• Bibi84

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

wow vad ni är duktiga på att skriva. Har läst sen jag sist var inne...dvs. oktober. haha

Ser att det är fler som är sjukskrivna och fått ändrat bf datum. Många fina ul bilder och mag bilder.

Många som har snackat om bil, vi har en s-max 7 sits, vi bor i norge och besöker min familj i sthlm flera gånger i året. Vi tänker att det kan gå, vi har vagn hos dom och behöver inte dra med den. annars använder jag bärsjal mycket, praktiskt och enkelt. 
    Har en city silect, kan användas som enkel og tvilling vagn.Tycker otroligt mycket om den.

Vad jobbar ni alla med?

• Bibi84

Imorgon ska jag på ett nytt ul, dvs. den för att sätta bf datum. Blir interessant vad han säger, så får vi se om vi ska ha extra undersökningar för tappen pga. vattenavgång i v. 31 med nr 2. Många undersökningar med nr 3, hoppas att jag slipper nu eftersom jag hade vanlig grav. med nr 3.
    Ska bli spännande att kolla könet också, klarar inte av att vänta. Har en känsla på en tjej, men man vet inte.
    Har ni gått upp mycket? jag gick upp en del med dom andra graviditeterna...men med denna så har jag bara gått upp ca 3-4 kg. väldigt ovanligt för min del.

• Bibi84

är i v. 18+4 nu, eller 22+4 enligt sista mens. hahaha...men tippar att jag måste gå utifrån att jag är i v. 18+4 eftersom det är det dom antagligen kommer sätta bf utifrån ul. Men vi får se vad dom säger idag.
    Låg inne på sjukhuset i 3 veckor, till vecka 34+0 och blev igångsatt då.

Idag har jag et BRA trykk nedest i magen, känns som mensvärk, men tänker väl att det är livmodern som växer. Har haft det hela dagen idag faktiskt, hela tiden.
    Kanske det också är för att jag är AP hård i magen (sorry). tidigare när jag har varit det så har jag inte haft ont där nede men längre upp.

apropå växande boobies! mina går alltid från C till F VARJE gång.... det tycker jag är skitjobbigt! och då är även F på toppen. går inte tillbaka för jag slutat amma.

• Bibi84

Ul gick väldigt bra!
    Bf datum satt, bf 29 juni, istället för 27 maj! så ska vara i vecka 17+5 idag, dvs. bf i för min del i norge blir 40+6....hmmm...men jaja...jag tänker mer nu att bäbisen kommer när den kommer. Allt såg väldigt bra ut i alla fall och vi väntar en tjej. :) så det är ganska fantastiskt! Så då blir det lite så som jag har önskat (om man får säga så). Två tjejer och två killar. :) Men klart, vilket kön som helst hade ju varit underbart. 

Var hos kiropraktorn först. Hon blev chockad att jag bara var sjukskriven 50%, men jag sa till henne att jag inte vill vara sjukskriven mer, men att 50% är max av vad jag kan jobba! Hon menade att jag stod på och inte gav mig och att det var bra, men att jag också skulle ta hand om kroppen så att den inte tar stryk efter grav. också. 

Kristalii skrev 2016-01-26 10:38:58 följande:
    Jag var till BM idag. Passade på att väga mig fasten jag inte behövde för BM. Började graviditeten med att gå ner fyra kg. Och sen två till över julhelgen. Nu har jag gått upp knappt två igen i alla fall. Har dock 10-15 kg övervikt så jag tror inte det är någon större fara.

Men jag har ingen aptit och vissa dagar blir jag så otroligt orkeslös. Så jag undrar vad är er favoritmat? Eller har ni andra bra förslag på lättäten och energirik mat?
    Såg att du också blev flyttad, så som mig. Visst känns det konstigt, men jag har på ett sätt godtatt det, men tänker ändå att så länge bebisen har det bra så kommer den när det är dags. :)

Ang. mat så är ju frisk mat väldigt gott, frukt som ananas, jordgubbar, banan, apelsin, mango. Lag smoothies med bara juice, du kan också ta i ett rått ägg och biola. Du smakar inte det råa ägget alls. 
    Själv har jag lagat sushi, skit gott. Jag lagar gärna makirullar med bla. lax, advokado, gurka och vårlök/salladslök. Mmmmm.... 

Har varit ute och gått promenad idag, väldigt skönt för både kropp och själ, ska snart till jobbet och jobba 3,5 timma. :)
  • Bibi84

Idag kom kryckorna fram....efter 1,5 timma på jobbet, som tur är jobbar jag bara 3,5 timma varje dag, antingen från 6:45 på eller till 17:00 på eftermiddagen. Jobbar på dagis som "barnehagelærer" (dagis fröken). 

Många som får sammandragningar här, har inte känt av så mycket faktiskt, men klart att jag blir mer anfådd och trött i kroppen. brukar inte få sammandragningar för mot slutet av grav.men har inte haft något problem med dom.

känner av lilla tjejen väldigt ofta, vilket är kul. Mindre kul är mina boobs och att jag får sånna åderbrock, har ett på smalbenet och ett vid ljumsken. Men dom försvinner när jag inte är gravid längre. Fler som får sånt?

• Bibi84
    Greifing skrev 2016-01-31 14:28:17 följande:

Hej! Vi åkte som sagt till Umeå v 22+0. I fredags 29/1 fölöstes jag med kejsarsnitt och våran dotter fick komma till världen i v 23+1. Jag blödde över 1 liter blod på fredag sen beslutades det om att det enda var att snitta. Hon mådde inte bra! Hade bajsat i vattnet och hinnorna var inflammerade pga av blödningarna. Hon fick blod då hon också tappat blod. Efter intuberingen och lite hjälp med allt så mår hon oförskämt bra. Hon vägde trots sin tidiga födelse 650 gram och var 29 cm kort. Vi är som sagt kvar i Umeå.

Inga hjärnblödningar eller nått annat oroväckande än. Hon är tapper våran Mini. <3

Jag kikar in och ser hur ni har det.

Håller tummarna och hoppas att hon växer i en rasande fart. Grattis till tjejen.

Nu har jag börjat känna av sd, speciellt på kvällarna. men inte så himla kraftiga. första gången så tidigt som i v. 20.
  • Bibi84

Hur går det för alla här? 
    Jag har upptäckt att ha sex är nog inte så himla bra för mitt bäcken då jag får så sjukt ont att jag inte orkar gå efter..... 
    Någon mer än jag i den situationen...plus att lusten till sex är ju mycket större nu än vad den var förr. 
    Ganska så irriterande. hahaha!

• Bibi84

oj, många som har varit och är sjuka här. Hoppas att ni blir friska snart. Inte kul att vara sjuk och faktiskt ha 3 andra barn som man ska ta hand om. Det jag upplever med mina två äldsta (-10 och -11) är att dom har förståelse för att jag inte kan vara så aktiv nu när min kropp streikar och när jag är sjuk, lite mindre för han som är född -14. haha

Känner av sd flera gånger om dagen, men det är ju helt vanligt, speciellt när jag ligger och vilar. haha

imorgon är det besök till doktorn för att förlänga min sjukskrivning. ska också ta upp att jag har snackat med min chef om att ha ett möte med kiropraktor, läkare, chefen och nav (alltså dom som ger sjukpengar här i norge) för att se om det är något mer vi kan göra för att jag ska vara kvar i jobbet så länge som möjligt! :)

v 20+6 idag.

• Bibi84

oj oj...långt du har kommit nanna80. Själv drömde jag i natt att mitt barn blev fött den 1 maj (på min älsta sons fördelsedag), dvs. v.32+0 för min del då. hahaha....Lite tidigt, men det var ju då vattnet gick på min dotter, barn nr 2.
    Jag känner av mer och mer av sd, och det känner mer som lätta förvärkar....känner av i nedre delen av ryggen (bak bäcken) efter att ha haft en sd. Igår kom det en fin slemklump (inget blod eller nåt, helt genomskinligt) efter sd. Men det är väl ändå vanligt?

Alltså, beklagar många detaljerte frågor och sånt, men haha....fast det är nr 4 så är ju alla graviditeter olika.

Moneal skrev 2016-02-11 21:18:27 följande:

Tack för omtanken alla! <3

var inne till fl i dag, och tappen var opåverkad som tur var!

Men livmodern är lite retad, så är beordrad vila så mycket det går, och fortsatt kontakt lm de inte ger med sig.

så bra att tappen var opåverkad. Ta det lugnt nu och ta hand om dig och kroppen.

Tycker att det är många här inne som också har det jobbigt med foglossning, om någon kommer på ett bra tips, förutom kiropraktor, bassängträning, bälte, kudde mellan benen osv. så tar jag emot tips. haha, känner av bakre bäckenet mer och mer. främre på eftermiddagarna.

Har också fått till att jag jobbar just nu på förmiddagarna, som underlättar väldigt för mig då jag har minst ont. :)
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!