• lima76

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Bibi84 skrev 2016-06-15 21:53:05 följande:

Alltså jag förstår den där längtan och speciellt den där besvikelsen när det inte sätter igång ordentligt. Prova att äta dadlar, gå en mega lång promenad. Dagen efter bara njut av film eller bad och sol. Sen en evig sexakt. :)

Har börjat komma mig efter fl. Alltså eftervärkarna är så jävliga. Så glad att jag har vetekudden.

Amningen går bra. Njuter av att bara ta det lugnt. Skitskönt.

hem på fredag igen :) ska följa med eran resa tills ni sitter med nr 4 vid bröstet.

Tack för pepp <3

Bf +9 Tvingade min man att stanna hemma idag. Igår trodde jag att det skulle dra igång, hade rätt starka sammandragningar men det klingade av och jag har sovit ganska bra inatt (för att jag visste att jag inte skulle vara ensam med barnen idag tror jag) Är ändå glad att det inte drog igång i natt för jag var så himla trött. Mår bättre idag så hoppas att det startar snart!

Tanken att det kanske går så långt att jag måste få igångsättning är lite läskig men försöker intala mig att att jag ju aldrig behövt det innan. Och jag har ju gått minst 10 dagar över så det här är väl som det ska...
  • lima76

Bf +10

Haft blodblandade slemmiga flytningar idag (mysigt..) och en del sd med ryggont men kan inte säkert säga att det är igång. Har iaf bett min bror om barnvakt inatt ifall det skulle dra igång.. tror det blir lättare att slappna av om jag inte behöver fundera på vart barnen ska ta vägen..

Är så himla trött och skulle kunna sova.. Väntar på en pizza nu och sen ska vi skjutsa bort kidsen.. Håll tummarna att det drar igång ikväll...

• lima76
    Bibi84 skrev 2016-06-17 20:09:47 följande:
    håller verkligen tummarna!!!!! 
    annars får ni en mysig kväll tillsammans!

Nu är vi äntligen hemma, jag och Eva. Känns inte helt som om man är 4 barns morsa ännu, eftersom 2 av barnen sover hos sina vänner inatt, och imorgon så ska dom sova hos farmor och farfar, men söndag kväll så.... haha... men det är skönt att vara hemma. 
    Ikväll njuter jag med sushi, salami, ost och ett glas vin.
    Har så sjukt mycket mjölk, har pumpat 120 ml alla redan och fryst in i ispåsar, kan nog pumpa ut mer, men ganska jobbigt att pumpa, plus att mina bröst är otroligt ömma, tur att ammeskold finns.
    Vad fint namn! Härligt att ni fått komma hem och så skönt med lite lugn de första dagarna.. jag har alltid haft mkt mjölk också och av den anledningen inte velat pumpa utan låta det ställa in sig efter bebisen, har samlat sympatimjölken istället och fryst in av.

Jag är nog i en latensfas, har haft mer blodblandat slem och också bara blod, pratat med förlossningen (aldrig börjat så här för mig innan) och det är väl bara att vänta. Har en del värkar som känns men inte så regelbundet än. Fast med de sista två var det inte heller regelbundet när vi åkte in och då var jag ändå öppen 7 och 6 cm så det är kanske verksamma värkar ändå..
    Njuter lite av lugnet iaf, funderar på om jag ska gå och sova eller försöka få igång det mer nu..Skönt ändå att det äntligen händer ngt..
  • lima76
    Mamacitaa skrev 2016-06-18 13:50:45 följande:

Igår klockan 20.02 kom våran prinsessa ut.. fort gick det och lite dramatiskt i slutet. Men nu är hon äntligen här.

Nu är vi på väg hem från BB. Ska bli skönt att få sova i sin egen säng och landa lite ????

Grattis! Vad var det som blev dramatiskt? skönt att det gick bra!!
  • lima76

Det blev en lång helg för oss :D Lämnade barnen hos min bror på fredagskvällen, mest pga en känsla och också för att jag hade en del onda värkar och blodiga, slemmiga flytningar. natten till lördag tyckte jag att det gjorde mer ont och efter att ha pratat med fl körde vi in vid halv fem på morgonen. Blev inskrivna och fick pencillin-droppet (mot gbs). Sen var det som att jag bara slappnade av och allt stannade upp. Vi sov rätt länge, jag i sängen och mannen i stolen bredvid och jag var bara så himla himla trött och sömnig. Vid lunch hade ingenting mer hänt, öppen 3-4 och en bit av tappen kvar. Så vi tog en lång promenad för att få igång det igen. Kom tillbaka och blev kollad; ingen förändring.. Barnmorskan föreslog att vi skulle åka hem och jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Vi åkte hem men redan i bilen hem kände jag att värkarna blev längre och mer intensiva. Kom hem vid halv sex, duschade och vankade och vid nio åkte vi in igen. Öppen 5 så vi fick stanna. Sen gick jag runt i rummet med tensen och tog värk efter värk i två timmar. Hade tänkt duscha eller bada men hittade inte ngn paus i värkarna och vågade inte ta av tensen eftersom den fungerade så bra. Visste ju inte heller om det verkligen hände ngt säkert så vid 23 bad jag bm att kolla. Tanken var att om inget mer hänt skulle jag duscha en stund. men jag var öppen 8-9 och allt var mjukt och redo. Jag märkte på barnmorskan också att hon diskret började plocka fram det som behövdes för utdrivning och insåg att det inte var så långt kvar ändå. bebisens hjärtljud var lite höga så det bestämdes att de skulle sätta skalpelektrod istället och då började vattnet sippra och vi kunde se att han bajsat i vattnet. tror de tog hinnorna 00.13 och jag fick direkt krystvärkar som jag skulle försöka motstå eftersom bm kunde känna en kant kvar.. De frågade om jag ville ha lustgas men jag tackade nej och fortsatte med tens och andning. Försökte andas ner bebisen. Ett två tre kom huvudet och sen fick han stå ut en värk till innan han roterade och kom ut med axlar och kropp. Det sa plopp när allt vattnet kom ut samtidigt. Den känslan, när det är gjort, man har överlevt och man hör bebisens första skrik. Helt underbart! Han föddes 00.22 på söndags morgon så om inte jag hade stressat iväg under latensfasen hade jag haft en ganska identisk förlossning som de senaste två. Tror jag var stressad dels över gbs-en och dels över att kanske inte få en plats på fl. Så riktiga förlossningen tog ju egentligen bara från halv sex till halv ett, med 3,5 timme på fl..

En liten bristning på en slemhinna annars ingenting. Jag är så glad att det är över, att allt gick bra och att jag vågade helt utan medicinsk smärtlindring! Det blev en helt annan närvaro utan lustgasen.

Och vi fick en helt ljuvlig liten gosse på 3860 gram och 52 cm.
    När hans storasystrar kom upp på eftermiddagen för att hälsa på kändes det som att jag skulle gå i sönder av lycka och kärlek nästan.

• lima76

Tittade precis på klockan och insåg att om 4 minuter fyller min lille gosse 48 timmar <3
    Är så skönt att vara hemma igen!

• lima76
    Niyoh81 skrev 2016-06-28 12:02:53 följande:

I morse 04.29 föddes våran lilla prins. Vi mår bra men blir litr omtumlande.

Kom in till fl vid 01.40 med värkar och blödning. Va öppen 4 cm. Bada å andades igenom värkarna.

Bm kände att hinnan var stor å pga att hon inte kunde känna huvudet gjorde de ett ul där de upptäckte att han låg i säte. Så blev bråttom till OP.

Men nu är han här hela 3088g å 50 lång. Världens finaste. <3

Grattis! Vad skönt att det gick bra!

Då är vi väl i mål allihopa? (ursäkta om jag glömmer någon..)

Det hade varit roligt att hålla tråden vid liv och istället för att prata om graviditeten stötta varandra i det kaos som kommer med 4 barn :D 

Vår lille (ännu namnlöse) kille är 10 dagar nu, bvc var på hembesök idag. Han har redan vänt på vikten och vägde nu mer än när han föddes, 3910 g. Amningen går bra men gör fortfarande jäkla ont emellanåt..

Hur har ni andra det? Hunnit landa i era nya familjekonstellationer?
  • lima76

Jag tror det är rätt vanligt med koagel, beror nog lite på hur väl barnmorskan trycker på magen vid förlossningen bl a.. Jag har inte haft klumpar denna gång men blött stadigt till idag, nu känns det som om det kanske stannar av lite.. 

Däremot kollade jag igenom alla mina förlossningsjournaler (passade på att få ut dem när vi var på bb) och jag har blött mer för varje barn. Är ju också nånting de säger på förlossningen, att man riskerar blöda mer ju fler barn man fött. Kanske därför du är låg på järn Kristalii? 

Inatt blev det inte mycket sovit, känns som lilleman vänder lite på dygnet och sover hela dagen och har en lång vaken period mitt i natten istället.. Tror längsta passet blev strax över 2 timmar för mig...Min äldsta sov 8 timmars pass vid 3 veckor så jag håller tummarna att lillebror tar efter det...

• lima76

I natt har jag fått ihop två st 2-timmars pass och ett en timmes pass sömn.. Är helt grötig i huvudet.. Är helt fantastiskt att en liten människa som sover så mycket kan hålla mig vaken så mycket :D Jag får inte ihop det...
    Så fort vi kommer ner och larmet runt om, syskon och tv osv sätter igång somnar han bums och då är det inga problem att sova både tre och fyra timmar..
    Hoppas jag lyckas få honom att vända rätt på dygnet snart.. 

Åtta-timmars pass hade varit underbart men jag hade klart nöjt mig med 4-timmar i sträck nu..
    Jag tror att så länge bebisen går upp i vikt som den ska är 8 timmar inga problem. Jag har ju alltid fått stora barn, alla har vägt strax under 4 kilo och sen börjat öka stadigt direkt så det har aldrig oroat mig. 

Jag känner mig förresten nog hungrigare nu när jag ammar än när jag var gravid, ni andra också? Jag hetsäter choklad när energin droppar för mycket.. borde nog hitta hälsosammare alternativ,,,

• lima76
    Niyoh81 skrev 2016-07-01 21:00:16 följande:
    Va tror ni? Kommer Kian få bruna eller blåa ögon? Hans storebröder har bruna å mindes mig inte att jag såg deras pupill så tydligt som ja gör nu.

Igår vägde lilleman 2860 g gått ner ca 200 g bara.

Än sålänge har vi en väldigt nöjd och snäll bebis. Sover mycket å äter typ var fjärde 4. På nätterna äter han bara 1 gång. :) så förälskad i denna lilla varelse <3
    så liten och söt! har ingen aning om man kan gissa ögonfärg redan. Älskar bruna ögon men vi är en blåögd skara och det funkar ju det också ;)

Ställde mig på vågen idag och har gått ner ca 10 sen förlossningen så typ 15 kvar... Magen putar iaf inte lika mkt längre.. Jag har inte haft så jättejobbigt med eftervärkarna den här gången. Undrar om livmodern är färdigindragen eller det fortfarande kan komma stunder när det gör ont?

Vår lillkille är fortfarande namnlös... Börjar känna lätt stress över det. Vi har några favoriter och ett som jag känner mer för men undrar också om det flyter runt ett namn nånstans som är menat för vår lille och vi bara inte har tänkt på det ännu.. 
    Kristalii skrev 2016-07-01 22:41:25 följande:

Men ja det där med choklad... Fick dille på Japp sista månaden som gravid och hoppandes att det skulle gå över. Det har det inte gjort...

För mig har det börjat nu, typ, och det är twix jag behöver,,, :D Oroar mig mer för mina stackars tänder än för vikten egentligen...

• lima76

jag lyckas inte lägga upp ngn bild men om ni har insta och orkar ligger det två bilder på min lille smilfink där, mitt konto är lindawiltay...  Tror inte jag haft ngn bebis som varit riktigt så generös med leenden som den här :)

• lima76
    Bibi84 skrev 2016-08-03 08:20:37 följande:

Hur går det för alla nu. Har ni kommit in i en god dagsrytm? Jag tar saker med ro och som det kommer. Barnen i mitten går nu på dagis och trivs bra med det. Dom hr ju haft 7 veckors semester i sommar vilket jag tror var väldigt bra men samtidigt så saknar dom sina vänner som dom annars ser varje dag.

Eva växer... men det är ju många som säger ' oj, hon måste ju vara bara några dagar gammal'/ ' oj, hon måste vara helt nykläckt' ... så säger jag...nja, hon är faktiskt 1,5 månad så inte så nykläckt eller bara några dagar gammal. Så kommer frågan... var hon fött för tidigt? Haha.... nope.

Hon har ju fortfarande storlek 50/56. Passar helt fint. Tycker det är skönt att kunna använda kläderna lite mer än bara någon vecka eller så.

Snart börjar jag plugga, ska bli spännande.

Hej, här går det rätt bra, inte helt inne i rutiner än eftersom de stora barnen fortfarande är lediga men ändå ganska vettigt. Han vaknar på natten men somnar om när han ätit färdigt så det är rätt smidigt. Han skriker väldigt lite men knorrar en del när det inte är bra :D just idag är han inte helt nöjd, kanske för att det är för tyst hemma. De andra barnen är på tosselilla med pappa och en hög kusiner. jag hade planerat att få massor gjort medan lilleman sov men har istället en missnöjd liten kille som bara vill ligga i famnen..

Noah är lite tvärtom din lilla tjej, vi rusar igenom storlekarna tycker jag. 6 veckor nu och 5,5 kilo och 60 cm lång. 

vad ska du plugga?
  • lima76
    Greifing skrev 2016-08-10 00:35:03 följande:

Vet inte om ni minns mig? Födde en flicka i v 23+1 i januari. Hon skulle ha kommit 25/5. Sist jag skrev vägde hon 1820 gram. Nu är hon hemma med oss sen slutet av maj. Mår som en prinsessa. Är alltså okorrigerat 6 månader och korrigerat 2,5 mån. Hon väger nu 5240 gram och är 56 cm lång. Helammas! Hon har inga men vad vi vet efter denna långa resa! Hon skrattar, jollrar och är en mycket glad flicka.

Är så stolt och nöjd över henne! <3 Ser att flera (nästan alla) fått bebisar! Stort grattis!

Här är en bild på henne:

hej, klart vi minns dig! Jag har tänkt på dig/er emellanåt ska du veta. Så himla roligt att höra att allt gått bra <3 
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!