• Bibi84

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

grattis!!! Innan bf eller hur?

Niyoh81 skrev 2016-06-28 12:02:53 följande:

I morse 04.29 föddes våran lilla prins. Vi mår bra men blir litr omtumlande.

Kom in till fl vid 01.40 med värkar och blödning. Va öppen 4 cm. Bada å andades igenom värkarna.

Bm kände att hinnan var stor å pga att hon inte kunde känna huvudet gjorde de ett ul där de upptäckte att han låg i säte. Så blev bråttom till OP.

Men nu är han här hela 3088g å 50 lång. Världens finaste. <3

• Bibi84
    lima76 skrev 2016-06-29 00:34:28 följande:
    Grattis! Vad skönt att det gick bra!

Då är vi väl i mål allihopa? (ursäkta om jag glömmer någon..)

Det hade varit roligt att hålla tråden vid liv och istället för att prata om graviditeten stötta varandra i det kaos som kommer med 4 barn :D 

Vår lille (ännu namnlöse) kille är 10 dagar nu, bvc var på hembesök idag. Han har redan vänt på vikten och vägde nu mer än när han föddes, 3910 g. Amningen går bra men gör fortfarande jäkla ont emellanåt..

Hur har ni andra det? Hunnit landa i era nya familjekonstellationer?
    Ja det tycker jag vi borde göra, känns skönt att ha några andra man kan prata ut och få råd och tips ifrån. 
    Tror vi alla har fått nu, eller?

Ni måste ursäkta mig men jag måste bara få fråga, är det någon mer som hatt väldigt lite rensning och sen helt plötsligt fått ut en stor koagulerad blodklump? Det hände mig idag, blev helt chockad, men mamma sa att det inte var något farligt, har bara inte varit med om det tidigare. alltså, lika stor som ett plommon/litet päron. Jag kände att det var på väg ut, fattade ingenting.

Amningen går så myckjet bättre nu, förutom att jag är mega lat och sover och ammar samtidigt, vilket gör att jag inte känner att jag får den sömn jag behöver. Inte så skönt att ligga på sidan genom hela natten och känna att man inte kan röra på sig för att man har ett litet barn i sängen. 
    Hon tar napp vilket är skönt, ammar typ mellan 1-3 timmars mellanrum. Och nu har mjölken börjat justera sig, inte honungsmeloner till bröst längre, vilket är otroligt behagligt!

alla tre barnen är otroligt glada i sin lilla syster och vill hålla och mysa med henne massor, men hon får samtidigt mycket vila och ro. Blir nog annorlunda när barnen går tillbaka till dagis igen och skola. :)
  • Bibi84
    Kristalii skrev 2016-06-30 04:45:48 följande:

Med mitt första barn kom det en hel del koagulerat blod. Den största som en tennisboll. Det kändes både läskigt och äckligt.

Här är det fortfarande mycket fokus på amning då bebis har svårt att gå upp i vikt. Men det går bättre och bättre.

Är så rysligt trött. Känns som om jag aldrig får sova. Men det kan bero på järnbrist oxå. Jag var på efterkontroll i går och hb var lite lågt. Hatar verkligen järntabletter då min mage inte klarar av det men nu ska jag försöka.

Kan det hända att du kan istället äta en del mat med järn i? Så att du slipper tabletterna.

ja...man känner sig inte direkt fräsch med dom klumparna.
  • Bibi84
    Niyoh81 skrev 2016-07-01 21:00:16 följande:
    Va tror ni? Kommer Kian få bruna eller blåa ögon? Hans storebröder har bruna å mindes mig inte att jag såg deras pupill så tydligt som ja gör nu.

Igår vägde lilleman 2860 g gått ner ca 200 g bara.

Än sålänge har vi en väldigt nöjd och snäll bebis. Sover mycket å äter typ var fjärde 4. På nätterna äter han bara 1 gång. :) så förälskad i denna lilla varelse <3
    men va söt!

Va skönt att han sover bra på natten också. Min tjej är matgalen på kvällen, sen sover hon ganska bra faktiskt, vaknar någon gång där tidigt på morgonen, skulle tippa runt kl 3, och så är det att amma och sova i sängen. 

jag äter mycket mer som ammande och dricker massor. inte så sugen på varken chips eller choklad. har ca 12 kg att gå ned, då väger jag det jag gjorde innan jag fick barn nr 1. blir att träna och äta nyttigt....amma hjälper tyvärr inte på min vikt.
  • Bibi84
    Niyoh81 skrev 2016-07-01 21:00:16 följande:
    Va tror ni? Kommer Kian få bruna eller blåa ögon? Hans storebröder har bruna å mindes mig inte att jag såg deras pupill så tydligt som ja gör nu.

Igår vägde lilleman 2860 g gått ner ca 200 g bara.

Än sålänge har vi en väldigt nöjd och snäll bebis. Sover mycket å äter typ var fjärde 4. På nätterna äter han bara 1 gång. :) så förälskad i denna lilla varelse <3
    men va söt!

Va skönt att han sover bra på natten också. Min tjej är matgalen på kvällen, sen sover hon ganska bra faktiskt, vaknar någon gång där tidigt på morgonen, skulle tippa runt kl 3, och så är det att amma och sova i sängen. 

jag äter mycket mer som ammande och dricker massor. inte så sugen på varken chips eller choklad. har ca 12 kg att gå ned, då väger jag det jag gjorde innan jag fick barn nr 1. blir att träna och äta nyttigt....amma hjälper tyvärr inte på min vikt.
  • Bibi84

Nu är vår Eva döpt, hon döptes tilsammans med sina kusiner. Dopklänningen var lite stor, men det gick bra. :)

Hon sover ganska bra, några nätter sover hon upp till 6 timmer i sträck, vilket ger en massa energi på morgonen. på kvällarna brukar hon ibland ha "fill-me-up" timmar, typ i 3 timmar kan jag sitta med henne av och på bröstet, inte så kul när man ska äta mat eller har tänkt göra något. 

Har börjat ta en vila på vissa dagar för att lugna ned mig själv, har varit 3 veckor med mycket action, så har tagit mig själv i kragen och försökt lugna ned mitt tempo, jag måste göra ting i lugn och ro, lyssna på kroppen och var hjärnan egentligen säger.

Kan ni förstå att ni har fyra barn? själv kan jag bara inte fatta det, känns så overkligt! 

• Bibi84
    Niyoh81 skrev 2016-07-08 15:04:07 följande:

Idag är lillkillen 10 dagar gammal.

Bilden ovanför är ja efter sista graviditet med en vikt på 92 kg och ja nu på en vikt på 70,5 kg. Gick upp 4-5 kg denna gång och tappat 10 redan.

Trodde aldrig att ja skulle gå ner så mycke redan.

Nu väntar ja bara till snittet blivit bättre så ja kan börja träna igen :)

Imponerad.

Har själv kommit i några av mina kläder från innan.

Var på BVC igår och hon har gått upp 400g på 4 veckor, 200gr + från födseln. Ska börja med d-vitamin nu. Här säger dom tydligen att man ska vänta med to dropparna tills barnet är 4 veckor. Hade absolut ingen aning om det.

Amningen går bra och det går väldigt bra med syskonen.

Just nu försöker jag sälja en massa kläder. Bla. Mammakläder och så har jag kommit på att man faktiskt inte behöver 15/byxor osv. Så ska hitta mina favoriter och sälja/ge bort resten.

Hur går det för er?
  • Bibi84

Hur går det för alla nu. Har ni kommit in i en god dagsrytm? Jag tar saker med ro och som det kommer. Barnen i mitten går nu på dagis och trivs bra med det. Dom hr ju haft 7 veckors semester i sommar vilket jag tror var väldigt bra men samtidigt så saknar dom sina vänner som dom annars ser varje dag.

Eva växer... men det är ju många som säger ' oj, hon måste ju vara bara några dagar gammal'/ ' oj, hon måste vara helt nykläckt' ... så säger jag...nja, hon är faktiskt 1,5 månad så inte så nykläckt eller bara några dagar gammal. Så kommer frågan... var hon fött för tidigt? Haha.... nope.

Hon har ju fortfarande storlek 50/56. Passar helt fint. Tycker det är skönt att kunna använda kläderna lite mer än bara någon vecka eller så.

Snart börjar jag plugga, ska bli spännande.

• Bibi84
    lima76 skrev 2016-08-05 12:45:28 följande:
    Hej, här går det rätt bra, inte helt inne i rutiner än eftersom de stora barnen fortfarande är lediga men ändå ganska vettigt. Han vaknar på natten men somnar om när han ätit färdigt så det är rätt smidigt. Han skriker väldigt lite men knorrar en del när det inte är bra :D just idag är han inte helt nöjd, kanske för att det är för tyst hemma. De andra barnen är på tosselilla med pappa och en hög kusiner. jag hade planerat att få massor gjort medan lilleman sov men har istället en missnöjd liten kille som bara vill ligga i famnen..

Noah är lite tvärtom din lilla tjej, vi rusar igenom storlekarna tycker jag. 6 veckor nu och 5,5 kilo och 60 cm lång. 

vad ska du plugga?
    eller hur, idag tänkte jag också att jag skulle hålla på i huset, ingen barn hemma, förutom eva då. men jag ORKAR faktiskt inte göra så mycket. jag har bakat knäckebröd, för det har jag saknat. Sen så har jag satt en deg som ska stå och gäsa i 11-18 timmar. första gången jag bakar det. Men att ordna annars i huset....nej, det får bli imorgon i stället.

Nu ska jag faktiskt bara lägga mig i sängen och se på film och sova.

Jag ska plugga till familjeterapeut, ska bli riktigt kul!
  • Bibi84
    Greifing skrev 2016-08-10 00:35:03 följande:

Vet inte om ni minns mig? Födde en flicka i v 23+1 i januari. Hon skulle ha kommit 25/5. Sist jag skrev vägde hon 1820 gram. Nu är hon hemma med oss sen slutet av maj. Mår som en prinsessa. Är alltså okorrigerat 6 månader och korrigerat 2,5 mån. Hon väger nu 5240 gram och är 56 cm lång. Helammas! Hon har inga men vad vi vet efter denna långa resa! Hon skrattar, jollrar och är en mycket glad flicka.

Är så stolt och nöjd över henne! <3 Ser att flera (nästan alla) fått bebisar! Stort grattis!

Här är en bild på henne:

Åh vad jag har tänkt på er! SÅÅÅ himla glad att allt har gått bra! det är ju mirakel att hon har klarat sig så bra! ett mirakelbarn kanske man kan säga. :) och en otroligt stark tjej med starka föräldrar.
    Så fin hon är.
  • Bibi84

oj, nu var det länge sen jag var inne här, men ser att många ser ut att ha fullt upp. Och det har vi också haft.
    Eva är nu 3 månader och hon är helt underbar. Är så glad att jag har 4 härliga barn som är friska och raska.

Har börjar ge Eva flaska på kvällen då jag hade mitt mål om att helamma fram till 3 månaders ålder. Det blev dock lite ändring på det då min man har opererats i hjärnan och nu varit inlagd på sjukhus i snart 6 veckor. han har dom senaste 3 veckorna varit inlagt på rehabiliteringshem pga. lammelse på vänster sida. Att vakna upp och vara lam på vänster sida och ha dåligt korttidsminne är kanske inte det man hade önskat sig, men som vi visste kunde vara en risiko vid operation. Men nu har han börjar gå korta stäckor och är inte så beroende av rullstol längre. Men det är jobbigt att ha 4 barn runt sig, eller vara med massa människor utan att kunna dra sig tillbaka. 
    Vi har fått flytta runt på folk i huset så att vi nu har sovrummet nede så att han slipper att behöva gå så himla mycket i trappor och kan dra sig tillbaka när han behöver det.

Är det många som helammar fortfarande? på ett sätt känner man sig lite misslyckad, men så vet jag att mitt lugn på kvällen nu är att få ta mig snus och varva ned och då vill jag inte amma henna. men på morgonen ammar jag igen. 

• Bibi84

SÅ skönt att det går bra med helamningen. :)

Märker att vissa dagar så är jag ganska tom när jag ammat genom stora delar av natten, men det kommer och går. Hon får ju typ 1-2 flaskor om kvällen ersättning. Börjar ge från kl 18 och ibland håller det med en flaska ibland lite påfyll. Ger mellan 180-240.

Ni som ger ersättning hur mycket ger ni?

Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!