Inlägg från: HUSSAR |Visa alla inlägg
  • HUSSAR

Hjälp med ölbryggning

Hejsan! Jag går i tankarna att brygga min egna öl! Och har lite frågor angående utrustning mm, jag har tänkt att bygga min egna utrustning själv, som jäskärl och allt därtill, mina frågor då, hur gör jag enklast en egen utrustning? Vad behövs, och vad bör jag göra? Går det använda en vanlig 5 liters saftdunk? (Ölet jag ska brygga kommer innehålla 4 liter) ja gott folk, vad behöver jag? :) tack på förhand! Mvh kim

• Svar på tråden Hjälp med ölbryggning
  • HUSSAR

Okej, men i min Ica butik så finns lösa jäsrör att köpa, och hade då tänkt att montera det på saftdunken så att det blir samma effekt, pumphävert har jag hemma, samt hydrometer har jag hemma och kastrull, bara en fundering på om det skulle gå, har annars hittat ett kitt för 299 som det följer med allt. Kanske är bättre alternativ?

• HUSSAR

Okej :) ska man koka upp vatten+humle och malt då till börja med? tack så länge för all hjälp "ölbryggarkvinnan" :) uppskattas!

• HUSSAR
    Anonym (Ölbryggarkvinnan) skrev 2015-09-24 15:33:24 följande:

Nej, du kan inte använda en vanlig saftdunk. Jäskärlet behöver ett jäsrör (vattenlås) för att luften ska komma ut, samt att inga bakterier kommer in. Det bästa är om du kan investera i ordentlig utrustning från t.ex Humlegården. Det du behöver är bland annat:

- Desinfektionsmedel (hygien är A och O! Slarvar du med rengöring/hygien så kan din sats bli förstörd)

- Hydrometer (vid kokning)

- Maltkross

- En STOR kastrull

- Jäskärl i plast + jäsrör

- Saftsil

- Pumphävert

- Kapsylerare + flaskor i mörkt glas + kapsyler

Anonym (Ölbryggarkvinnan) skrev 2015-09-24 21:40:24 följande:

Jag har inte gjort det själv men om du gör ett hål och tillsätter en gummiring runt hålet så borde det sluta tätt. Glömde rekommendera en vörtkylare också för snabbare nedkylning efter kokning, men det är inget nödvändigt i början. Den skulle du kunna göra själv om du är lite händig (de är nämligen ganska dyra att köpa).

Okej, får försöka fixa en på något vis, jo precis det borde funka. :)
  • HUSSAR

Nu har jag gjort hål i locket på dunken, samt satt dit en gummiring, nu ska själva jäsröret på plats, blir att inhandla en portable enkelspisplatta att koka på, (då jag kommer hålla till i ett varmgarage med ca 22gr) hävert är fixat, termometern till koket fixat, alkomätare ska inköpas, nu bara ingredienser kvar innan bryggning :) börjar nästa helg är det tänkt! Har ni några tips, säg dom!

Svar på tråden Hjälp med ölbryggning