• Liten ekorre

Två-åring som är "duktig" på teoretiska saker men inte klarar samspel med andra barn.

Hjälp mig att hjälpa mitt barn. Kan han ha någon diagnos och hur kan vi lära honom att samspela väl med andra?

Beskrivning av sonen:

2,5 år

Blöjfri, nappfri och vagnfri

Kunde peka ut bokstäver innan han var ett.

Kan nu hela alfabetet och kan skriva sitt namn och mamma och pappa.

Han ljudar och kan läsa korta ord (4 bokstäver eller färre).

Han kan räkna till 100 och kopplar antal till siffran.

Kan addition och subtraktion med ett.

Har stort ordförråd (anger t.ex. fågelart istället för att säga bara "fågel").

Kan alfabetet på teckenspråk.

Kan alfabetet och räkna till 20 på engelska.

Men...

Har svårt att leka bra med andra barn.

Slår och knuffar (barn och oss föräldrar) ofta.

Kan inte dela med sig.

Han vill gärna leka med andra, men vet inte hur man gör.

Barn i skolåldern kan han faktiskt leka bra med, men yngre barn gör han bara illa...

Det känns som vi prövat ALLT för att lära honom att man inte ska slåss. Men det går inte in. Vi är rädda att han ska göra illa någon ordentligt och även att han inte ska få kamrater.

• Svar på tråden Två-åring som är "duktig" på teoretiska saker men inte klarar samspel med andra barn.
  • Liten ekorre
    Liten ekorre skrev 2015-09-12 17:36:54 följande:
    Största problemet som jag ser det är att han så gärna vill leka med andra barn men inte klarar det. Det gör honom så ledsen.

Bryter något barn mot hans egenuppsatta regler, "förstör" eller tar något han vill leka med så slåss han.
    Han säger själv detta alltså.
  • Marsbarn91

Hur hanterar ni när han gör andra illa, vad säger ni? Jag är ingen expert direkt men var väldigt avig som barn och väldigt dominant själv och ville ha det på mitt sätt hela tiden. Tyvärr resulterade det i att jag inte kom så bra överens med de andra barnen och hade få vänner, om ens några. Blev rätt så retad med tiden eftersom jag inte ansågs vara snäll när jag egentligen bara inte kunde hantera min starka vilja. Jag förstod inte varför jag inte kunde bestämma och tyckte ju själv att mitt sätt, och bara mitt, var rätt. Därför är det kanske bra om han får öva på att dela med sig och anpassa sig även efter andras lekar?

Kan dock tillägga att jag har adhd och det spelar ju såklart in i det hela. Saknade all form av tålamod med andra barn, även om mitt största problem ändå var att jag var dominant.

• Marsbarn91

Kan även nämna att jag också lekte bättre med äldre barn, jag kände en sorts respekt inför dom och trivdes bättre i deras sällskap eftersom jag inte kunde bråka med dom på samma sätt. Respekten för dom fick liksom dominansen att ge vika :P

• hellothere87

Låter mer som att ni föräldrar påtvingar barnet att lära sig saker.

• Harmagedon

Tvååringar är viljestarka och inte den mest empatiska åldern. Så det är antagligen alldeles för tidigt att fundera på om han faller utom normalspannet på den sociala biten. Han är helt klart onormalt tidig på bokstäver och siffror men det är ju inte skadligt så ta det lugnt.

• Ego Lovers

Det är inte förrän barnen är runt tre år som de leker MED varann och har ett socialt samspel med varann. Innan dess kan de leka samma sak men var för sig

• elyse

Om en vuxen är med i leken, då? Hur fungerar det då?

• Liten ekorre
    elyse skrev 2015-09-12 21:18:41 följande:

Om en vuxen är med i leken, då? Hur fungerar det då?

Lite bättre. Mest för att vi kan se när han är på väg att slåss och hinner ofta avleda innan.
  • Liten ekorre
    Marsbarn91 skrev 2015-09-12 20:39:28 följande:

Hur hanterar ni när han gör andra illa, vad säger ni? Jag är ingen expert direkt men var väldigt avig som barn och väldigt dominant själv och ville ha det på mitt sätt hela tiden. Tyvärr resulterade det i att jag inte kom så bra överens med de andra barnen och hade få vänner, om ens några. Blev rätt så retad med tiden eftersom jag inte ansågs vara snäll när jag egentligen bara inte kunde hantera min starka vilja. Jag förstod inte varför jag inte kunde bestämma och tyckte ju själv att mitt sätt, och bara mitt, var rätt. Därför är det kanske bra om han får öva på att dela med sig och anpassa sig även efter andras lekar?

Kan dock tillägga att jag har adhd och det spelar ju såklart in i det hela. Saknade all form av tålamod med andra barn, även om mitt största problem ändå var att jag var dominant.

Vi säger att man inte får slåss och att det gör ont på det andra barnet. Vi försöker även prata om att man ska använda ord om man tycker att någon gör fel.
  • Liten ekorre
    hellothere87 skrev 2015-09-12 20:46:44 följande:

Låter mer som att ni föräldrar påtvingar barnet att lära sig saker.

Varför tror du det? Vi tvingar inte vår son till något. Han har ett intresse av bokstäver och siffror. Det är väl inte konstigare än barn som kan namnet på olika sorters bilar?
Svar på tråden Två-åring som är "duktig" på teoretiska saker men inte klarar samspel med andra barn.