lima76 skrev 2016-04-10 10:51:53 följande:
Har funderat lite och hittar inga bra svar på nätet så tänkte höra om ngn vet här.. Mitt vatten har aldrig gått av sig självt utan barnmorskan har alltid tagit hål på hinnorna för att sätta fart när jag varit nästan öppen, alltså precis innan krystvärkarna. Jag undrar hur förloppet blir om man inte tar hål på hinnorna utan låter vattnet gå av sig själv? Jag vill ju föda så naturligt som möjligt och låta kroppen göra det den ska själv, utan värkförstärkande dropp osv. Hur har det varit för er? Har vattnet gått av sig självt, innan eller under förlossningen? Jag undrar varför de är så glada för att peta hål på hinnorna när man har en helt vanlig, komplikationsfri förlossning?
Med mina två första barn så starta förlossningarna ungefär detsamma. Jag fick värkar som ökade i styrka och med den förste även en ljusbrun röd flytning. De tog hål på hinnorna inne på fl med båda.
Med trean hade jag spontan vattenavgång. Det rann när jag reste mig från en stol i köket. Kände det rann längst med benet. Och visst inte om jag kissat på mig eller det var en flytning. Jag fattade inte men borde gjort det för det var helblött. Han in i badrummet och tog av byxorna då säger det splash på golvet verkligen.
Sen avtog det lite. Fick ha binda o åka in t fl. Så säger en ung undersköterska som luktar på bindan "nja det är väldigt svårt att avgöra om det är vattnet". Jag skulle linne slå henne. Blir hemskickad utan att Kontrolleras.m i väntan på värkarna. Hinner äta en hamburgare o sen fixk vi vänta. Sen kom det vatten hela tiden lite då o då.
Hoppas det starta är samma nästa gången