Inlägg från: RobzMarley |Visa alla inlägg
  • RobzMarley

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Mamacitaa skrev 2016-05-24 15:18:33 följande:

Fick du en ny hinnsvepning? Förstår din fru rationella om de bara satt igång innan..förväntar man sig ju samma även denna gng.

Enligt min bm fmåste jag gå via läkaren där för att få en.för min gör inte en :/ Jag undrar om tappen blir påverkad av alla förvärkar.

Japp, en ny svepning idag. Men nu tror jag faktiskt att det aldrig blev ordentligt gjort sist. Det gick snabbt och jag kände ingenting. Denna gången svepte hon runt ordentligt oxh en bra stund. Der kom blod på handsken direkt och det sa min bm var ett bra tecken.

Har haft mensvärk i ryggen och ilande där nere när jag är uppe o går. Små blödning under dagen. Och magen körde igång sprang på toa tre ggr. Vet inte om det var därför eller vara ren tillfällighet.

Mina förvärkarnaom jag haft innan i veckan visade sig bara ha varit pinvärkar.. Tappen oförändrad sen förra veckan...
    Femblirsex skrev 2016-05-24 15:25:13 följande:

Hej!! Åh vad roligt att jag hitta hot ???? Nu väntar jag nr 4 i december men känner mig lite ensam i att ha fyra ????

Jag är i liknade sits som ts mina två stora -07 och -09 har en annan pappa o bot hos oss varannan vecka. Sen har vi en liten tjej -15 :) o nu kommer då nr 4 och det här

Är sista!! ????

Är det några som fått? Hur har det gått för er? Hur går vardagen ihop?

Lite som jag då ja. Välkommen! När är du beräknad till?
    anjamila skrev 2016-05-24 19:10:16 följande:

Funderar på om bebis vänt sig till tvärläge igen...

Ännu mer irriterad nu på läkaren som viftade bort min oro. Jag ville gärna ha diskuterat... När vi visste att han låg på tvären så skulle jag ju lägga mig ner och ringa ambulans om vattnet gick...jag har jättesvårt att känna skillnad på rumpa/huvud osv så jag kan ju inte  vara helt säker på läget...faktiskt.

Och om jag får värkar och kommer in och bebis ligger fel...vad vi gör vi då? Tar de fram kniven direkt? Lite irriterad...det jag fick var en ny tid till obestretiska på måndag...och så har jag ju tid hos bm imorgon.

Ja ja,,,har han vänt sig så kan han ju vända sig några gånger till...

Märkligt att de inte lyssnade på dig. Dålig stil. Kan du inte ta kontakt igen?
  • RobzMarley
    lima76 skrev 2016-05-24 22:42:40 följande:
    Välkommen hit :)
    RobzMarley skrev 2016-05-24 22:26:10 följande:Japp, en ny svepning idag. Men nu tror jag faktiskt att det aldrig blev ordentligt gjort sist. Det gick snabbt och jag kände ingenting. Denna gången svepte hon runt ordentligt oxh en bra stund. Der kom blod på handsken direkt och det sa min bm var ett bra tecken.

Har haft mensvärk i ryggen och ilande där nere när jag är uppe o går. Små blödning under dagen. Och magen körde igång sprang på toa tre ggr. Vet inte om det var därför eller vara ren tillfällighet.

Mina förvärkarnaom jag haft innan i veckan visade sig bara ha varit pinvärkar.. Tappen oförändrad sen förra veckan...Lite som jag då ja. Välkommen! När är du beräknad till?Märkligt att de inte lyssnade på dig. Dålig stil. Kan du inte ta kontakt igen?
    har tänkt på dig idag och undrat om det satt igång :D Nu är det säkert nära, nära!

Hur har vi det egentligen med bf-datum? RobzMarley borde väl vara näst på tur (visst var det bf imorgon?)
    jag har bf 7 juni så om 14 dagar. När är det ni andra här i tråden har?

Jag typ dog nästan lite i värmen idag... Tog med barnen till sjön i eftermiddags och vadade runt lite men blev ändå så himla varm att jag känr mig helt omtöcknad i kväll... En kall dusch och lite middag hjälpte till slut och jag känner mig nästan mänsklig igen,,

Hade besök av en liten  nyfödd kille i morse, såå himla mysigt! Lite svårt att hålla en bebis i famnen med den stora magen bara :D
    Ja, värmen kommer över en. Jag har klarar den bra hittills. Men nu får jag också vågor liksom helt yr trött matt.
  • RobzMarley
    Mamacitaa skrev 2016-05-25 10:11:20 följande:

RobzMarley- usch jobbigt med pinvärkarna och håller tummarna att bebis vill ut nu :)

Vaknade inatt o efter jag kissat så hade jag förvärkar som krampande i magen,kändes i ryggen och ner mot låren.. efter ett tag somnade jag för att vakna till samma sak :/ helt slut idag men bakat chokladbollar som jag suktar efter så länge ?

Men har fortfarande hyfsade regelbundna sd som känns i ryggen otrygghet neråt.. får se om det kan bli nåt mer av de.

7 Maj/ 8 okt/21 aug/BF 2016
    Ja, det är så lurigt! Man vet inte. Även om man gjort det tre gånger liksom så vet man det kan vara helt olikt. BF idag...

Åh gott m chokladbollar !!
  • RobzMarley
    Bibi84 skrev 2016-05-25 11:24:42 följande:

oj oj oj...spännande! :)

Du har bf nu snart va?

Massa flytningar idag och mer av slemproppen tror jag har gått. snart 4 veckor kvar.... yeah yeah! Känner mig pigg, kanske för att solen har börjat titta fram. Mer energi i kroppen, fast jag kan gott ta en blund mitt på dagen.
    Gyn senare idag för TUL, blir spännande att se.

Spännande med tul!! Oc slemmisen! Har märkt slem här också bitvis under senaste veckan. Skönt att du känner dig pigg!!

Ja, BF idag..

Så detta är liksom Max jag någonsin varit gravid innan.. Känns psykiskt nu. Jag har dessutom noll känningar. Och alla som frågar.. vänner, bekanta, folk på förskolan bär man lämnar, personalen på Ica i kassan haha.. "Ingen bebis än?" Nä, vad tycker du det ser ut som liksom... Suxk
  • RobzMarley
    Niyoh81 skrev 2016-05-25 14:08:23 följande:

Idag sprang ja upp på ul. Tur man jobbar på sjukhuset :)

Har haft så mycke mensvärk och sd sen lördag. Blev kopplad först som visar regelbunda sd. Seb kika de på tappen. Var 5 cm förra veckan å nu är nästan 3 cm å börjat öppna mig lite innifrån så nu är sjukskriven 50% i två veckor. Lite drygt..älskar verkligen mitt jobb :)

Oj, tur du fick komma till. Praktiskt! Men oj då har det verkligen hänt grejer. Skönt du blev sjukskriven. Även om du tycker bra om ditt jobb. Få varva ner lite. :)
  • RobzMarley
    anjamila skrev 2016-05-25 20:00:12 följande:

Var till bm idag och huvudet ligger troligen fortsatt nedåt. 8 dagar kvar till BF men tror jag har minst två veckor kvar. Vill inte! Så svullen. Så svårt att sova.... Ja ja... man får härda ut.

Skönt huvudet är neråt!! När är BF? Oxkså så svullen här nu. Som en boll haha
  • RobzMarley

Vaknade kvart över tolv. Visste inte om d var förvärk eller inte. Tog alvedon. Försökte vila.

Kom m ca 10 min. Men började göra mer ont. Ringde fl efter 1,5h. De var lite sådär om jag skulle avvakta. Sa att de hade plats just nu. Tänkte ok vi avvaktar. Panik om det dör ut liksom.

Två började senare väckte jag sambon sa nä vi kör det gör ont nu. På plats kvart i tre ca.

03.45 är han ute.

Berättar mer utförligt sen

• RobzMarley

Tack! ????

Ja, vaknade typ kvar över tolv hade förvärkar trodde jag. Tog alvedon direkt o försökte sova. Men de la sig inte och kom m tio min mellanrum. Så lite i två väckte jag Robban o ringde fl. Då kändes de men jag var i valet o kvalet. Tänkte det är tio min o alla gör inte så ont. De på förlossningen sa att det var bra om jag avvaktade men skulle komma om jag kände att det var för mkt. Tio minuter senare kände jag att det gjorde ont. Så vi var inne vid halv tre. Plötsligt typ 3 min mellan värkarna sen rätt snabbt kände jag det tryckte på.... Så 03.45 var han ute. Det gick bra med snabbt. Hjärtljuden gick ner så de lät mig trycka på så jag sprack lite och sen ville inte moderkakan släppa. Och den kom sen ut i bitar

• RobzMarley
    Bibi84 skrev 2016-05-26 18:16:34 följande:
    Så fort. Hur känns det nu?

Har haft förvärkar från och till idag. Får se hur det blir ikväll och inatt.
    Ja, ganska fort. Men det är bra nu. Det är bara de där jäkla eftervärkarna nu.. :(

Åh.. Får hoppas det lägger sig!
  • RobzMarley

Imorgon blir lillkillen en vecka gammal. Tiden efter fl går bra mkt snabbare än den gjorde innan. Vi är i vår lilla bubbla och fyrbarnsmamma är inget lätt. Nyförlöst o i behov av vila och fogar som fortfarande är samma och då barnen som vill så mkt. Och man själv som vill så mkt. Kroppen är trött och fogarna hemska. Satt i en ställning på fl i så många timmar att jag hade så svårt att gå
    Dagarna efter fl. Tänkte lägga in en fl berättelse här. ;)

Följer er med spänning!

• RobzMarley

MARTINA
    MANONI

MANONI
    MARTINA
    Martina heter jag. Mamma till Julian 10, Adrian 8, och Sienna 3. Gravid med nummer 4, som beräknas komma i maj. Tillsammans med R, mannen i mitt liv. I augusti köpte vi vårt drömhus, ett gathus från 1912.
    Den här bloggen handlar om oss. Mitt lite smått galna liv, barn, graviditet, inredning, renovering med mera.

MARTINA.MANONI @MARTINA.MANONI
    ARKIV
    Maj 2016
    April 2016
    Mars 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    KATEGORIER
    Allmänt
    Barn
    Barnkläder
    Graviditet
    Inredning
    Renovering
    Träning

FÖRLOSSNINGSBERÄTTELSE
    TISDAG, 31 MAJ, 2016, 12:53
    Han är här! ??

Dagen innan han var beräknad hade jag ett extra besök hos barnmorskan inbokat. Jag bad om en hinnsvepning i hopp om att det skulle få igång det hela. Jag hade läst att om det ger effekt så sker det inom 48h så när onsdagen, BF-dagen, kom och gick kändes det ganska tröstlöst.

Så här länge hade jag aldrig varit gravid och jag försökte ställa mig in på att det kunde dröja två veckor till. Inte lätt när man fått höra att man skulle ta det lugnt innan för att det kunde sätta igång...

Men. Natten mellan onsdagen och torsdagen vaknade jag av vilket jag trodde var fler förvärkar. Som de jag fått veckan innan. Klockan var kvart över tolv och jag orkade inte ligga vaken och ta tiden om de ändå bada vara var förvärkar. Så jag gick upp, tog två alvedon och gick sen och la mig. Försökte sova men det gick inte. Jag märkte att de kom rätt regelbundet. Nu hoppades jag bara att det skulle öka i styrka och komma oftare. Klockan halv två gick jag upp och ställde mig i duschen. Då var det tio minuter mellan och de hade inte avtagit men inte heller blivit starkare. Efter en stund i duschen tänkte jag att jag inte kunde stanna där i all evighet. Utan om det nu är på gång så får jag försöka röra mig och gå runt lite så det hjälper till. Tio i två ringde jag förlossningen och sa att jag hade tio minuter mellan men att det var hanterbart. Hon svarade att de hade plats i Lund nu men att jag skulle ringa innan vi körde ifall det hann bli fullt. Liite panik då. Jag ville inte till Malmö, tyckte inte alls om det när vi var där sist. Men samtidigt var jag så rädd att det bara var förvärkar igen och att jag skulle bli hemskickad. Så vi avvaktar tänkte jag.

Tio minuter senare kände jag att det gjorde rejält ont nu. Kanske det var dags att väcka R ändå. Sagt och gjort. Ringde mamma som kom. Oc jag bara hoppades att det inte skulle dö ut nu när jag dragit upp alla. Men då gjorde det rätt ont och när jag tittade på klockan så var det 7 minuter mellan ungefär.

Väl i Lund tänkte jag att vi måste hålla igång detta. Så jag sa till R att vi går båda från parkeringshuset... Det tog en stund. Och nu kom nog värkarna med 3-5 minuters mellanrum. Så vi fick stanna hela tiden och så fick jag hänga över R.

02.45 är vi inskrivna och har fått ett rum. Det ska kopplas CTG och osv. Då kände jag att jag ville ha lustgas. De mätte inte så länge utan såg att det var regelbundet. Dags för undersökning och jag tror jag var öppen 5 cm. Jag minns inte, får fråga R om hans version senare.

Jag fick lustgas till min stora lycka. Den här gången hade jag tänkt stå upp och gunga och sen sitta på knä som sist med Sienna. Men när jag satte mig på kanten på britsen kände jag att det tryckte neråt. Lustgasen är fantastisk. Jag låg typ snett över britsen nu halvt på sidan och jag hörde den ena bm säga till R att han skulle hålla mig så jag inte trillade ner. Haha

Sen gick det rätt fort. Bm tittade igen och så säger hon "nu är det dags att föda barn".

03.44 kom han ut. Den känslan. Att få upp sitt barn på sitt bröst första gången. Den är obeskrivlig.

3902 g och 52 cm lång. Väldigt lik sin syster men lite rundare i ansiktet. Så han var ganska stor ändå! Men inte 5 kg iaf.

Dags att andas ut tänkte jag. Det tänkte inte barnmorskorna. Moderkakan ville inte släppa. De pressade och hade sig på magen vilket gjorde hemskt ont. Jag fick försöka krysta igen, vilket var svårt. De satte akupunktur nålar i mina lilltår. Det gjorde också ont. Som tur var fick jag ha lustgasen igen. Så jag kunde vara lite borta. Nålarna skulle visst hjälpa men. Efter ett tag kom den. Och de försökte pussla ihop den men hinnorna var ofullständiga så en läkare fick komma och bedömde att den var mycket svårbedömd. Jahapp. Men till sist så tyckte de att det nog var hela så de slapp söva mig och skrapa.

Sen trodde jag de var klara men nej. Då skulle det sys. Hur är det möjligt menade jag, det är FJÄRDE barnet. Det var möjligt.

Mitt i allt hade hjärtljuden gått ner och det hade blivit mer bråttom att få ut honom. Normalt håller man tillbaka lite mellan krystvärkarna så huvudet glider fram och sen lite tillbaka. Men nu var där inte tid till det så jag fick pressa på.

Så han kom ut ganska snabbt! Sen fick vi stanna kvar på förlossningen ganska länge. Hela tiden satt jag i sängen/britsen vilket mina fogar tog stryk av. Så sen kunde jag knappt gå på ett dygn. Det var hemskt.

Vi kom hem i fredags och det har varit fullt ös hela helgen med hela familjen. Julian, Adrian och Sienna vill alla tre hålla honom hela tiden. De är så stolta och har varit jätteduktiga. Men helgen har varit intensiv. Blommor, blombud, presenter och tårta och besök från mor- och farföräldrarna har lyst upp den extra.

R är fantastisk som fixat allt runtomkring och hemma.

Idag är jag och liten ensamma för första gången. Killarna åkte igår och Sienna är på förskolan.

Vi är i vår bubbla här. Jag håller på att vänja mig vid att det nu är fyra som vill ha sitt. Det är mycket. Men det är också helt fantastiskt.

111 LÄSARE GILLA KOMMENTARER

kommentar
    Det verkar vara inställt det ...

• RobzMarley

Det blev 40+1 här. Men sista veckorna var hemska ändå.

Nu är det iaf väldigt snart för er alla!! :)

Själv ligger jag inlagd i Lund. Det blev en infektion pga att stora bitar av moderkakan samt hinnrester fanns kvar. Vi kom i ganska tidigt skede. I torsdags kväll fick jag sån frossa när alla andra svettades och det typ var närmre 30 grader i sovrummet. Tog alvedon o dyklofenak som jag tagit sen efter fl. Har tagit var 6-8h h för jag haft så ont där nere samt för jag brukar få så mkt eftervärkar. I fredags vid lunch gjorde jag pannkakor t dottern. Kom på mig själv att jag stod o värmde mig mot spisen och frös. Sen bara halvt däckade jag i soffan. Letade efter tecken då jag hade en infektion i livmodern med dottern också. Men då blev avslaget svart och luktade fruktansvärt och jag kund inte stå för det gjorde så ont. Mwn nu hade jag inte haft ngt avslag på två dagar...
    Väl i Lund och hos läkaren skulle jag ta av mig trosorna för undersökning. Tror ni inte att det fullkomligen forsar. Ljust rött och luktar fränt. Golvet, min klänning allt. Manlig läkare. Jag skämdes. När jag kom in hade jag 39,9 i temp.
    Vi fixk ett rum. Sen ville läkaren att en annan läkare skulle bedöma. Hon visade mig på ultaljudsskärmen alla rester. Sa att de kunde ge hur mkt antibiotika som helst men den stora biten kommer inte ut av sig själv. Då hade jag precis ätit och fått antibiotika intravenöst. Det blev fasta för de var tvungna göra en skrapning. Klockan tolv på natten rullades jag ner till operation.
    Igår var värdena sämre än i fredags. De ska ta nya idag. Är de bra får jag åka hem och fortsätta med tabletter. Så hoppas på det!

Var lurigt med att skrapa en nyförlöst sa läkaren. Livmodern är så mjuk att det är lätt man går igenom den och då kommer bakterierna ut i buken. Så lite orolig var jag innan, ligger här m sonen i hemsk sjukhussäng. Vill hem

• RobzMarley

Hej allihop!

Försöker läsa men har inte varit så aktiv. Det är mycket. Att komma in i rollen som fyrbarnsmamma. Att möta alla fyras behov. Även om bebis är den som tar all tid nu. Men de andra är rätt nöjda. De är också där bebisen är och slåss nästan om att få hålla honom. Det är mer jag som känner att man vill så mkt. De stora har fotbollsmatcher osv. Näst minsta hade vi barnkalas för i lördags (tack o lov det var fint väder så de tio 4-5 årings tjejerna kunde vara i trädgården hela tiden haha). Nä men allt vardag ni vet. Man är hemma och ändå får man inget gjort. En vecka har gått sen jag blev utskriven också. Tiden går så fort nu när väl bebisen kommit.

Hur går det för alla? Vilka veckor är ni i??

• RobzMarley
    lima76 skrev 2016-06-21 00:16:35 följande:

Det blev en lång helg för oss :D Lämnade barnen hos min bror på fredagskvällen, mest pga en känsla och också för att jag hade en del onda värkar och blodiga, slemmiga flytningar. natten till lördag tyckte jag att det gjorde mer ont och efter att ha pratat med fl körde vi in vid halv fem på morgonen. Blev inskrivna och fick pencillin-droppet (mot gbs). Sen var det som att jag bara slappnade av och allt stannade upp. Vi sov rätt länge, jag i sängen och mannen i stolen bredvid och jag var bara så himla himla trött och sömnig. Vid lunch hade ingenting mer hänt, öppen 3-4 och en bit av tappen kvar. Så vi tog en lång promenad för att få igång det igen. Kom tillbaka och blev kollad; ingen förändring.. Barnmorskan föreslog att vi skulle åka hem och jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Vi åkte hem men redan i bilen hem kände jag att värkarna blev längre och mer intensiva. Kom hem vid halv sex, duschade och vankade och vid nio åkte vi in igen. Öppen 5 så vi fick stanna. Sen gick jag runt i rummet med tensen och tog värk efter värk i två timmar. Hade tänkt duscha eller bada men hittade inte ngn paus i värkarna och vågade inte ta av tensen eftersom den fungerade så bra. Visste ju inte heller om det verkligen hände ngt säkert så vid 23 bad jag bm att kolla. Tanken var att om inget mer hänt skulle jag duscha en stund. men jag var öppen 8-9 och allt var mjukt och redo. Jag märkte på barnmorskan också att hon diskret började plocka fram det som behövdes för utdrivning och insåg att det inte var så långt kvar ändå. bebisens hjärtljud var lite höga så det bestämdes att de skulle sätta skalpelektrod istället och då började vattnet sippra och vi kunde se att han bajsat i vattnet. tror de tog hinnorna 00.13 och jag fick direkt krystvärkar som jag skulle försöka motstå eftersom bm kunde känna en kant kvar.. De frågade om jag ville ha lustgas men jag tackade nej och fortsatte med tens och andning. Försökte andas ner bebisen. Ett två tre kom huvudet och sen fick han stå ut en värk till innan han roterade och kom ut med axlar och kropp. Det sa plopp när allt vattnet kom ut samtidigt. Den känslan, när det är gjort, man har överlevt och man hör bebisens första skrik. Helt underbart! Han föddes 00.22 på söndags morgon så om inte jag hade stressat iväg under latensfasen hade jag haft en ganska identisk förlossning som de senaste två. Tror jag var stressad dels över gbs-en och dels över att kanske inte få en plats på fl. Så riktiga förlossningen tog ju egentligen bara från halv sex till halv ett, med 3,5 timme på fl..

En liten bristning på en slemhinna annars ingenting. Jag är så glad att det är över, att allt gick bra och att jag vågade helt utan medicinsk smärtlindring! Det blev en helt annan närvaro utan lustgasen.

Och vi fick en helt ljuvlig liten gosse på 3860 gram och 52 cm.
    När hans storasystrar kom upp på eftermiddagen för att hälsa på kändes det som att jag skulle gå i sönder av lycka och kärlek nästan.

STORT GRATTIS!! Wow! Starkt utan lustgasen!! Härligt :)
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!