Inlägg från: Anonym (Ölbryggarkvinnan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ölbryggarkvinnan)

Hjälp med ölbryggning

Nej, du kan inte använda en vanlig saftdunk. Jäskärlet behöver ett jäsrör (vattenlås) för att luften ska komma ut, samt att inga bakterier kommer in. Det bästa är om du kan investera i ordentlig utrustning från t.ex Humlegården. Det du behöver är bland annat:
    - Desinfektionsmedel (hygien är A och O! Slarvar du med rengöring/hygien så kan din sats bli förstörd)
    - Hydrometer (vid kokning)
    - Maltkross
    - En STOR kastrull
    - Jäskärl i plast + jäsrör
    - Saftsil
    - Pumphävert
    - Kapsylerare + flaskor i mörkt glas + kapsyler

• Anonym (Ölbryggarkvinnan)
    HUSSAR skrev 2015-09-24 17:02:51 följande:

Okej, men i min Ica butik så finns lösa jäsrör att köpa, och hade då tänkt att montera det på saftdunken så att det blir samma effekt, pumphävert har jag hemma, samt hydrometer har jag hemma och kastrull, bara en fundering på om det skulle gå, har annars hittat ett kitt för 299 som det följer med allt. Kanske är bättre alternativ?

Jag har inte gjort det själv men om du gör ett hål och tillsätter en gummiring runt hålet så borde det sluta tätt. Glömde rekommendera en vörtkylare också för snabbare nedkylning efter kokning, men det är inget nödvändigt i början. Den skulle du kunna göra själv om du är lite händig (de är nämligen ganska dyra att köpa).
Svar på tråden Hjälp med ölbryggning