• Fru Karlsson

Sonen får inte leka med grannpojken

Hej.
    Vi har en son på 4 år och bor i ett bostadsområde med barn som leker ute varje dag.Grannarna bredvid oss har en pojk på 6år.De andra pojkarna är ca 6 7 år också.Min son fick leka med dem inne hos den här pojken i somras och sen dess vill han leka med dem igen.Då jag frågar mamman via sms då jag känner henne sen innan(vi är inte vänner längre) så säger hon att min son är för liten för att leka med dem?? Jag har en känsla av att hon bestämt de inte ska leka,en 6 åring bryr sig inte om det! Dessutom är min son större kroppsmässigt än dem så det hade gått jättebra.
    De här pojkarna leker ju här utanför vårt varje dag,cyklar eller sparkar boll,han vill också vara med och frågar mig varje dag om han också får går ut och leka med dem.Vad ska jag säga liksom? Att de inte vill leka,du får leka med dina andra kompisar?
    När en annan var liten lekte man väll ute med alla och alla fick vara med.Ska vi behöva flyttta eller isolera vår son för att mamman inte vill de ska leka!??
    När vi träffar på den här pojken ute så verkar som att han vill leka med min son så är ganska säker på att det är mamman som bestämt detta.Kan tillägga att mamman är väldigt lustig...
    Jag tycker inte det här är ok!
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Sonen får inte leka med grannpojken
  • Bibbidi
    Fru Karlsson skrev 2015-09-15 16:30:15 följande:

Dasha jag vet inte vad mamman tror.Hon säger att sonen inte vill men det tror jag är hon som hittat på.Min son ska väll också kunna vara ute.Tror de klarar sig jättebra

Var du med när de lekte hos pojken i somras? 
    Om inte så kanske mamman till pojken uppfattade det som att de under lektillfället inte alls fungerade så bra som du kanske uppfattat det som och därför säger nej nu?
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi

Sen om de barnen är ute på gatan och leker och din pojke vill vara med så säg till din pojke att han kan gå och fråga dem om de säger att är okej. Om de inte vill ha med din pojke så säger de nog nej och då får din pojk hitta på någonting annat annars så får han leka med dem. Vad ska den andra mamman göra? Storma ut på gatan och skrika att han inte får vara med? Knappast... 

Men håll dig åt sidan/borta när din son frågar dem. För det kanske är så att de inte vill ha med din pojke men inte vågar säga något? Att någon kanske har bett sin mamma att säga det istället för att de själva inte vågar? Bara en tanke.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • No Logo

Håller med, ute på gården frågar man själv om man får vara med. Där tycker jag också att man som vuxen kan göra mycket för att se till att alla går vara med; tex dra igång lekar, tävlingar, uppdrag, utepysselkalas, hoppa långrep etc. Problemet blir väl om de sedan bestämmer sig för att gå hem och då säger att din son inte får vara med. Föreslår att att du isåfall erbjuder din pojke att få bjuda hem de större pojkarna att leka hos er nån dag.

Det behöver inte vara så att mamman är tjurig för att ni inte längre är vänner, det kan mycket väl vara så att hennes son sagt till sin mamma att han inte vill leka/din son är för liten. 6-åringar (en del åtminstone) bryr sig absolut om sådant, det är stor skillnad i mognad och samspel mellan 4-åringar och 6-åringar. De stora barnen kanske går in för att få leka ifred? Det kan också vara som tidigare skrivits att mamman tycker att det är besvärligare att ha yngre barn hemma då hon behöver ha mer koll.

• Fru Karlsson
    Bibbidi skrev 2015-09-15 16:46:55 följande:
    Var du med när de lekte hos pojken i somras? 
    Om inte så kanske mamman till pojken uppfattade det som att de under lektillfället inte alls fungerade så bra som du kanske uppfattat det som och därför säger nej nu?
    det var inga konstigheter de lekte bra alla.Jag var med ute och sen var de inne en stund.Min son är inte den bråkiga typen heller.Är mamman som har något emot mig
  • Fru Karlsson
    No Logo skrev 2015-09-15 17:07:26 följande:

Håller med, ute på gården frågar man själv om man får vara med. Där tycker jag också att man som vuxen kan göra mycket för att se till att alla går vara med; tex dra igång lekar, tävlingar, uppdrag, utepysselkalas, hoppa långrep etc. Problemet blir väl om de sedan bestämmer sig för att gå hem och då säger att din son inte får vara med. Föreslår att att du isåfall erbjuder din pojke att få bjuda hem de större pojkarna att leka hos er nån dag.

Det behöver inte vara så att mamman är tjurig för att ni inte längre är vänner, det kan mycket väl vara så att hennes son sagt till sin mamma att han inte vill leka/din son är för liten. 6-åringar (en del åtminstone) bryr sig absolut om sådant, det är stor skillnad i mognad och samspel mellan 4-åringar och 6-åringar. De stora barnen kanske går in för att få leka ifred? Det kan också vara som tidigare skrivits att mamman tycker att det är besvärligare att ha yngre barn hemma då hon behöver ha mer koll.

Men jag har ju inte bett henne eller dem att passa honom.
    Han fick som sagt vara med då för pojken.Min sambo hämtade han dessutom därinne och det hade gått bra
  • Natulcien

Men varför bjuder du inte in pojken till er då, eller låter dem leka utomhus?
    Mamman kanske, av någon anledning (?), inte vill att de leker inomhus hos dem? Och det får man väl respektera i så fall.

• No Logo
    Fru Karlsson skrev 2015-09-15 17:31:56 följande:

Men jag har ju inte bett henne eller dem att passa honom.

Han fick som sagt vara med då för pojken.Min sambo hämtade han dessutom därinne och det hade gått bra

Även om ni inte bett dem passa sonen kan hon ju uppleva att hon vill ha mer koll på barnen om yngre kompisar leker hemma hos dem. Även om det gick bra den gången. Kanske missförstod hon och tyckte hon att det verkade som att du bad henne passa sonen när du frågade om de inte skulle leka igen redan nästa dag, om du inte uttryckligen sa att de kunde leka hos er. Mest troligt är dock att hennes son sagt till henne att han inte vill.

Börja med att se till att de kan leka ute, sen kanske det löser sig automatiskt om de blir närmare vänner? Men jag skulle absolut uppmuntrat sonen att leka med jämnåriga också och inte fokusera enbart på de äldre barnen.
  • nevermind

Men herregud, när de är ute så kan hon väl inte säga nåt?? Hon får gå ut och hämta hem sin pojk i så fall.

• Anonym (Kanske)

Två sexåringar, två skolbarn, leker själva på rummet och ofta på ett annat sätt. En fyraåring måste man ha mer koll på, skulle inte kännas bra ha någon annans fyraåring obevakad hemma. En enorm skillnad hur stor fyraåringen än är fysiskt.

• Topcom

Jag kan ändå förstå lite hur hon tänker. Vi har en dotter på sex år, hon leker med grannbarnet på fyra nästan varje dag. Tyvärr blir det mycket kiss och bajsprat från fyraåringens sida, och man blir som
    Man umgås. Nu har min dotter kommit till skolan och pratar som en fyraåring, vilket såklart inte är positivt utan bara jobbigt, kompisarna på skolan undrar ju vad det är frågan om. Vi kommer inte låta dem sluta leka helt, men vi kommer definitivt begränsa deras lek i fortsättningen. Min dotters utveckling måste gå framåt, inte bakåt. Men jag förstår att detta är svårt att se detta om man är förälder till det yngre barnet, men man märker av det tydligt som äldre barnets förälder.

• Anonym (Kanske)

[quote=75762620][quote-nick]Topcom skrev 2015-09-16 07:33:10 följande:[/quote-nick]Jag kan ändå förstå lite hur hon tänker. Vi har en dotter på sex år, hon leker med grannbarnet på fyra nästan varje dag. Tyvärr blir det mycket kiss och bajsprat från fyraåringens sida, och man blir som

Man umgås. Nu har min dotter kommit till skolan och pratar som en fyraåring, vilket såklart inte är positivt utan bara jobbigt, kompisarna på skolan undrar ju vad det är frågan om. Vi kommer inte låta dem sluta leka helt, men vi kommer definitivt begränsa deras lek i fortsättningen. Min dotters utveckling måste gå framåt, inte bakåt. Men jag förstår att detta är svårt att se detta om man är förälder till det yngre barnet, men man märker av det tydligt som äldre barnets förälder.[/quote

Precis, tillsammans med skolan har vi begränsat elvaåringens lek med mindre barn, han blev retad för att han satt i sandlådan med förskoleklassen mm. Nu har han fått fler kompisar i den egna klassen och mognat betydligt själv.

• Fru Karlsson
    Topcom skrev 2015-09-16 07:33:10 följande:

Jag kan ändå förstå lite hur hon tänker. Vi har en dotter på sex år, hon leker med grannbarnet på fyra nästan varje dag. Tyvärr blir det mycket kiss och bajsprat från fyraåringens sida, och man blir som
    Man umgås. Nu har min dotter kommit till skolan och pratar som en fyraåring, vilket såklart inte är positivt utan bara jobbigt, kompisarna på skolan undrar ju vad det är frågan om. Vi kommer inte låta dem sluta leka helt, men vi kommer definitivt begränsa deras lek i fortsättningen. Min dotters utveckling måste gå framåt, inte bakåt. Men jag förstår att detta är svårt att se detta om man är förälder till det yngre barnet, men man märker av det tydligt som äldre barnets förälder.

Nu är det inget sånt som pågått vad jag vet
  • Tom Araya
    Fru Karlsson skrev 2015-09-15 15:16:56 följande:

Hej.
    Vi har en son på 4 år och bor i ett bostadsområde med barn som leker ute varje dag.Grannarna bredvid oss har en pojk på 6år.De andra pojkarna är ca 6 7 år också.Min son fick leka med dem inne hos den här pojken i somras och sen dess vill han leka med dem igen.Då jag frågar mamman via sms då jag känner henne sen innan(vi är inte vänner längre) så säger hon att min son är för liten för att leka med dem?? Jag har en känsla av att hon bestämt de inte ska leka,en 6 åring bryr sig inte om det! Dessutom är min son större kroppsmässigt än dem så det hade gått jättebra.
    De här pojkarna leker ju här utanför vårt varje dag,cyklar eller sparkar boll,han vill också vara med och frågar mig varje dag om han också får går ut och leka med dem.Vad ska jag säga liksom? Att de inte vill leka,du får leka med dina andra kompisar?
    När en annan var liten lekte man väll ute med alla och alla fick vara med.Ska vi behöva flyttta eller isolera vår son för att mamman inte vill de ska leka!??
    När vi träffar på den här pojken ute så verkar som att han vill leka med min son så är ganska säker på att det är mamman som bestämt detta.Kan tillägga att mamman är väldigt lustig...
    Jag tycker inte det här är ok!
    Vad tycker ni?

Du ska inte hindra din grabb att leka med de han vill och som vill leka med honom, om det inte är direkt obra för dem. Gör det inte till ditt problem att grannpojkens mamma vill något annat.
  • Fru Karlsson

Han vill som sagt bara vara med lite när han ser dem ute,har inte sagt de måste gå hem till nån.Men här är en allmänn plats så har sagt han får cykla med de ex när de är ute och fråga dem först,INTE följa med nån hem.Det vill jag inte då jag inte känner barnen och blir oftast hårdare lekar bland större.
    Hon i alla fall påstår att den här pojken inte vill leka,det får man ju respektera men tycker det är konstigt då man lekte med alla förr och min son har inte gjort dem något.Kan tycka man får lära sig att umgås med barn i olika åldrar också.
    Sen är det lite svårt att hålla han inne när han ser dem ute,det tänker jag inte göra

• No Logo

Men säger hon verkligen att din son inte får leka med hennes när de är ute? Låter ju helt befängt!

Eller säger hon att hennes son inte vill? Det får man väl respektera och inte föreslå "play-dates" men leker de utomhus så måste ju hennes son isåfall säga det själv när din som frågar!

Jag förstår faktiskt att större barn inta alltid vill leka med yngre, men stackars lillkillen! Nu finns det ju saker som passar olika åldrar, som att cykla tex, men finns det någon cool och rolig leksak som man leker många med som du kunde köpa till sonen, så kan han fråga de vill vara med? Kanske lättare än att fråga om han får vara med i deras lek.

• Ramborg
    Fru Karlsson skrev 2015-09-15 16:30:15 följande:

Dasha jag vet inte vad mamman tror.Hon säger att sonen inte vill men det tror jag är hon som hittat på.Min son ska väll också kunna vara ute.Tror de klarar sig jättebra

Om sonen inte vill så lär de ju inte leka även om de råkar vara utomhus samtidigt. Ta ut din pojke om du känner för det, barnen lär väl signalera om de vill eller inte vill umgås.
    42.
  • Anonym (Konstigt)
    Topcom skrev 2015-09-16 07:33:10 följande:

Ja för denne fyraåring kommer göra din dotter utvecklingsstörd.

Herregud alltså.
  • Topcom
    Anonym (Konstigt) skrev 2015-09-18 20:03:26 följande:
    Ja för denne fyraåring kommer göra din dotter utvecklingsstörd.

Herregud alltså.
    Eh nä, jag har definitivt inte sagt att hon kommer bli utvecklingsstörd. Jag har sagt att jag tror det är bättre för henne att leka mer med jämnåriga just nu tills hon har vant sig av vid tråkiga beteenden. Hon har lekt med denna flicka hela sommaren och har nu börjat på skolan utan att känna någon. För mig är det viktigt att hon känner själv att hon passar in i gruppen. Jag vet vad som är bäst för mitt barn och detta gör jag endast för hennes egen skull. Du får tycka att det är hur konstigt som helst, det skiter jag faktiskt fullständigt i :)) KRAM på dig!
Svar på tråden Sonen får inte leka med grannpojken