis) innebära att jag inte kan resa mig, sitta eller ligga utan en fruktansvärd smärta ca 2-3 månader...Inte kunna sitta normalt så att köra bil är uteslutet första månaderna.

Ja dessa nackdelar är de väsentliga i mina funderingar, sen att det finns fler i båda två är självklart men som sagt de är dessa som är de största och viktigaste.

Vad tycker ni? någon av er som genomgått båda delarna och kan jämföra?

• killroy

Hej!

Har inte skrivit här på länge nu, men jag är allt inne och läser vad ni skriver om emellanåt ;) Har nu gått hem på föräldraledigt, känns välbehövligt då förvärkarna dyker upp mer eller mindre varje kväll (haft tidigare förvärkar både med nr 2 och nr 3).

Tror inte jag har uppdaterat er om hur det blir för min del under förlossningen, sökte ju för att jag absolut ville få ett planerat snitt efter att ha brutit svanskotan under förlossningen med nr 1 och nr 3. Men började tveka och ångra mig bara dagarna innan mötet med chefläkaren på förlossningen. Vi kom tillsammans överens om en planerad igångsättning. Så den 26 april ska jag tillbaka för ett tul och kontroll, börjar bli nervöst nu. Räknade inte att de skulle försöka sätta igång mig redan då, men min bm sa att det är lika bra att jag tar med mig BB väskan och förbereder mig ifall de försöker. Men det är ju såå snart :/ Den här gången ska jag få testa på att få smärtlindring, ska bli spännande att se hur det hjälper. Och hoppas att jag ska klara av att föda i en mer gynnsam (för svanskotan) förlossningsställning än de andra gångerna.

Ha en fin solig dag tjejer!

• killroy

Jag är i vecka 36+2 då (men enligt egna beräkningar 37+0). Så därför ska jag väl inte för att se hur stor bebisen är och så. De andra förlossningarna har jag bara orkat föda i gynställning och då är trycket mot svanskotan hårt. Nu hoppas jag väl kunna föda liggande på sidan. Just nu sitter jag med förvärkar som känns...Har varit iväg till lekplatsen med barnen på förmiddagen och så blev det en promenad efteråt så minsta somnade i sin vagn. Tycker ju absolut inte det är för mycket "motion" men kroppen säger uppenbarligen ifrån :/

Klart jag längtar efter att få bekanta mig med bebisen utanför magen också, men jag tycker om att vara gravid faktiskt. Visst är det jobbigt när man blir lite begränsad men kommer allt att sakna att vara gravid. Hade jag inte varit "bara" i vecka 34+2 så hade jag inte ens varit besvärad av förvärkarna för känslan när man har dom är lite pirrig och spännande tycker jag... :)

• killroy

Hej!

Vilken natt...jösses såna förvärkar! Trodde verkligen att vi skulle behöva åka in till fl. Men skulle få svårt att få hit barnvakt, så jag struntade i att ringa in. Värkarna var så intensiva att jag inte ens kunde ligga still. Tog Alvedon, varm dusch och vetekudde. Till Slut somnade jag nog ett par timmar iaf, men kände allt av dom även imorse. Har fått ta nya Alvedon. Och passar nu på att vila medans 2 åringen sover och 5 åringen har en kompis här så de leker fint själva. Mannen har ringt till tre av sina närmaste och förvarnat att vi kan komma att ringa dom mitt i natten nu. Jag är ju bara i vecka 35+1 nu och har ju tid för kontroll nästa vecka för igångsättning, så liten får snällt lugna ner sig någon vecka till tycker jag.

Greifing - Härligt att höra att eran lilla växer så fint och mår bra. Helt fantastiskt, vilken stark liten tjej ni har!!

• killroy
    Zoey83 skrev 2016-04-19 11:40:58 följande:

Oj, vilken dramatisk natt, hoppas den lille stannar kvar tills ni har tid.

Hur kommer det sig att ni har en tid för igångsättning redan i v.36??

Som jag skrivit om tidigare så sökte jag för planerat snitt först p.g.a. frakturer på svanskotan vid två av mina förlossningar. Men i sista stund ångrade jag mig och ville ha planerad igångsättning istället. Det var de absolut inte emot (de var väl bara glada att slippa försöka övertala någon att göra snitt). Så jag ska in nästa vecka för att göra tillväxtul och kontroll hur mogen jag är. Sen tar de väl beslut om när själva igångsättningen blir efter det. Men ska förvärkarna fortsätta så här så lär det nog bli snart.
  • killroy

Hej tjejer!

Här var vi in till förlossningsläkaren igår för att diskutera igångsättningen. Fick gjort tillväxtul och det visade att bebisen mådde fint och hon uppskattade vikten till ca 3 kg i nuläget. Fick en tid för igångsättning...nedskrivet på en post-it lapp. Känns väldigt surrealistiskt att ha fått mitt barns födelsedatum nedskrivet på en post-it lapp :D Så nu har jag inte lång tid kvar, denna veckan har jag fullt upp med besök av mamma och bror, sen i helgen blir det att besöka blivande hundvalpen ? Sedan är det bara en vecka som ska spenderas med behövlig vila inför näst påkommande veckas händelse.

• killroy
    RobzMarley skrev 2016-04-28 21:16:09 följande:

Oj, ellerhur! Förstår det kändes konstigt. Men skönt med ett datum! :) när blir det?

Ska ni skaffa hund också? Vilken ras?

Vi kommer nog att skaffa ngn gång under föräldraledigheten.

Jag får ungefär 1 veckas välbehövlig vila till innan jag nästa helg kommer att vara skitnervös! Ja vi har bestämt oss för att vi inte vill vara utan hund längre, kan kanske bli lite tufft med en bebis samtidigt men för våran del passar det bäst nu i sommar då min man ska opereras i höst och gipsa ena foten/benet upp till knät. Vi ska titta på en labrador/goldenvalp i helgen. Innan har vi haft en schäfer/labrador i 11 år.
  • killroy

Hej!

Funderar på hur jag ska göra, min bebis (som är fixerad men lite ruckbar i måndags) har knappt rört sig de senaste dagarna. Har en caremaxx doppler hemma så jag har ju hört hjärtljud. Men skrämmer upp mig (säkert helt i onödan) med att det inte är normalt att knappt känna något alls på 1 1/2 dygn. På måndag ska jag in för igångsättning så jag kanske bara ska sluta oroa mig och ändå gå på att jag hört fina jämna hjärtljud.Vad tycker ni?

• killroy

Tack för era svar. Men som tur är så kom bebisen allt igång mer under fm och jag har känt av honom vid flera tillfällen.

Om ingen hinner få under helgen så blir det troligtvis jag som blir först ut. På måndag kl 10 har jag tid för igångsättning. Liite smått nervöst nu kan jag lova...Men ska bli så spännande! Lovar att uppdatera er under början av veckan.

• killroy
    Mamacitaa skrev 2016-05-06 16:02:02 följande:

Spännande :) Vilken vecka kommer du vara i då?

Jag kommer vara i vecka 38+1 då.
  • killroy
    lima76 skrev 2016-05-09 22:40:19 följande:

Hoppas allt gått bra idag!!

Ingen bebis ännu...Fick veta efter att ha väntat en stund inne på förlossningen att det var så fullbelagt så de bokade om min tid till onsdagmorgon istället, fast jag skulle ringa in idag (den 10.de) på morgonen och höra hur läget ser ut ifall jag kan komma in redan idag. Just där och då blev vi självklart besvikna men förstår ju att läget är som det är. Nu i efterhand så blir det bättre så här med tanke på barnvakt. Så får se vad som händer i dagarna... funderar bara på om de skickar hem mig imorgon också p.g.a. att det är fullt även då. Känns ju onödigt att fixa barnvakter som behöver ta ledigt från sina jobb och att min man är borta från jobbet OM det nu inte blir igångsättning på flera dagar ändå. Men men det är väl bara att gilla läget...
  • killroy

Hej!

Nu var han här våran lilla fyra :) Jag fick tid för att komma in i onsdags vid kl 15, fick börja med att ligga med ctg fram till kl 16 ungefär och allt såg fint ut. Berättade att jag haft känningar i princip hela dagen och hoppades att de skulle hjälpa till.

Då det var så oerhört fullt på förlossningen så fick jag vänta länge på att gynekologen skulle undersöka mig och bestämma igångsättningsmetod, han var inte inne förrens vid 20 och då var jag öppen 4 cm med mjuk tapp.

När bm satte in den tampongliknande hormonstaven vid 20.30 så sa hon att hon kände en utbuktande hinna.Sakta men säkert började det kännas lite mer.

22.20 ringde jag på klockan för då ville jag testa att bada (som stod om i min journal, men efter att natt personalen (usk) frågat den nya bm (som jag ej hade hunnit träffa än) så fick jag tydligen inte bada med den i. Hon sa att bm var på väg men hade några till innan mig, kl var nog då 22.40.

När kl var 23.40 stod jag inte ut och ville ha åtminstone lustgas innan bm kunde komma. Då äntligen dök hon upp och skulle sätta ny ctg på mig.

Satt på sängkantrn och bad om lustgas men det fick jag inte innan kurvorna var gjorda. När hon skulle ta på mig de där resårbanden så kände jag att vattnet gick. Hon trodde inte först på mig, men fick ju se sen. Då hon tydligen hörde i min värk som jag fick då så förstod hon att det tryckte på neråt och bestämde då för att undersöka mig.

Så 23.50 undersöker hon och jag är då öppen bara 5 cm, blev såå besviken. Men hon börjar förbereda för att sätta nål för spinalen (som var bestämt sedan innan) och skulle ringa på narkosläkaren. Men upptäcker i mina värkar att det var nog försent för bedövning. Lustgasen är nu på max och klockan är någon minut över midnatt.

Klockan 00.13 är min lille prins på 49 cm och 2982 gram född!!

Rackarns bråttom hade han men han var duktig och slank förbi mammas svanskota utan att den knäcktes. Såå otroligt lycklig för det!

• killroy

Hej tjejer!

Börjar komma in i lite rutiner här hemma nu, lilleman 1 vecka gammal idag. Vi fick väl inte den mest ultimata starten som 4 barnsföräldrar då 2 åringen åkte på feber och öroninflammation samma dag som vi kom hem från BB, sen så small det till i min mans rygg och han fick ryggskott!! Så det har väl främst varit den nyförlösta som har fått rådda runt hemmet så gott det har gått. Men nu är 2 åringen frisk efter en penicillinkur och maken börjar kunna gå och röra sig obehindrat.

Lilleman är så snäll och lugn, sover underbart snällt på nätterna. Dock har han inte fått sig ett namn ännu, har inte riktigt kunnat välja vilket av namnen på våran lista som är hans. Hjälp mig och säg vad ni tycker...

Storebröderna heter William, Victor och Wilmer, (och nej det var aldrig någon tanke bakom att alla skulle börja på samma bokstäver wi/vi.) de namnen som vi har på listan är Charlie, Oliver och Nelvin.

Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!