• hope88

En tråd för oss ruvare

Lite svårare att hitta rätt dos för kvinnor med pco inför ivf skulle det stå*

• hope88
    Iskristall skrev 2015-12-27 11:36:23 följande:

IVFtjejer: Jag har också pco men med ålder på snart fyllda 39 år, tog läkarna i med dosen och sa att åldern skulle kompensera dosen. Och det verkar den ha gjort. Fick ut fyra ägg, de enda mogna äggblåsorna på ena äggstocken. Andra äggstocken hade fler äggblåsor men de var för små och omogna. Av mina fyra befruktades två, ett satts in och det andra försöktes odlas vidare men klarade sig inte till frysen.

Vi har väldigt lika situation vi tre, du, hope88 och jag. Ska bli kul att följa er och se vad ni får för doser av den FSH stimulerande medicinen. Jag undrar vad de kommer göra för mig?!

Tycker jag med =) Hoppas att vi får ut lite fler ägg nästa gång men att det tar sig för ivftjejer nu!

Låter ju som om vi hade samma utgångspunkt denna gång. Jag fick 125ie denna gång så kanske får dubbla nästa gång? Ska ringa kliniken imorgon.

Hm kanske byter de medicin för dig Iskristall? Typ menopur som jag sett vissa fått eller så samma. De kanske var nöjda med de ägg de fick ut bara att det inte tog sig denna gång. Det ska bli intressant att se hur nästa process blir och vad de väljer för oss. Hoppas så att det går bra!!
  • hope88
    Iskristall skrev 2015-12-27 13:20:32 följande:

Ja vi får se, ja det ska bli spännande och se vad de gör för oss! De började ju på 225ie för oss sen sänkte de ju dosen sista 3 dagarna, typ till hälften. De kan ju vara nöjda med de äggen de fick ut men det är definitivt inte jag haha

Ja eller hur =) Denna resa är både spännande, jobbig och hjärtskärande vid minus.

Då kanske de inte säner dosen denna denna gång? Det återstår att se. Haha förstår vad du menar man vill ju ha fler ägg liksom ;) Hoppas bara vi båda får till frysen nästa gång
  • hope88
    stajlish skrev 2015-12-27 13:36:57 följande:

Va trist! Då är andra försöket vår tur! Vi som inte blev gravida på det första... så måste de va! =) Kram

Ja supertrist! :( Hoppas verkligen på det! Nästa gång så =) Men är såklart orolig att det inte ska ta sig men hoppet finns!

Kram
  • hope88
    IVFtjejer skrev 2015-12-27 23:08:09 följande:

Ja det låter verkligen som att vi är i liknande situation, att vi ffått ut så få ägg trots pco. kände mig verkligen så himla besviken efter ÄP. Hade tagit gonal-f 100 och hade fler ägg men ägglossade flera stycken på tunnelbanan dit tror läkarna och det gjorde så fruktansvärt ont att jag grät dessutom, så om vi måste göra om detta ska jag få ta ovitrellen lite senare. När öppnar era kliniker igen efter jul och stämmer det att man måste vänta 1-2 cykler innan man får börja igen för att kroppen ska hinna återhämta sig?

Vart också extremt besviken med 4 ägg för det lät ju som om de trodde på fler och läkarna verkade själv lite förvånad över endast 4 ägg så hoppas verkligen på fler nästa gång med bättre kvalitet.

Men oj! Förstår att det gjorde ont :( Typiskt att vara en av så många men du kanske redan nu är gravid och slipper genomgå allt detta igen och är du inte det hoppas jag på ägget i frysen. Så skönt att ha ett extra i frysen. Hoppas också på att iaf få ett till frysen nästa gång hade varit himla skönt.

Vår klinik öppnar idag/imorgon men de gör inga behandlingar ännu pga fler röda dagar så därför får vi vänta till slutet av januari. Vet inte hur länge man bör vänta efter ett försök. Hoppas på att en månad räcker för att vara fit for fight igen ;) Ska ringa imorgon och fråga så får mer besked då.

Håller tummarna för plus! Jag testade på RD11 som tidigast. Har läst att då brukar man kunna få plus med ett 2 dagars odlat, men att det också kan vara för tidigt. Fortsatte dock vara minus för mig. Testade varannan dag fram till TD.
  • hope88
    IVFtjejer skrev 2015-12-28 05:12:33 följande:

Jag kunde inte hålla mig då idag är RD 12 och har dessutom mensvärk. Gillar inte de här testerna man ska avläsa streck men detta kändes ju ganska tydligt. Jätteglad verkligen och känner mig så tacksam mot de där två stackars äggen, men också direkt orolig för missfall eller att testet är fel.

Men åhh ja du är gravid!! Tjoho! Grattis =) Klart du ska lita på strecken. Ett plus är ett plus och mensvärken är förmodligen växtvärk eller biverkningar från lutinuset =) Försök att inte oroa dig!

Kram
  • hope88
    stajlish skrev 2015-12-28 10:19:01 följande:

Jodå, nån gång tar det sig ska du se! Ja, hoppet måste man ha =) Det är vår tur nästa år! Kram

Ja det ska det göra! =) Ja det är hoppet som gör att man orkar allt detta.

2016 måste bli bra!

Kram
  • hope88

Nu har jag pratat med en underbar barnmorska på kliniken! Nu ska läkarna gå igenom den tidigare behandlingen för att komma på en ny behandling till mensen i januari så det känns bra. Ska även in på ett ultraljud nästa tisdag för att se att allt ser bra ut inför nästa behandling så känns lite bättre nu.

Bara försöka vila upp sig lite nu!

• hope88
    Iskristall skrev 2015-12-28 12:27:14 följande:

Åh vad skönt. Fint att man får göra ett vul innan ny behandling för att se att allt ser bra ut! Ja vila och ta det lugnt nu! Kram

Ja verkligen! Ja det kändes bra att hon stillade min oro med ett vul. Ja det är det vi får göra. Försöka låta kroppen vila även om min knopp går på högvarv, oron finns kvar men hoppet lever vidare.

Försök vila du med =) Kram
  • hope88
    Iskristall skrev 2015-12-28 12:38:34 följande:

Jodå, just nu kan jag inte göra annat än vila. Sitter uppe i Dalarna med sambos släktingar. Här är det hur lugnt som helst, har inget att göra just nu. Men på onsdag blir det till att börja jobba igen.

Funderar på att googla saker som kanske kan förbättra chanserna till att lyckas med ivf för femtioelvte gången

Mysigt att komma iväg lite men antar att tankarna snurrar runt ändå. Har ni snö? Igår kom första snön till Sthlm och den ligger kvar än med sol och någon minusgrad =)

Har semester denna vecka så börjar jobba måndag 4e jan. Men vi tar bara dagarna som de kommer.

Ha ha ;) Har redan gjort det men kommer nog inte kunna låta bli att forsätta. Vi är nog googlemästare ;)
  • hope88
    Iskristall skrev 2015-12-28 13:10:55 följande:

Jo, det är mysigt. Just tänt en brasa här! Vi har jättelite snö här. Det kom igår, är bara som ett pudertäcke. Tror att det är ca -5 grader här nu.

Du får berätta om du googlar fram nåt revolutionerande! Så ska jag göra det samma!

Härligt med brasa det är så mysigt! Konstig vinter i år! Tycker det är så fint nu med snö på träden och så blir det ljusare =)

Absolut det ska jag göra ;) Låter bra det!

Nu ska vi åka in mot stan och fika =)
  • hope88
    IVFtjejer skrev 2015-12-28 20:34:52 följande:

Tack hörrni :=) kännt mig så glad idag över testet i morse men oro för missfall, den där jäkla lutinus håller ju på att rinna hela tiden och lurar mig att tro det är blod. Man har ju inte alltid möjlighet att dra ner byxorna o kolla heller...varit på mellandagsrean idag.

Jo angående att öka chanserna så läste jag i helgen att vetegroddar kunde öka chanserna vid IVF, har nån provat det?

Håller tummarna att allt går bra nu ska du ha bebis så det så =)

Förstår dock oron och lutinus gör det ju inte mindre oroligt när det rinner ur en. Fortsätter man med lutinus vid plus?

Hehe aldrig hört talas om men det tål att googla på ;)
  • hope88
    Iskristall skrev 2015-12-28 22:59:41 följande:

Vetegroddar alltså?! Nä, det har iallafall inte jag testat. Det ska jag googla på då!

Jo jag förstår att du tycker lutinuset är jobbigt nu. Jag trodde mensen började hela tiden också...tills den kom. Hur länge ska du ta lutinus nu efter plus då?

Google har jag varit rätt flitig på idag :p Lyckades hålla mig undan under fikat och sen vart det middag på stan med mina svärföräldrar som är på besök i Sthlm. Började dock googla ikväll och hittade lite om att öka blodflödet till livmodern så att embryot trivs och fäster bättre.

Akupunktur verkar vara väldigt omtalat ang detta. Finna de som hävdar att det ökar blodgenomströmningen och de som hävdar att det inte har någon betydelse. Men der ska iaf inte skada. Tar det sig inte på ivf 2 med eventuella fet tänkte jag nog prova detta inför ivf 3 sen.

Hittade även något om att vissa får trombyl för att öka blodgenomströmningen till livmodern inför ivf. Att vissa kliniker till och med råder sina patienter till det efter ÄP. Något ni hört talas om? Även treo kunde användas (acetylsalicylsyra) men det har jag ju hört ska vara negativt om man vill bli gravid och jag skullle inte ta ipren som smärtstillande..

Hm finns så mycket att läsa så jag blir knäpp :D
  • hope88
    Iskristall skrev 2015-12-28 23:50:34 följande:

Jag gick på akupunktur för ett par år sen pga mina oregelbundna cykler. Innan jul tog jag kontakt med samma akupunktör igen, jag ska gå på behandlingar, det ska som du säger kunna öka blodgenomströmningen och ev också kunna hjälpa till att få fler ägg. Jag hoppas min slöa äggstock ska kunna väckas till liv eventuellt

Trombyl är acetylsalicylsyra och det är blodförtunnande, ska ev kunna förebygga proppar i moderkaka/navelsträng vilket sägs kunna orsaka tidiga missfall. Blodgenomströmningen skulle ju teoretiskt kunna öka om blodet blir lite tunnare och rinner lättare?!

Hoppas att akupunkturen gör susen för dina ägg och vem vet det kanske gör att ägget fäster också =) När börjar du med akupunkturen? Måste man börja långt innan hormonbehandlingen? Vore ju toppen om detta hjälper och det kan iaf inte göra mer skada för oss.

Precis det är så jag tänker. Men blir ju också lite fundersam då man i samband med graviditetsförsök inte ska ta acetylsalicylsyra, det står ju t ex i bipacksedeln för ipren och att det stod i papprena från kliniken att jag inte skulle ta detta, så då undrar man ju om det gör mer skada än nytta. Som sagt man kan ju bli lite besatt i detta :D Man vågar ju inte experimentera för mycket men läkarna utomlands verkar våga mer än i Sverige
  • hope88

Hittade denna info

"Acetylsalicylsyra gör blodplättarna mindre klibbiga så att blodet kan flyta lätt genom moderkakan till barnet. Aspirin verkar även öka aktiviteten i äggstockarna och gör det möjligt att lossa flera ägg vid ägglossningen. Det verkar också för att öka blodflödet till livmodern, vilket möjliggör en tjockare och friskare livmoderslemhinnan.

Nyligen har ett antal olika fertilitetsstudier med aspirinanvändning utförts. Kvinnor som hade haft flera missfall och som genomgick IVF-behandling gavs låga doser av acetylsalicylsyra dagligen. Resultatet blev fler än 45% av de kvinnor som tog acetylsalicylsyra under behandlingen blev gravida medan endast 28% av de kvinnor som inte tog aspirin blev gravida.

ASA-behandling tas oralt, ca 75-150 mg/dagligen."

• hope88

Hej tjejer! Många nya här sedan jag skrev sist. Hur mår ni och hur går det?

Jag och min mam gjorde vårt 1a ivf nov 2015. Då gjorde vi korta protokollet med gonal-f 125ie och orgalutran. Fick ut 4 ägg varav 3 befruktades. Ett sattes in men de andra klarade sig inte till frys. Testade minus runt nyår och vart så sänkt. Loggade ut här och tog en paus.

Nu 30/7 påbörjade vi ivf 2. Det långa protokollet denna gång. Började med synarela spray och vart nedreglerad och började men gonal-f, denna gång 175ie. Plockades på 10 ägg 31/8 varav 6 var mogna att befruktas. Endast 1 ägg befruktades som det skulle och vi fick tillbaka det 2/9. Enligt läkaren ett toppen ägg på 4 celler. Hoppet fanns men vågade inte tro att det där ägget skulle ta sig när inga andra klarade sig. Inga till frysen denna gång heller.

Jag vart överstimulerad 2 dagar efter ET och har varit på några ultraljud sen dess. Efter ett par dagar mådde jag bättre men 2 dagar senare i söndags mådde jag sämre igen. Tappades på vätska igår och har påbörjat fragminsprutor för att undvika blodproppar. Läkaren sa att detta kunde tyda på graviditet.

Tjuvtestade med clearblue plus igår och fick ett svagt plus (rd10) även v 1-2 på clearblue digital. Testade idag igen och pluset var starkare. 15 dagar efter ovitrelle så visst måste den gått ur kroppen? Kan det verkligen vara sant? Är vi gravida? Efter åratal av försök och misslyckanden. Aldrig sett ett plus på stickan. Kan det varit guldägget? Hoppas så! <3

Officiell testdag 18/9 på rd 16 så är ju tidigt än!

Kram på er!

• hope88
    ivfbullen skrev 2016-09-14 09:38:08 följande:

ooo håller tummarna!!! Det låter ju väldigt positivt!!! <3 <3 <3

Tack =)) Pluset har blivit starkare för varje dag och igår tog jag ett nytt clearblue digital som visade gravid 2-3 <3
  • hope88
    InnanVäntansTider skrev 2016-09-17 10:41:34 följande:

Det låter ju fantastiskt! Grattis!!! Har du fortsatt testa eller håller du dig till imorgon? Håller tummarna att det blir ett stort plus!!

Jag testade på RD10 med CB och fick gravid 1-2veckor. Sen på kvällen fick jag en hemsk mensvärk, verkligen som att mensen skulle komma på en gång och på det följde rosa klumpar med lutinusen och jag tänkte att det var kört. Men det var bara rosa i två dagar och egentligen flera dagar för tidigt för mens. I onsdags på RD13 kändes det annorlunda, det spänner i magen och brösten på ett lite annorlunda sätt och sen dess har jag känt mig gravid. Idag är min riktiga TD och det blev ett jättestarkt streck bredvid teststrecket så nu känns det tveklöst ???? Lyssna inte för mycket på alla tecken utan lita på TD och stickan tycker jag!

Åhh vad glad jag blir för din skull <3 Stort stort grattis =) Vilket ivf försök var ni på nu? Skönt att det rosa är borta, garanterat biverkningar från lutinus bara för nu ska ni ha bebis :)

Mitt plus har blivit starkare och igår på RD 14 visade det digitala gravid 2-3 veckor <3 Imorgon är det min riktiga testdag men har redan i torsdags fått bekräftat via blodprov på kliniken att jag/vi är gravida :) De har så tät uppföljning nu pga överstimuleringen så det är därför de tog hcg i blod. Nya prover på måndag och nytt återbesök hoppas allt ser bra ut då <3 Kan fortfarande inte förstå att vi väntar barn! Håller tummarna att det går vägen för oss som plusat nu =)

Kram
Svar på tråden En tråd för oss ruvare