• Fru Karlsson

Sonen får inte leka med grannpojken

Hej.
    Vi har en son på 4 år och bor i ett bostadsområde med barn som leker ute varje dag.Grannarna bredvid oss har en pojk på 6år.De andra pojkarna är ca 6 7 år också.Min son fick leka med dem inne hos den här pojken i somras och sen dess vill han leka med dem igen.Då jag frågar mamman via sms då jag känner henne sen innan(vi är inte vänner längre) så säger hon att min son är för liten för att leka med dem?? Jag har en känsla av att hon bestämt de inte ska leka,en 6 åring bryr sig inte om det! Dessutom är min son större kroppsmässigt än dem så det hade gått jättebra.
    De här pojkarna leker ju här utanför vårt varje dag,cyklar eller sparkar boll,han vill också vara med och frågar mig varje dag om han också får går ut och leka med dem.Vad ska jag säga liksom? Att de inte vill leka,du får leka med dina andra kompisar?
    När en annan var liten lekte man väll ute med alla och alla fick vara med.Ska vi behöva flyttta eller isolera vår son för att mamman inte vill de ska leka!??
    När vi träffar på den här pojken ute så verkar som att han vill leka med min son så är ganska säker på att det är mamman som bestämt detta.Kan tillägga att mamman är väldigt lustig...
    Jag tycker inte det här är ok!
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Sonen får inte leka med grannpojken
  • CissiJissi

Håller med om att alla lekte med alla när man själv växte upp, samma upplevelse hade min man. Min erfarenhet är att det är bäst! Yngsta var ett år yngre än mig och äldsta var nog närmare 8 år äldre än mig! Vi var det gänget som fanns där vi bodde och det var grymt.

Känns som att föräldrar är mycket mer kontrollerande idag, och jag kan erkänna att jag på vissa plan absolut är en av dem! Men att två barn inte ska få leka pga ålder enbart? Jag vart förbjuden för en granne för att jag var elak ett tag, sånt förstår man ju, men pga ålder?

Jag skulle skriva till mamman att det är upp till dem om mitt barn inte är välkommen där, även om det är tråkigt att behöva säga det till barnet, men att ute på gatan är det barnen som väljer hur de leker och med vilka. Jag tycker inte du ska "samarbeta" med mamman om att förhindra lek mellan barnen alla fall..

• Anonym (gogo)

Om barnen är ute så behöver du väl inte frågan mamman? Gå ut med sonen på gården så ska du se att dom börjar leka.

• Fru Karlsson

Ja jag tycker det är jättekonstigt detta och aldrig varit med om något liknande.Tycker väldigt synd om min son faktiskt:(
    Grejen är ju att de går in till den här pojken och leker hos honom efter en stund ibland och antar att hon inte vill ha min son där.jag fattar verkligen inte vad han gjort dem! Även om vi inte är vänner så ska väll barnen kunna leka.
    Nästa gång de är ute och cyklar ska jag följa med han ut till dem.
    J jag är helt säker på att de kommer leka bra,det är hon som inte vill.Säger hon något säger jag att jag inte kan hindra min son från att vara ute.

• Fru Karlsson

Det roliga var att första gången de lekte hos honom gick det jättebra och pojkarna kom bra överens sen dan efter frågade jag om de kunde leka igen och då sa hon nej.Det verkade ju inte som att pojken inte ville innan liksom...

• Fru Karlsson

Mötte dem ute senast idag och de sparkade fotboll och sonen ville såklart vara med.Vi kom från dagis så vi gick in.Snälla mamma kan jag få leka med dem efter mellanmålet ber min son.Jag vet inte vad jag ska säga,ska vi behöva gömma oss eller bara vara ute i vår trädgård??
    Att mamman och jag inte fungerar ihop och inte är vänner ska väll inte gå ut över barnen!

• Dasha

mamman kanske tror att två sexåringar kan leka själva i två timmar medan mamma  är t.ex. i köket, men när det är en 4åring och en 6åring, då ska man vara närvarande hela tiden, vilket är såklart svårare för mamman.

• Anonym (Konstigt)
    Fru Karlsson skrev 2015-09-15 16:05:41 följande:

Det roliga var att första gången de lekte hos honom gick det jättebra och pojkarna kom bra överens sen dan efter frågade jag om de kunde leka igen och då sa hon nej.Det verkade ju inte som att pojken inte ville innan liksom...

Men kan inte pojkarna gå hem till er och leka en stund, varför ska de hem till den andra pojken?

Mina barn leker med barn i olikanåldrar. Min 3,5 åriga flicka leker med grannens ca 5,5 åriga pojke, spelar väl infa roll alls. Konstig granne verkligen.
  • Anonym (Konstigt)
    Fru Karlsson skrev 2015-09-15 16:09:28 följande:

Mötte dem ute senast idag och de sparkade fotboll och sonen ville såklart vara med.Vi kom från dagis så vi gick in.Snälla mamma kan jag få leka med dem efter mellanmålet ber min son.Jag vet inte vad jag ska säga,ska vi behöva gömma oss eller bara vara ute i vår trädgård??

Att mamman och jag inte fungerar ihop och inte är vänner ska väll inte gå ut över barnen!

Men nu överdriver du, varför hindrar du din son från att leka ute på allmän plats?
  • Fru Karlsson

Jag brukar vara med han ute när han cyklar när de inte är ute,men jag kommer nog nästa gång låta han vara med.Som du säger kan jag hälsa henne att det är en allmänn plats och inte bara de som bor här!

• Fru Karlsson

Dasha jag vet inte vad mamman tror.Hon säger att sonen inte vill men det tror jag är hon som hittat på.Min son ska väll också kunna vara ute.Tror de klarar sig jättebra

Svar på tråden Sonen får inte leka med grannpojken