• lima76

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

De sista dagarna har jag orkat noll, haft ont i fogarna, känt mig kräkig och varit allmänt nere.. hoppas det vänder för att orka så här i 9 veckor till det vet jag inte hur det ska gå till... Hoppas bebisen sjunker ner lite snart så man kan andas igen.. 

Hur mår ni andra?

Är i vecka 31+2 idag..

• lima76

Fördelen med att vi all mår rätt skit är väl att då är det ju iaf normalt med fjärde barnet... 

Idag har jag haft en bättre dag, vart iväg på barnloppis och fyndade kläder och ett fint babyskydd till bilen. Och hittade en bärsjal på blocket, en K'tan breeze, är en knytfri sjal som såg himla lättanvänd ut på instruktionsvideon iaf.. Så nu är det vagnen och en babysitter kvar och det får vänta till nästa månad.

När jag kom hem var mannen i full gång med att kantskära en rabatt jag tjatat om och sen gick vi och hittade spjälsängen och monterade ihop den. Och fixade med spjälskydd och fick upp skötbordet.

Så nu har jag såklart skitont i fogarna.. Men jag har en grillad middag i magen och även om huset är upp och ner så känns det ändå som om vi fick lite gjort idag. det händer inte så mycket när det bara är jag...

Jag har köpt på mig rätt mycket kläder upp till stl 68, tänker att det blir inte helt lätt att komma in och handla själv sen med alla kidsen..

Hoppas ni alla har en mysig helg! x

• lima76

Har funderat lite och hittar inga bra svar på nätet så tänkte höra om ngn vet här.. Mitt vatten har aldrig gått av sig självt utan barnmorskan har alltid tagit hål på hinnorna  för att sätta fart när jag varit nästan öppen, alltså precis innan krystvärkarna. Jag undrar hur förloppet blir om man inte tar hål på hinnorna utan låter vattnet gå av sig själv? Jag vill ju föda så naturligt som möjligt och låta kroppen göra det den ska själv, utan värkförstärkande dropp osv. Hur har det varit för er? Har vattnet gått av sig självt, innan eller under förlossningen? Jag undrar varför de är så glada för att peta hål på hinnorna när man har en helt vanlig, komplikationsfri förlossning?

• lima76
    Moneal skrev 2016-04-10 11:09:54 följande:
    När jag väntade första barnet, gick vattnet av sig själv när jag var öppen 4 cm,var dock inne för kontroll på fl då men hade varit uppe med utåtbuktade hinnor ett tag (detta var i 41+2)

Var inte skönt kan jag säga för de klämdes varje gång jag satte mig ner.

Med de andra 2 har de tagit hinnorna som en del i att få igång allt vid igångsättning.

Kan tänka mig att de gör så just för att det ska gå snabbare, tidsbrist i vården kanske.....vet inte om det har med bakterierisk att gå öppen så länge eller hur de resonerar faktiskt.

Men om du ber att de inte tar hinnorna kanske du slipper.
    jag tror att jag ska det, faktiskt.. Tänker lite att om de går av sig självt under krystningsfasen kanske det ger en extra skjuts ut för bebisen..  men ska försöka ta reda på lite mer också.. Detta är ju lite att ta för givet att jag får samma förlopp men de andra tre förlossningarna har varit rätt lika..
    jag fick paracervikalblockad och värksförstärkande dropp vid första, lustgas och tens vid andra och bara tens vid tredje, annars har det liksom följt samma mönster. Alla har satt igång på morgonen med värkar, åkt in fram emot em/kväll och de är födda 01.44, 00.28 och 00.26... bf+10, 11 och 12.. Och de har vägt 3900, 3955 och 3990... :D

Har ni andra också haft liknande förlossningar/bebisar med era?
  • lima76
    Kristalii skrev 2016-04-10 15:58:53 följande:
    Så lika dina var i vikt!!!

Mina förlossningar har varit tämligen lika alla tre. Värkar startat ungefär samma tid på kvällen och födda ungefär samma tid på morgonen. Det gör mig lite nojig ibland. Tänk om denna förlossning blir helt annorlunda?!

På mig har vattnet börjat sippra två gånger. Den tredje tog hon hål på hinnorna. Jag var under den förlossningen ganska passiv och just då hände det inte så mycket. Jag ifrågasatte varför, hon förklarade att det skulle sätta lite fart på värkarna och jag sa ja. Men det kändes som om hon accepterat ett nej oxå.
    Tänk vad mycket som beror på vilken barnmorska man träffar! Jag hoppas jag får en lyhörd och sympatisk! Jag kommer att vara "besvärlig" och också be att de tar 
    bort kanylen i armen så fort pencillin-droppet är färdigt. Jag slapp kanylen förra gången och tyckte det var väldigt skönt. 
    RobzMarley skrev 2016-04-10 20:38:49 följande:
    Med mina två första barn så starta förlossningarna ungefär detsamma. Jag fick värkar som ökade i styrka och med den förste även en ljusbrun röd flytning. De tog hål på hinnorna inne på fl med båda.

Med trean hade jag spontan vattenavgång. Det rann när jag reste mig från en stol i köket. Kände det rann längst med benet. Och visst inte om jag kissat på mig eller det var en flytning. Jag fattade inte men borde gjort det för det var helblött. Han in i badrummet och tog av byxorna då säger det splash på golvet verkligen.

Sen avtog det lite. Fick ha binda o åka in t fl. Så säger en ung undersköterska som luktar på bindan "nja det är väldigt svårt att avgöra om det är vattnet". Jag skulle linne slå henne. Blir hemskickad utan att Kontrolleras.m i väntan på värkarna. Hinner äta en hamburgare o sen fixk vi vänta. Sen kom det vatten hela tiden lite då o då.

Hoppas det starta är samma nästa gången
    Då har du fått prova båda varianterna iaf.  Vilken dum undersköterska...  Förstod inte sista meningen.. hoppas du det startar med vattenavgång igen? Var det en bättre förlossning sen tyckte du?
    Mamacitaa skrev 2016-04-10 21:39:37 följande:

Lima76 återkom med va du får fram gällande och slippa ta hål på hinnorna vid fl.

Jag är igångsatt alla 3 gng så de har fått ta hinnorna alla gng. Inget jag tänkt på utan så fort vattnet gått så har de inte tagit lång tid innan bebis varit ute. Men kan kroppen sköta de själv så skulle jag ge de en chans denna fl.

Nu 4e gng hoppaa jag att de sätts igång av sig självt men de tror jag tyvärr inte :(

1a dottern vägde 3785g 40+0

2a dottern 2800g (nånting) 39+4

3e dottern 4090g kom på BF

Absolut! jag ska till bm imorgon em och ska absolut prata för/nackdelar med henne..

Vilken stor skillnad i vikt på din mellanflicka, du har ju gått ungefär lika långt med de alla. Det är rätt häftigt både hur lika och olika syskon kan vara.
    Varför blev du igångsatt?

Ju mer jag tänker på förlossningen desto mer irriterad blir jag på systemet vi har här. Jag försökte förklara för en engelsk väninna och bilden jag målade upp förvånade mig själv också. Visst är det lite så att vi kvinnor idiotförklaras när det kommer till förlossningar? Vi ska bara åka in till sjukhuset och göra som personalen säger. jag är jättetacksam för att personalen finns men jag önskar att det var mer lyhört generellt runt förlossningsvården. Att det fanns fler alternativ till att föda i ett starkt upplyst förlossningsrum på ett sjukhus, om man har turen att få plats och slipper ligga i korridoren... kanske hemförlossning inte passar alla men åtminstone mer hemmalik miljö, med belysning som gick att dämpa och personal som har tid att finnas där, inte bara för kontroller och annat utan även som stöd och sällskap. I stockholm tror jag man har mer valmöjlighet men för oss andra är det sjukhuset som gäller. Jag har kollat runt efter hemförlossningsbarnmorskor och föreningar men det verkar som om det lilla som fanns för ngt år sedan är borta nu. I England är det ganska vanligt att man föder hemma, med en barnmorska. I holland också. Jag tror att personalbristen är den största anledningen till att det inte går att genomföra i sverige men det borde man väl kunna ändra på sikt genom att göra yrket mer attraktivt och ha fler platser till utbildning. För ngt år sedan var det ngt sjukhus i stockholm som gjorde som försök att det skulle finnas en barnmorska i rummet hela tiden och de förlossningarna blev både kortare och mer komplikationsfria (minns inte namnet på sjukhuset..)

Sorry, jag gick visst igång lite där.. Jag blir bara så frustrerad.. Som det där med kanylen i armen. jag kan inte få ett löfte om att det går bra att slippa den utan "det är upp till barnmorskan på plats"... Det är väl för fan jag som ska föda?! Om det inte finns ngn medicinsk anledning förutom att den kanske behövs senare kan jag väl få välja det själv?  

• lima76
    Zoey83 skrev 2016-04-11 07:37:49 följande:

Eftersom min tredje förlossning var så snabb och dramatisk! (vi hann inte till sjukhuset och smärtan var fruktansvärd) så har vi starkt funderat på igångsättning!

Detta för att hinna till sjukhuset OCH för att kunna få antibiotika i tid (D.v.s. 4 tim före barnet föds) eftersom det framkommit att jag har GBS både tidigare graviditet (där jag tyvärr fick missfall) och även under denna graviditet (genom en vaginal sticka).

Men nu börjar jag bli osäker!!!

Tänker att det är ju alltid bäst för barnet om det är så naturligt som möjligt.

Någon som kan hjälpa mig att fundera kring för- och nackdelar kring igångsättning.

Hur gick det för er som testat detta?

Kram allihopa och ha en fin måndag!

Jag hade nog också valt igångsättning.. Både för penicillinets skull och för att slippa föda i en bil kanske.. vad tycker din bm/läkare?
    Moneal skrev 2016-04-11 03:57:35 följande:
    1:a, akut ks i vecka 41+2 efter 35 timmar med värkar och minskade hjärtljud hos bebis.

Startade spontant vid 23.00 och hon vägde 3680g

2:a, igångsatt pga Hepatos i vecka 37+2, fl tog 19 timmar och hon vägde 3330g.

3:an, är igångsatt i vecka 36+6 pga hepatos, född efter 12 timmar och vägde 3200g.

Bara 1:a har vattnet gått spontant, de andra har de tagit hinnorna i tidigt skede för att fl ska starta igång.
    kommer de att starta dig tidigare den här gången också eller beror det på hyur du mår med hepatosen?
    killroy skrev 2016-04-11 09:04:11 följande:

Hej!

Har inte skrivit här på länge nu, men jag är allt inne och läser vad ni skriver om emellanåt ;) Har nu gått hem på föräldraledigt, känns välbehövligt då förvärkarna dyker upp mer eller mindre varje kväll (haft tidigare förvärkar både med nr 2 och nr 3).

Tror inte jag har uppdaterat er om hur det blir för min del under förlossningen, sökte ju för att jag absolut ville få ett planerat snitt efter att ha brutit svanskotan under förlossningen med nr 1 och nr 3. Men började tveka och ångra mig bara dagarna innan mötet med chefläkaren på förlossningen. Vi kom tillsammans överens om en planerad igångsättning. Så den 26 april ska jag tillbaka för ett tul och kontroll, börjar bli nervöst nu. Räknade inte att de skulle försöka sätta igång mig redan då, men min bm sa att det är lika bra att jag tar med mig BB väskan och förbereder mig ifall de försöker. Men det är ju såå snart :/ Den här gången ska jag få testa på att få smärtlindring, ska bli spännande att se hur det hjälper. Och hoppas att jag ska klara av att föda i en mer gynnsam (för svanskotan) förlossningsställning än de andra gångerna.

Ha en fin solig dag tjejer!

Den 26 april är ju runt hörnet :) vilken  vecka kommer du att vara i då?
    Vad är en bättre ställning för svanskotan och vilken ställning födde du i de ggr du bröt den?  Hoppas det går bra iaf!

• lima76

Moneal: så himla fina saker du virkat! min mamma virkade och stickade alltid förr men jag har aldrig lärt mig. Får kanske ge det ett försök längre fram, jag fotograferar lite nyfödda och behöver bygga upp förråd av söta mössor.. Annars kanske du tar beställningar senare? ;)

Jag var ju hos bm häromdan och frågade om varför man tar hinnorna. Hon sa att det är lite olika men framförallt för att hjälpa förloppet. Om hinnorna trycker på kan man få krystvärkar "i onödan"..
    Jag pratade också med en väninna som fött hemma med hypnobirthing (i england) och hennes andra förlossning gick inte vattnet förrän vid krystningen och hon upplevde det faktiskt som lite svårare än den gången då vattnet redan gått. Så nu är jag väl mest inne på att de tar hinnorna igen. Samtidigt så tänker jag att fram tills dess brukar jag må så bra att jag kan fatta beslut och tänka klart så jag ser väl lite hur det är den dagen.

Jag gick in i vecka 33 idag (32+0)

Tycker jag släpar mig igenom dagarna igen men är lite jobbigt runtomkring också. Jag fick ringa ambulans åt min mamma igår och hon är inlagd nu. Och min man är i uppstart av sitt bolag så han ger sig av innan jag stiger upp och är hemma sent. så det är långa dagar och vi är trötta allihop. Helgen bjuder på både dansuppvisning och gymnastik-uppvisning så jag behöver förbereda en del för det också.

Håller på med tvätt och strykning idag men vill helst bara ligga i soffan och göra ingenting. Tur att lillan är så självgående iaf.. 

• lima76
    Greifing skrev 2016-04-16 09:42:50 följande:

Hej på er! Hoppas allt är bra med er?

Jag har inte gått tillbaka för att läsa utan tänkte bara skriva att det har gått bra för våran tjej som föddes 23+1. Som minst vägde hon 549 gram. (650 gr vid födseln) nu idag är vi på hemsjukhuset och hon väger 1820 gram igår. Sköter sig otroligt bra trots en tuff resa! Hon ammar, bajsar och sover. Väldigt nöjd tjej om hon får som hon vill såklart

Önskar er alla lycka till med bebisarna som snart ska komma

Åh vad roligt att du hörde av dig, jag har tänkt på dig/er och undrat hur det gått.. Så himla fint att höra att det gått bra <3
  • lima76

Det märks att vi alla närmar oss slutet nu när jag läser vad ni skrivit om förvärkar och sjukskrivningar och annat..  :) 

Jag har varit lite nedstämd och ledsen på sistone, varvat med arg och sur men det börjar plana ut och de sista dagarna har jag känt mig rätt normal igen..

40-nånting dagar kvar och det känns fortfarande som en evighet. men jag har en del kvar på att göra-listan så det får vara ok ändå. Tänkte jag skulle måla lite innerdörrar bla.. och gå ett par kurser online om bildbearbetning. Jag hade tänkt hinna så mycket under sjukskrivning och gravidpeng men jag har varit så trött och min man varit borta från tidigt till sent så jag har bara inte orkat. men vi börjar komma in i lite rutin igen nu plus att foglossningen nog är lite bättre (ta i trä..)

Jag hoppas att bm säger på tisdag att bebisen ligger rätt! jag kan inte riktigt känna vad som skulle vara upp eller ner men kejsarsnitt är min skräck så jag är lite nojjig över hur han ligger..

Bibi84 skrev 2016-04-26 11:37:00 följande:

Har ni andra några trix?

Inga trix tyvärr... :) Jag har ju gått över med alla tre.. Hoppas att jag ska slippa gå över så mkt den här ggn. Mitt bf är 7 juni så mitt "drömdatum" är den 10 eller 11... skolavslutningen är den 10 så det hade ju varit toppen om det satte igång efter det...

Hoppas på samma förlopp igen, att det startar med värkar, då byggs det upp över tid och  jag har tid att ordna barnvakt osv.. man känner sig lite som en tickande bomb de där sista dagarna innan, det kan starta närsomhelst och då vill man (eller jag iaf) helst vara hemma...
  • lima76
    RobzMarley skrev 2016-04-26 17:10:46 följande:

Så idag känner jag mig hyfsad. Men ändå helt slut. Fy för för att ligga och kräkas som höggravid. Inget kul.

usch! Krya på dig! 
    Jag fick maginfluensa som höggravid med första barnet och det var verkligen inget kul..
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!