• lima76

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Zoey83 skrev 2016-03-06 22:51:45 följande:
    Tack, det var i v.13 vilket är det senaste som jag haft. Fick föda ut det lilla fostret, mycket sorgligt! Har ännu kvar att bearbeta..det hände förra året i maj.

Om GBS värdet blir för högt så kommer de att ge behandling (penicillin), men hittills har det varit normala värden.

Däremot ska jag få antibiotika i samband med förlossningen pga att de känner till att jag har GBS, annars kan tydligen barnet få någon infektion, men jag kommer aldrig hinna få det för det ska ges 4 h före barnet föds.

De säger att jag inte ska oroa mig eller tänka på det, lätt för dem (bm och läkare) att säga!!

Jag födde på vårdcentralen men de hade ju inga grejer alls! Tur att de ens hade en barnmorska där då.

Känns läskigt att föda hemma (hemförlossning) när vi har så långt till sjukhuset, om det skulle vara något.

Men nu är jag ju livrädd att jag ska behöva föda i bilen!!!

Vadå får bm ett bidrag vid hemförlossningar?

Hoppas ni löser det med barnvakt, vi måste också försöka lösa det.

Skönt att ni har så nära till sjukhus.

Om det var lättare, hade du då viljat ha en hemförlossning?
    Så himla ledsamt med ditt missfall.

Kanske igångsättning hade varit en tanke, för att säkert få pencillinet i tid och för att inte föda i bilen...? 

Ang hemförlossningar så funkar det så att man hittar en barnmorska som är villig att vara med i hemmet och sen söker man bidrag för att betala hennes lön. Tror jag. Men det verkar mest vara godkänt i stockholm..
    En massa kriterier som skulle vara godkända också och jag tror man måste bo så att man kan ta sig till ett sjukhus inom rimlig tid bl a.. Jag vet inte om gbs räknas som en komplikation heller.. (jag ska också få penicillin under förlossningen)

Jag har väl mest lekt med tanken, det hade varit skönt att slippa sätta sig i bilen och promenaden från parkeringen.. det stör lite när man börjat fokusera på värkarbetet tycker jag. Jag har en väninna som gick från förlossningsrädd till att föda hemma helt utan smärtlindring (första barnet) i England. Hon tipsade om Hypnobirth-tekniken och jag använde den förra förlossningen och tyckte det gick så himla bra att jag är lite frestad att testa hemma.. men det uppmuntras inte alls här i sverige och min man är inte heller öppen för det så det får nog förbli en fantasi.. :)
  • lima76
    Kristalii skrev 2016-03-08 14:40:49 följande:
    På mig funkar stödstrumpor mot krypningarna i benen. Och magnesium mot krampen. Har läst någonstans att magnesium även hjälper mot krypningarna. Har jag haft en rejäl kramp någon natt kan jag känna det som träningsvärk i en till två dagar efteråt. Fast du lima76 hade ju inte haft kramp innan...
    jag testade faktiskt städstrumpor igår och ta i trä, men idag har jag inte haft ont... har kanske krampat i sömnen?
  • lima76

Är fortfarande sjuk, förresten,,, :( väldigt långdraget och trist. I två dagar har jag haft jätteont i bihålorna på vänster sida.. Har kortison-nässpray och vanlig nässpray samt försökt skölja med saltvatten men är jag inte bättre blir det nog doktorn igen och tigga penicllin...

fast först ska jag ut och fotografera i morgon bitti! Första gången på evigheter som jag ens rört kameran (trött och ja, ni vet..) Men jag ska fota en annan tjej som också är gravid, lite längre gången än jag och vi ska ut vid sju och försöka fånga det vackra morgonljuset. Så håll gärna en tumme att det går bra :)

Ang Tens, förresten.. Jag har använt tre graviditer nu och tycker det funkar bra. det är lite beroende på dagsformen. Vissa dagar blir det mest soffan och smärtlindring (speciellt om man tagit ut sig innan..) och bättre dagar kan jag ha den på när jag är uppe och rör mig, typ lagar mat eller så för att underlätta rörelserna.. en  stor fördel med TENS om man lär sig använda den är att den är jätteskön vid förlossningen. Köp nya stora plattor och sätt i ryggslutet där värkarna känns. ;)

• lima76
    RobzMarley skrev 2016-03-08 21:57:13 följande:
    Fy stackare. Hemskt att va sjuk när man är gravid. Hade influensa o bihåleinflammation. Låg i sängen två veckor. :/

TENS använde hag med tvåan pga av mkt SD. Hjälpte bra mot smärtan!
    ja, visst är det vidrigt... Fick du penicillin för bihålorna? jag vet inte hur ont man "får" ha men just nu känns det rätt orimligt.. jag är röd och svullen över kinden också.. :(
  • lima76

Nu har jag fått penicillin, nasonex och rinexin! och efter en 2-timmar lång tupplur efter första tabletterna kändes det, om inte bättre, så iallafall mindre ont! Hoppas nu att det är sista sjukvändan den här graviditeten så jag kan börja orka fixa med garderober och ladda för förlossningen. 

Tycker det är skitjobbigt med ungarnas kläder ärligt talat.. Gå igenom, spara det som är värt att sparas och komma fram till vad som behöver köpas.  Det är nog den stora nackdelen för mig med att ha många barn, kläderna och tvättandet av kläder... men innan jag tar mig an det ska jag bli lite piggare... Eller tvinga familjen att bli heltidsnudister.. :)

RobzMarley skrev 2016-03-09 20:31:21 följande:
    Så skönt!! Tror jag råkade stöta på dig på instagram nyss. :) genom en sån soda du vet typ blivande mammor eller Ngt i den stilen. :)

Ja, alltså läkaren ringde upp idag. Han var liksom "kan du jobba?" Som inöverhuvudtaget. Sa att jag tänkte 25% var lagom t att börja med. Har bra tider redan liksom. Så han sjukskrev mig på 25-% mars ut. Nytt besök då sista dagarna den månaden.

Så berättar jag för kollegorna under morgonrasten... En bara "FK kommer aldrig att godkänna det. De anser att lärare kan jobba sittandes. De sjukskriver bara om man har havandeskapsförgiftning typ". Kändes liksom så tråkigt. Jag har gått o velat o känt ångest o stress för detta och tagit steget då jag helt enkelt inte orkar mer. De sena dagarna kan jag inte göra ngt alls när jag kommer hem. Och dagarna är generellt tunga.

Så när jag kom upp till mig bröt jag ihop. Tårarna bara kom. Jag kände att nä jag får ringa läkaren o be honom ta tillbaka intyget. Så hade jag nästan samlat mig helt så kom min chef. Hon var så snäll och sa att det var klart jag skulle ner i tid. Jag skulle tänka på mig först. Så då kändes det ok igen. Se hur det är. Oavsett om jag får avslag från fk så fixar vi att jag går ner 25%. Men tänk om jag behöver gå ner mer sen och inte får pengar.. :/ suck.
    Ta inte ut bekymren i förskott, jag tycker att FK har blivit bättre att ha att göra med genom åren och just foglossning är ganska accepterat som skäl till sjukskrivning. Hoppas det går igenom utan problem! och gör det inte det så försök förklara så övertydligt som du bara kan när du överklagar.

Med sjukskrivningar i åtanke och allt prat om jämställdhet hit och dit så tycker jag att det skandal att det inte finns en extra månad eller två som bara mamman kan ta ut under graviditeten!!!(alltså utan att påverka övriga föräldradagar) Det hade nog varit bra för alla mammor att unna sig en viloperiod i slutet av graviditeten utan det ständiga dåliga samvetet för att man inte räcker till/orkar! Och det hade sparat sjukskrivningar! Fler förlossningar hade säkert också varit utan komplikationer helt enkelt för att mamman orkar! men man fokuserar bara på pappans jämställdhet, hans garantidagar. Det gör mig så arg. Det är en sak att uppmuntra en pappa att ta ut föräldraledigt men det fungerar inte praktiskt i alla familjer och det finns inte ens en möjlighet idag att söka dispans så att mamman kan ta fler dagar. 
  • lima76
    Mamacitaa skrev 2016-03-09 09:29:43 följande:

Usch jag känner mig helt slutkörd. Orkar ingenting längre. Precis flyttat till landet och har inget körkort så blir mkt att promenera och det gör ju foglossningen 100 gng värre :/ jag är trött då vår lilla vsknar på nätterns och sen är det svårt och somna om.. Vill bara gråta :( sambon kan direkt inte vara hemma heller då han jobbar inne i storstaden och varannan vecka måste lämna sitt barn på skolan där.

Tips på hur vi kan lösa detta så det underlättar för mig så jag får mer avlastning?

har du någon du kan be om lite extra stöttning av en period så du kan vila? en mormor/farmor/syskon?
    Hoppas du hittar en lösning! Kram!
  • lima76
    killroy skrev 2016-03-07 18:19:58 följande:

Hej!

Har inte skrivit på länge nu, men är allt inne och läser era inlägg med jämna mellanrum. Nu ska jag till det inbokade mötet med chefläkaren för kvinnokliniken imorgon angående snitt eller ej. Grejen är ju så att jag nu har börjat vackla och tvekar väldigt inför snitt. Finns så många nackdelar (förutom att det är större risk för barnet) jämfört med vaginal fl. Så jag försöker väga nackdelarna mot varandra men kommer inte på någon bra lösning. Tänkte ifall ni vill/kan hjälpa mig och tips och råd.

Jag har ju alltså 1.a och nu senaste gången (för snart 2 år sen) fått fraktur på svanskotan under förlossningen, så det är därför som jag ville få igenom planerat snitt den här gången. Och jag har ju varit bombsäker från allra första stund, men nu går tankarna bara runt. Efter ett snitt kan/får jag ju inte lyfta eller bära min 2 åring hemma på några veckor - vaginal förlossning kan (troligtvis) innebära att jag inte kan resa mig, sitta eller ligga utan en fruktansvärd smärta ca 2-3 månader...Inte kunna sitta normalt så att köra bil är uteslutet första månaderna.

Ja dessa nackdelar är de väsentliga i mina funderingar, sen att det finns fler i båda två är självklart men som sagt de är dessa som är de största och viktigaste.

Vad tycker ni? någon av er som genomgått båda delarna och kan jämföra?

Hoppas ditt möte gick bra och att du kom därifrån med ett beslut? Jag kan ingenting om kejsarsnitt så vet inte riktigt vad jag ska säga.. jag har väninnor som fått planerade snitt och varit jättenöjda med det..

Hur stor är risken att du gör illa svanskotan igen vet du det? kan man förebygga det vid förlossningen?

Hur som helst hoppas jag du kom fram till ngt som känns bra för dig!
  • lima76
    Carolaj83 skrev 2016-03-10 13:51:00 följande:

Är helt chockad. En tjänst som jag länge suktat efter blev ledig på jobbet, jag sökte. Jag kände mig dock rätt körd eftersom jag ska gå på föräldraledighet.

Men han valde mig!!!!

Jag åker iväg på ledarskapsutbildning i april samt maj och han sätter bara in en vikarie till mig när jag är borta. Så lycklig!!!! Har jag en bra chef eller vad

grattis!
    Mamacitaa skrev 2016-03-10 15:08:50 följande:
    Nej tyvärr. Dom bor på annat håll. Men maken löste de så att han ska ta ut fl dagar och hjälpa mig. Känns som en sten föll från axlarna. Så om 2-3v är han hemma o jag hoppas jag kan stå ut.

Är konstant trött o lätt irriterad. .tycker synd om resten av familjen o känner mig som världens sämsta mamma. :(
    hoppas du hittar den vila du behöver! Kram

• lima76

Nu är jag sjukskriven fram till jag går på gravidpeng! Det känns skönt men jag har nog inte riktigt bearbetat att jag faktiskt ska vara hemma än.. 
    Är fortfarande inte helt frisk heller och känner mig urlakad och trött..

Men solen skiner och det är riktigt varmt idag, ska försöka locka med mig minsta dottern på promenad om en stund, håll tummarna att hon inte får ett bryt och kräver att jag ska bära...

• lima76
    Zoey83 skrev 2016-03-16 21:09:55 följande:
    Hur gammal är dottern?

Vad gör du om hon kräver att bli buren?

Krya på dig! &shoppas du fick njuta av en solig promenad.
    Hon fyller snart 4.. Tja, vad gör man?? :) Det blir väl att jag bär en del men jag försöker vara bestämd och distraherar eller lockar med något för att få henne att hålla handen istället.. Hon känner sig nog lite osäker på hur det blir med en ny bebis. Hon är väldigt kärleksfull och pussar magen och så men har också blivit jättemammig de senaste månaderna.  Det blev ingen promenad, äldsta dottern dukade fram fika på altanen istället så vi satt ute i solen och hade det mysigt.

Ang sammandragningar så har jag faktiskt väldigt lite nu när jag inte jobbar. Någon per dag men inte som gör ont, mer så att jag känner som att jag tappar andan lite..
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!