En tråd för oss ruvare
Lite svårare att hitta rätt dos för kvinnor med pco inför ivf skulle det stå*
Lite svårare att hitta rätt dos för kvinnor med pco inför ivf skulle det stå*
IVFtjejer: Jag har också pco men med ålder på snart fyllda 39 år, tog läkarna i med dosen och sa att åldern skulle kompensera dosen. Och det verkar den ha gjort. Fick ut fyra ägg, de enda mogna äggblåsorna på ena äggstocken. Andra äggstocken hade fler äggblåsor men de var för små och omogna. Av mina fyra befruktades två, ett satts in och det andra försöktes odlas vidare men klarade sig inte till frysen.
Vi har väldigt lika situation vi tre, du, hope88 och jag. Ska bli kul att följa er och se vad ni får för doser av den FSH stimulerande medicinen. Jag undrar vad de kommer göra för mig?!
Ja vi får se, ja det ska bli spännande och se vad de gör för oss! De började ju på 225ie för oss sen sänkte de ju dosen sista 3 dagarna, typ till hälften. De kan ju vara nöjda med de äggen de fick ut men det är definitivt inte jag haha
Va trist! Då är andra försöket vår tur! Vi som inte blev gravida på det första... så måste de va! =) Kram
Ja det låter verkligen som att vi är i liknande situation, att vi ffått ut så få ägg trots pco. kände mig verkligen så himla besviken efter ÄP. Hade tagit gonal-f 100 och hade fler ägg men ägglossade flera stycken på tunnelbanan dit tror läkarna och det gjorde så fruktansvärt ont att jag grät dessutom, så om vi måste göra om detta ska jag få ta ovitrellen lite senare. När öppnar era kliniker igen efter jul och stämmer det att man måste vänta 1-2 cykler innan man får börja igen för att kroppen ska hinna återhämta sig?
Typiskt att vara en av de få drabbade skulle det stå*
Jag kunde inte hålla mig då idag är RD 12 och har dessutom mensvärk. Gillar inte de här testerna man ska avläsa streck men detta kändes ju ganska tydligt. Jätteglad verkligen och känner mig så tacksam mot de där två stackars äggen, men också direkt orolig för missfall eller att testet är fel.
Jodå, nån gång tar det sig ska du se! Ja, hoppet måste man ha =) Det är vår tur nästa år! Kram
Nu har jag pratat med en underbar barnmorska på kliniken! Nu ska läkarna gå igenom den tidigare behandlingen för att komma på en ny behandling till mensen i januari så det känns bra. Ska även in på ett ultraljud nästa tisdag för att se att allt ser bra ut inför nästa behandling så känns lite bättre nu.
Bara försöka vila upp sig lite nu!
Åh vad skönt. Fint att man får göra ett vul innan ny behandling för att se att allt ser bra ut! Ja vila och ta det lugnt nu! Kram
Jodå, just nu kan jag inte göra annat än vila. Sitter uppe i Dalarna med sambos släktingar. Här är det hur lugnt som helst, har inget att göra just nu. Men på onsdag blir det till att börja jobba igen.
Funderar på att googla saker som kanske kan förbättra chanserna till att lyckas med ivf för femtioelvte gången
Jo, det är mysigt. Just tänt en brasa här! Vi har jättelite snö här. Det kom igår, är bara som ett pudertäcke. Tror att det är ca -5 grader här nu.
Du får berätta om du googlar fram nåt revolutionerande! Så ska jag göra det samma!
Tack hörrni :=) kännt mig så glad idag över testet i morse men oro för missfall, den där jäkla lutinus håller ju på att rinna hela tiden och lurar mig att tro det är blod. Man har ju inte alltid möjlighet att dra ner byxorna o kolla heller...varit på mellandagsrean idag.
Jo angående att öka chanserna så läste jag i helgen att vetegroddar kunde öka chanserna vid IVF, har nån provat det?
Vetegroddar alltså?! Nä, det har iallafall inte jag testat. Det ska jag googla på då!
Jo jag förstår att du tycker lutinuset är jobbigt nu. Jag trodde mensen började hela tiden också...tills den kom. Hur länge ska du ta lutinus nu efter plus då?
Jag gick på akupunktur för ett par år sen pga mina oregelbundna cykler. Innan jul tog jag kontakt med samma akupunktör igen, jag ska gå på behandlingar, det ska som du säger kunna öka blodgenomströmningen och ev också kunna hjälpa till att få fler ägg. Jag hoppas min slöa äggstock ska kunna väckas till liv eventuellt
Trombyl är acetylsalicylsyra och det är blodförtunnande, ska ev kunna förebygga proppar i moderkaka/navelsträng vilket sägs kunna orsaka tidiga missfall. Blodgenomströmningen skulle ju teoretiskt kunna öka om blodet blir lite tunnare och rinner lättare?!
Hittade denna info
"Acetylsalicylsyra gör blodplättarna mindre klibbiga så att blodet kan flyta lätt genom moderkakan till barnet. Aspirin verkar även öka aktiviteten i äggstockarna och gör det möjligt att lossa flera ägg vid ägglossningen. Det verkar också för att öka blodflödet till livmodern, vilket möjliggör en tjockare och friskare livmoderslemhinnan.
Nyligen har ett antal olika fertilitetsstudier med aspirinanvändning utförts. Kvinnor som hade haft flera missfall och som genomgick IVF-behandling gavs låga doser av acetylsalicylsyra dagligen. Resultatet blev fler än 45% av de kvinnor som tog acetylsalicylsyra under behandlingen blev gravida medan endast 28% av de kvinnor som inte tog aspirin blev gravida.
ASA-behandling tas oralt, ca 75-150 mg/dagligen."
Hej tjejer! Många nya här sedan jag skrev sist. Hur mår ni och hur går det?
Jag och min mam gjorde vårt 1a ivf nov 2015. Då gjorde vi korta protokollet med gonal-f 125ie och orgalutran. Fick ut 4 ägg varav 3 befruktades. Ett sattes in men de andra klarade sig inte till frys. Testade minus runt nyår och vart så sänkt. Loggade ut här och tog en paus.
Nu 30/7 påbörjade vi ivf 2. Det långa protokollet denna gång. Började med synarela spray och vart nedreglerad och började men gonal-f, denna gång 175ie. Plockades på 10 ägg 31/8 varav 6 var mogna att befruktas. Endast 1 ägg befruktades som det skulle och vi fick tillbaka det 2/9. Enligt läkaren ett toppen ägg på 4 celler. Hoppet fanns men vågade inte tro att det där ägget skulle ta sig när inga andra klarade sig. Inga till frysen denna gång heller.
Jag vart överstimulerad 2 dagar efter ET och har varit på några ultraljud sen dess. Efter ett par dagar mådde jag bättre men 2 dagar senare i söndags mådde jag sämre igen. Tappades på vätska igår och har påbörjat fragminsprutor för att undvika blodproppar. Läkaren sa att detta kunde tyda på graviditet.
Tjuvtestade med clearblue plus igår och fick ett svagt plus (rd10) även v 1-2 på clearblue digital. Testade idag igen och pluset var starkare. 15 dagar efter ovitrelle så visst måste den gått ur kroppen? Kan det verkligen vara sant? Är vi gravida? Efter åratal av försök och misslyckanden. Aldrig sett ett plus på stickan. Kan det varit guldägget? Hoppas så! <3
Officiell testdag 18/9 på rd 16 så är ju tidigt än!
Kram på er!
Hm får inte till bilden?
ooo håller tummarna!!! Det låter ju väldigt positivt!!! <3 <3 <3
Det låter ju fantastiskt! Grattis!!! Har du fortsatt testa eller håller du dig till imorgon? Håller tummarna att det blir ett stort plus!!
Jag testade på RD10 med CB och fick gravid 1-2veckor. Sen på kvällen fick jag en hemsk mensvärk, verkligen som att mensen skulle komma på en gång och på det följde rosa klumpar med lutinusen och jag tänkte att det var kört. Men det var bara rosa i två dagar och egentligen flera dagar för tidigt för mens. I onsdags på RD13 kändes det annorlunda, det spänner i magen och brösten på ett lite annorlunda sätt och sen dess har jag känt mig gravid. Idag är min riktiga TD och det blev ett jättestarkt streck bredvid teststrecket så nu känns det tveklöst ???? Lyssna inte för mycket på alla tecken utan lita på TD och stickan tycker jag!