• lima76

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

RobzMarley skrev 2016-03-30 08:22:56 följande:
    Vad skönt du fick prata m läkaren och fick lite svar.

Jag var o träffa min läkare igår. Nämnde att jag tyckte att jag kissade lite ofta nu och hade fått ökade SD. Så satte han in penicillin direkt. Utan att vänta på resultat. Men det kommer på torsdag så jag väntar ta faktiskt. Tror inte det är ngt.

Jag skulle också vilja ha ett ul nu. Gjort m andra. Här nere fixk alla två då. Meningen lämgre. Om det inte är så att tillväxten på sf måttet ser tokigt ut. Ska t bm på tisdag.

Rädd denna bebisen är stor som alla säger. :/
    En sak doktorn sa var att även om pencillin bara tar bort gbs på kort sikt (det är därför man inte alltid behandlar under grav, gbs kommer oftast tillbaka) så KAN kroppen själv läka ut gbs-bakterierna, det skulle ju förklara varför du sluppit de sista två grav.

Visst är det synd att de tagit bort sent UL. Här i krstd var det aldrig standard som ner mot malmö men jag fick ändå med alla tre tjejerna, med ettan ville de kolla ett njurbäcken som var lite förstorat, med tvåan att moderkakan flyttat sig och med trean ett tillväxt ultra då de flyttade mig en vecka på rul. Det hade varit skönt att få kika in och se att allt ser bra ut denna gång också.. 

Jag får också kommentarer om att magen är stor.. Tror det blir en större mage tidigare för att det är fjärde ggn.. Mina tjejer har alla legat mellan 3900 och 3990 så jag tror att det blir däromkring igen. Sen vet jag ju inte eftersom det är en gosse, brukar de vara större än tjejer?
  • lima76
    Zoey83 skrev 2016-03-31 13:43:03 följande:

Jag har ramlat ute idag!

Jag halkade på en isfläck och landade på rygg, fick jätte ont i ischias trakten (på höger sida).

Nu är jag jätte nojig! att något ska hända, t.ex. att förlossningen ska sätta igång tidigt), är bara i v.33 och har ändå haft massor av sammandragningar sen v.15.

Efter jag ramlat (för nån timma sen) har jag inte kännt nå SD och jag har kännt att barnet rört på sig.

Tror ni det är okej???

Usch vad otäckt! Jag hade absolut ringt in till förlossningen och jag gissar att de skulle vilja kolla dig med ett ultraljud.. Håller alla tummar att allt är ok! 
  • lima76
    Zoey83 skrev 2016-03-31 22:08:02 följande:
    Ringde dit och pratade med en bm, hon verkade inte tycka det var någon fara om inte jag ramlat på mage (vilket jag inte gjorde).

Hon bad mig bara höra av mig vid ev.blödning, vattenavgång eller täta SD- vilket jag givetvis ändå gör vare sig jag ramlat eller inte.

De behövde iaf inte kolla mig.

Allt känns bra! nu iaf.
    vad skönt! alltid bäst att kolla när man är osäker.. Kram!
    Moneal skrev 2016-03-31 18:43:27 följande:
    Ja vi får se, anledningen till att jag är så.angelägen lm det är ju pga min hepatos, får lixom inte, eller bör inte gå över tiden med det då det Finns risk (om än liten) för att mista bebis i magen, så då brukar.man bli igångsatt 2-3 veckor innan, stämmer då inte datumet så blir allt helt fel och det oroar mig lite.
    Vad är hepatos? Förstår din oro, förra graviditeten flyttade de mig en vecka på rul vilket inte stämde alls... Jag tyckte också det kändes obehagligt att kanske gå över långt mer än vad som stod i pappren.. kanske du kan be om tätare kontroller och flödesmätning mot slutet?
  • lima76
    Moneal skrev 2016-04-01 08:44:05 följande:
    Hepatos är när levern blir överbelastad och läcker ut gift I kroppen, mamman får en allergisk reaktion k form av klåda på händer och fötter men bebis mår inte bra av gifterna.

Ja jag kommer få.tätare kontroller på fl om det kickar igång igen,

Tyvärr så flyttar vi mitt i allt så kommer byta landsting och det blir lite krux.

Blev flyttad 2 veckor på.rul, 1 vecka hade väll känns ok men 2 var lite väl dramatiskt tyckte jag, vad skulle mitt ägg gjort under dessa två veckorna?
    Vad jobbigt! är det en kronisk sjukdom eller "bara" under graviditeten?
    Hoppas du får ordning på flytt och allt!

Visst är det konstigt när man blir flyttad när man varit så bergis på tiden själv?! Den här gången blev jag flyttad tre/fyra dagar men på "rätt" håll och dessutom är jag inte bergis på ÄL eftersom jag fick ett missfall i somras, sen en mens emellan och gravid igen. men förra gången hade jag stenkoll och efteråt att hon fötts är jag ännu mer säker på att mitt datum var mer rätt än UL. 

Var bara öppen med din nya BM och förklara oron över att gå över, hoppas du får en som är lyhörd!
    Bibi84 skrev 2016-04-01 08:55:21 följande:
    det förstår jag verkligen inte är kul. Orolig blir man ju. 
    Apropå klåda....på kvällarna specielt så kliar det en HEL del på armarna, typiskt gravid klåda tänker jag. Har ju hört dom som har sån klåda att dom kliar tills det börjar blöda. Men det är ju inte skönt.
    har du någon klåda nu, eller är det när det väl bryter ut som klådan kommer?

Bra att få ett svar utav bm angången fallet, och tur att det var baksidan och inte framsidan. 

Idag är jag mycket bättre, så jäkla skönt. Inte direkt ont i kroppen eller att jag känner mig så himla annorlunda. Igår var en upp och ned dag kände jag. Men nu ska jag starta dagen med att se på lite film i sängen och slapna av och sen vill jag få ordning i huset, med lite hjälp. :) Otroligt fint väder ute idag också. Kanske en liten promenad kan vara lockande och ta fram alla cyklar.

Någon som cyklat nu och tycker att det känns bra för bäckenet?
    vet inte om jag vågat mig upp på en cykel nu :D är så himla längesen och jag känner mig så klumpig. Men att cykla ska ju vara en snäll aktivitet vid foglossning, bättre än att gå så för fogarnas skull behöver du nog inte vara orolig.

Vi har också strålande sol idag, så härligt! fast blir nog mest en innedag ändå för vi började flytta mellandottern in i hennes nya rum igår och där är massor att sortera..
  • lima76
    Moneal skrev 2016-04-01 11:40:07 följande:
    Det är inte kroniskt utan bara kroppen som reagerar negativt på graviditeten,har haft det med 2 av 3 barn hittills och väntar nu på det en 3:e gång, känner trycket på höger sida,det ömmar och bränner och klådan samt lite andra varnings signaler.

Fick op bort gallblåsan1 månad efter andra barnet pga hepatosen.

Ja jag hoppas det blir bra, risken finns ju att allt sätter igång när flytten är över och lugnet sätter in haha, går man efter mitt eget datum är jag ju I vecka 38 när vi flyttar.

Ja jag måste nog vara det, kommer gå i Laholm och föda i Halmstad så kommer ha 4 mil till fl, lite mer än nu.

Det är oxå en liten oro då maken ej har körkort, och jag vet inte hur körduglig jag själv är i de veckorna ;)

Cykla är ett big nono för mig, men känner man inget i fogarna så är det ju okej :)

Här uppe är det snö blandat regn och sol, riktigt April Väder :)
    hoppas du kan hålla allting i schack.. Lycka till med flytten också! 
    Jag kommer nog också att köra bil till bf men inga långa rundor.. Tänker du att du ska köra dig själv in till förlossningen när det satt igång eller löser ni det med ngn annan? Läskigt att köra med värkarbete..
    Bibi84 skrev 2016-04-04 22:31:52 följande:

Kul med Bm imorgon! har själv Bm nästa vecka, är väldigt nyfiken på hur det ser ut. Mitt bäcken har lugnat ned sig, dagen startar så otroligt mycket bättre nu är för 2-3 veckor sen. Kan gå relativt långa promenader utan att jag dör, använder bälte då, kryckorna kan ligga trygt kvar i bilen. :) På torsdag så ska vi till Gibraltar i 4 dagar, blir skön att få lite sol och värme känner jag. 

Någon mer som blivit lite bättre i fogarna?

Nej, inte bättre, mer sämre faktiskt.. vilken vecka är du i? när bebisen fixerat sig kan det bli bättre med lite tur.

jag har bm nästa måndag. Är i vecka 30+5 idag och min bebis har börjat hicka :)
    Tror inte han har lagt sig rätt ännu för jag tycker det hickar både uppe och nere i min mage.. 
  • lima76
    Kristalii skrev 2016-04-05 15:44:58 följande:

Nu vet jag hur en sköldpadda på rygg känner sig... Är hemma med värsta förkylningen. Har hostat så att det gör ont i en muskel vid sidan av gravidmagen. La mig att vila i soffan och höll inte på att komma därifrån.

Min bebis ligger på sidan och hickan känns långt ner i magen. Ofta hicka en stund efter jag ätit godis.

Hen har hela tiden legat på sidan. De andra barnen har farit runt och gjort kullerbyttor. Jag är glad över att slippa kullerbyttorna men nu börjar jag bli lite orolig att hen inte kommer vända sig med huvudet nedåt.

kommer ihåg en gång  förra graviditeten när jag tränat yoga och lagt mig ner för avslappning efteråt. Jag kom inte upp hur jag än försökte och fick skrattande/gråtande ropa på min man som som tur var var hemma...

Jag är också lite nervös för att bebis inte kommer att vända sig neråt. Mina andra har varit tidigt fixerade, jag försöker stå en stund på alla fyra i sängen innan jag ska sova, har läst att det hjälper dem att hitta ner i rätt ställning.

har haft härligt väder här idag, 24 grader på altanen så riktig sommarkänsla. Har inte orkat så mycket så har mest suttit ute bara.. hoppas på fler såna dagar nu..
    Moneal skrev 2016-04-05 00:07:32 följande:
    Haha nä så roligt ska vi nog inte ha det

Har fl börjat och ingen kan köra får det bli sjuk resa i så fall :)
    :D då har ni en plan iaf! Jag har aldrig använr mig av sjukresa så har ingen aning om hur det fungerar, ringer man till sjukhuset och ber om en bil?
  • lima76
    Kristalii skrev 2016-04-05 18:40:28 följande:
    Tur att din man var hemma! Jag tycker det är så himla jobbigt att känna mig så hjälplös och beroende av någon annan. Det är inte jag lixom. Åh andra sidan borde jag verkligen lära mig be om hjälp oftare.

Lägger sig inte min bebis rätt snart var det ett bra tips!
    Håller med om att det är jobbigt att vara hjälplös... jag vill så mkt mer än jag orkar varje dag också..
    RobzMarley skrev 2016-04-05 17:23:11 följande:

Bm besök idag. Vecka 33+6

Sf mått 33
    Järn 107
    Blodtryck ok
    Hjärtljud 149
    Vikt +20kg

Huvudet ruckbart men ligger på rätt håll

vad skönt att allt såg bra ut idag!

Min Bm ringde idag och berättade att min odling (som jag lämnade förra veckan, två veckor efter avslutad penicillin-kur) visade samma som sist, sparsam mängd gbs.. Jag hade hoppats att det var borta.. Hon frågade om jag var symptom-fri och det är jag nog, jag kissar ju ofta men det gör man ju nu i slutet så vet inte om det kan kallas symptom. och typ normalt antal sd.. Men jag bad om att få lämna ny odling om några veckor. Ökar mängden kanske det är värt att ta en ny runda pencillin? Eller, jag vet egentligen inte.. Vill bara snabbspola fram till förlossningen ibladn känner jag..

Försöker stanna upp och njuta av att vara gravid men med halsbränna och foglossning och känslan av att vara liksom fullstoppad är det lite svårt att komma ihåg vad det var man saknade och tyckte var så himla mysigt då när man gick och längtade efter att få vara med om det igen..
  • lima76
    RobzMarley skrev 2016-04-06 07:06:45 följande:
    Bra att du inte har lika många symptom! Jag skulle ju behandla empiriskt, men ville vänta på svar. Och det visade inget så känns bra att jag inte påbörjade en kur i onödan.

Skulle också vilja kunna njuta nu sista tiden. Men exakt som du säger. Alla krämpor gör det svårt.. Samma som sex. Den här graviditeten är det lätträknade gånger verkligen. Jag har lust men fogarna gör ont och jag har så svårt att röra mig att allt vad sexig heter försvinner direkt hahah.

Ja oxh sparkarna.. Mysigt men de gör bra ont här nu. Måste hålla emot rejält och försöka trycka tillbaka.
    Vad skönt att odlingen inte visade ngt för dig!

ja, dessa krämpor.. mn skulle skrivit ner det ordentligt och sen tagit fram nästa gång bebislängtan suger tag... :D 
    Moneal skrev 2016-04-06 08:31:51 följande:
    Så kanske vi hinner komma i ordning någerlunda innan Lilja kommer :)

vilket gulligt namn ni valt <3
    Nanna80 skrev 2016-04-06 20:36:40 följande:

Hej på er alla fina mammor!
    Är ju inte inne & skriver så ofta.. Men läser ibland.. Men tänkte iaf tala om att vår nr 4 kom i lördags, på bf-dagen & allt!
    Aldrig gått gravid så länge, så det hade jag inte räknat med
    Ramlade ut i en split på fredagen när jag halkade på gården. Så hade enorma smärtor i fogarna, som vart förhållandevis bra den här gången. Men nu är de helt ok, så jag hoppas de sista besvären ger med sig snabbt!

För er som orkar läsa och är intresserad kommer här min FL-berättelse!

Hade en seg start med förvärkar redan från fredagen veckan innan - fick 3-4 värkar i rad som var regelbundna & sen försvann de.. Och återkom efter ett par timmar igen.. Och så höll det på. Slemproppen gick på långfredagen, och med de andra har den kommit 3 dagar innan FL satt igång så det kändes som om jag skulle få rätt igen, då jag själv hade gissat på 28/3 ända sedan i somras. Hade oregelbundna värkar hela helgen, men efter måndagen var de helt borta! Sen på lördagen 2/4 drog det igång efter en promenad. Först 2-3 värkar/h från kl 13. Sen vid ca kl 15 började värkarna bli etablerade, varierade med 2,5-5 min mellan värkarna men snittade på 3.45 ca och 1.15 långa. Så ringde hit mina föräldrar, och sen åkte vi in till FL. Men under den en timmes långa bilresan avtog värkarna igen :-/ Ville ändå få en kontroll för att se hur det stod till. Kl 18.24 kom vi in till FL & fick ligga med CTG i en timma. 2-3 värkar under tiden. Men undersökningen 19.45 visade att jag var mjuk och öppen ca 4 cm så vi fick ett FL-rum. Och eftersom jag har fått ta hinnorna med de andra för att få igång FL ordentligt så sa BM att vi kanske skulle göra det igen. Så fort vi kom in på rummet satte värkarna igång igen och vid skiftbytet 21.00 gjordes ny kontroll - 8 Cm öppen! Så vi beslutade att vi inte skulle ta hinnorna den här gången. Kl 22 har det inte hänt något mer så hinnorna tas, och huvudet glider ner till spinae. Jag kräks ner min man! Vid 23.05 har det ff inte hänt något.. 8 cm öppen, kant kvar & huvudet vid spinae. BM nr 1 ( studerande) går på toaletten uskan går ut, & ord BM tycker vi ska sätta dropp för att påskynda så hon börjar pilla med droppställningen. Så kommer nästa värk vid 23.10 & jag bara känner hur hon glider ner på bäckenbotten och värken övergår i en krystvärk!! 2 krystvärkar senare som trycker på med en jäkla fart är hon ute - BM hann precis dit & ta emot kl är då 23.14!
    Och trots ett SF-mått på understa kurvan fram till sista veckorna när det hoppade upp till medel var det en rejäl liten flicka; 4360 g & 55 lång!!! Ett kilo tyngre & 5 cm längre än storasyster! Inga sprickor eller stygn trots att det gick så fort på slutet.
    Så nu njuter vi och försöker hitta lite rutiner här hemma 18 mån killen är lite skeptisk till lillasyster & även lite rädd när hon gråter. Men det börjar släppa lite så det ska nog gå bra tillslut

Lycka till nu allihopa med det stora som ni har framför er!
    ( shit - jag tänkte nog inte skaffa fler men i det här ruset man är i nu så kan jag tänka mig många fler )

Stort grattis <3 så himla härligt med bebismys nu!
  • lima76

Moneal och Robzmarley: förresten, ni skrev båda om järnet och jag ställde precis samma fråga när jag började med niferexen. jag googlade lite och kom fram till att det inte ska påverka bebisen om det inte blir extremt, bebisen får vad den behöver i första hand och sen får väl mamman det som blir över.. Nu har jag iofs bar frågat dr Google och inte en riktig läkare...

• lima76
    Moneal skrev 2016-04-08 07:14:11 följande:
    Tack!

Det stod mellan Lilja och Juni så då fick det bli

Juni,LILJA,Kristina
    <3 fint!
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!