• Tolotoli

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Hej! Jag har tre barn, tjej på 14 och två pojkar på 9 och 11 år. Min man gjorde en refertilisering efter att ha varit steriliserad och sen tog det nästan tre år tills vi blev gravida. Är i v. 18 nu och har bf runt 1 juli.

Vi blev minst sagt chockade då vi inte trodde det skulle bli något och jag ville inte försöka efter jag fyllt 35 vilket jag blir nu i februari. Började studera och drev företag samtidigt och helt plötsligt fick vi ett plus.

Har varit sjukskriven sen v. 8 på grund av blödningar och sammandragningar och nu foglossning så vilar massor fast min hjärna är väl inte riktigt överens med att vila mest hela tiden då jag är en väldigt kreativ och energirik person annars.

Vi gjorde Nipt i Malmö och fick finfina svar och väntar en pojke, nästa vecka ska vi på rutinultraljud.

Känner bebisen röra sig en del men mest på ena sidan och vi boar för fullt här. Vi har nu spjälsäng, bedside crib, barnvagn har vi köpt och ett skötbord håller vi på att fixa och ett annat har vi hittat på blocket och ska hämtas ikväll. Kläder är det en hel del av i garderoben, en del hade jag undanlagt, en del har vi fått tillbaka som vi lånat ut från tidigare barn, lånat lite av syrran och fyndat på second hand och rea. Speldosa i ett mjukdjur har han med som vi lägger på magen och spelar.

Iom. att jag inte kan göra särskilt mycket försöker vi bli färdiga med allt vi kan eftersom det tar längre tid och så sprider man ju ut kostnaderna med. Snart väntar husprojekt så fort vädret tillåter så då är det skönt att vara klar inne med.

Finns det några blekingemammor här så hojta gärna till, bor själv precis utanför Karlskrona?

• Tolotoli
    Mamacitaa skrev 2016-01-25 21:11:03 följande:

Fy va allt är påfrestande denna gng. Jag är helt slut i kroppen,orkar inget och har foglossning som gör galet ont :/ fick gå med kryckor sist så vet väl vad som väntas denna gng.. :(

Jodå känner igen det alldeles för väl men jag har jobbiga graviditeter men så ont som jag haft från nästan första stund trodde jag inte man kunde ha och ha en levande liten där inne. Min BM säger att det inte spelar någon roll att det är 9 år sedan jag fick barn, kroppen känner igen detta och är ännu mer påfrestad antagligen nu.
  • Tolotoli
    Zoey83 skrev 2016-01-25 21:50:16 följande:

Grattis till er!!! Vad härligt att ni äntligen plussat efter en lång väntan.

När de sjukskrev dig kollade de din livmodertapp?

Har du haft många blödningar och vet ni vad de beror på?

Vilken vecka är du i nu?

Tack, det är vårt första gemensamma barn även om mina sen innan är som hans med.

Läkaren har mätt utvändigt och invändigt för att ha referensvärden och det har sett bra ut hittills. Har läkartider minst en gång i månaden och hon är väldigt mån om hur jag har det.

Vi vet inte vad blödningarna beror på, har haft det så alla mina graviditeter och har varit lika påfrestande varje gång. Det har varit olika mycket men tillräckligt för att bli rädd. Med min dotter störtblödde jag i v 9 men allt gick bra. Vid ansträngning och mycket sammandragningar så blöder det med. Har haft det så många gånger nu, kanske en gång i veckan minst sen jag plussade. Är v. 17+3 nu.

Med min mellersta fick jag värkar i v. 29 men stoppades, han kom dagen innan bf. Med min minsta fick jag prematura sammandragningar i v. 16, han kom 8 dagar innan bf. denna gång kom de två veckor efter jag plussade men trodde först inte det kunde vara sammandragningar.

Läkaren och barnmorskan är jättebra i alla fall, jag kan många dagar knappt gå 50 m. så är underbart att kunna följa med till affären eller orka stå en timme. Gör nästan inget på egen hand utan maken är med om vi åker iväg eller så kan barnen bära och lasta matvaror om jag kör med bilen, går sakta som en snigel Har nog inte handlat mer än 5 gånger på 13 veckor utan maken och då har barnen varit med istället.

Antagligen gör förlossningen allt mycket värre.

Men nu är det ju bara 5 månader kvar haha, biter ihop och väntar på guldklimpen.
  • Tolotoli
    Moneal skrev 2016-01-26 08:36:42 följande:

Hej tjejer!

Har inte varit inne här på ett bra tag!

Rul är i alla fall avklarat och vi blev flyttade ännu mera bakåt.

Från att vara beräknad till 24 maj till 21 juni, men bebis mår bra och sprattlar runt som bara den.

Ville inte visa kön då moderkakan var ivägen men hade vätska i njurarna så ska få komma tillbaka igen i vecka 28 för ett nytt ul :)

Hoppas allt är bra med er!

Vilket hopp men spännande med Rul! Hur blev det med datumet när du hade tiden, fik du komma tillbaka för ett till senare eftersom bebisen kommer senare? 
  • Tolotoli
    Kristalii skrev 2016-01-26 10:38:58 följande:
    Jag var till BM idag. Passade på att väga mig fasten jag inte behövde för BM. Började graviditeten med att gå ner fyra kg. Och sen två till över julhelgen. Nu har jag gått upp knappt två igen i alla fall. Har dock 10-15 kg övervikt så jag tror inte det är någon större fara.

Men jag har ingen aptit och vissa dagar blir jag så otroligt orkeslös. Så jag undrar vad är er favoritmat? Eller har ni andra bra förslag på lättäten och energirik mat?
    Jag hade ätit upp mig innan så behöver inte lägga på mig så mycket men slutar på ungefär samma slutvikt mina graviditeter verkar det som, blir tyvärr jättestor.

Gick nog upp runt 6 kg fram till v 15-16 men gått ner 2 igen, fick Levaxin då proverna inte var bra och läkaren trodde att detta hängde ihop för jag har ju inte ätit några mängder om man säger så, däremot rör jag ju mig inte särskilt mycket. Nu verkar det stå stilla vilket är jätteskönt för man vill ju ha lite till godo i slutspurten. 

Avokado är ju jättebra energi och väldigt bra fetter, jag äter annars det som jag tycker om men är väldigt sugen på frukt och grönsaker, citron är storfavorit i dricka. Vissa dagar är jag hungrig med 40 minuters intervall och då alltså vrålhungrig fast jag ätit bra. Finns ett grovt osötat bröd på Coop som jag gillar och som mättar, är också energirikt. Ät annars små portioner och oftare kanske så du håller ångan uppe. 

Mitt tips är kallt och fruktigt om du gillar det. Har själv pippi på bland annat curry och kyckling, och citron med, var samma slags sug med min mellersta. Lakrits är också något som jag riktigt suktar efter men i lagom mängder blir det då förstås. 
  • Tolotoli
    Greifing skrev 2016-01-31 14:28:17 följande:

Hej! Vi åkte som sagt till Umeå v 22+0. I fredags 29/1 fölöstes jag med kejsarsnitt och våran dotter fick komma till världen i v 23+1. Jag blödde över 1 liter blod på fredag sen beslutades det om att det enda var att snitta. Hon mådde inte bra! Hade bajsat i vattnet och hinnorna var inflammerade pga av blödningarna. Hon fick blod då hon också tappat blod. Efter intuberingen och lite hjälp med allt så mår hon oförskämt bra. Hon vägde trots sin tidiga födelse 650 gram och var 29 cm kort. Vi är som sagt kvar i Umeå.

Inga hjärnblödningar eller nått annat oroväckande än. Hon är tapper våran Mini. <3

Jag kikar in och ser hur ni har det.

Håller med tummarna! Grattis till er lilla flicka, vilken kämpe! Hoppas hon växer och blir stark snabbt nu.
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!