Hjälp med ölbryggning
Utrustning för helmalstbryggning:
Mäsktunna:
2 st 30 liters jäshinkar i plast, stapelbara. Borra 200 1-2mm hål i botten på den ena. Borra ett 8 mm hål i sidan nära botten på den andra och tvinga 2 meter 10 mm PVC-slang igenom hålet. Sätt hinken med "silbotten" i den andra.
Använd denna tunna för att mäska i (hålla maltkross och hett vatten i 66 grader 1-2 timmar). Jag brukar mäska 5 kg krossad kornmalt med 15 liter 80 gradigt vatten i 1 timma, gröten ska hålla 66C, så mät med termometer. Efter en timme brukar jag hålla i 5 liter kokande vatten så att jag får upp maltgröten till 72C i en halvtimme.
Bryggkastruller att koka vört i, vatten för lakning m.m.
2 st 20 liters aluminiumkastruller på loppis, 20 kr/st.
Kokar vörten med humle i dem, värmer också lakvatten i dem.
Termometer 0-100C. Används vid mäskning.
Hydrometer 900 - 1200 g/liter och ett 100 ml mätglas, i början är man paranoid och vill kolla densiteten på vört, färdigt öl m.m.
En vörtkylare. Jag byggde en egen av 12 meter ihoprullade prisolrör i koppar, med VVS.anslutningar så jag kan koppla den på kökskranen när jag ska kyla den färdiga vörten. Jag brukar sila ner vörten direkt i jäshinken, lägga i kylaren, lägga locket på glänt och tokkyla vörten. till 18-20. Pitcha INTE jäst varmare än 20C, då får du estrar, aldehyder m.m. Över 32C dör jästen, i synnerhet lagerjäst.
Durkslag för att sila ifrån humlen när du ska hälla vörten för kylning i jästunnan
2 st 30 liter jäshinkar att jäsa i, med lock och jäsrör.
En "Greta" kapsylapparat när du ska tappa på flaska.
Flaskor och kronkapsyler.
Tips:
Börja brygga bitter/pale ale, med torrjäst (Safale US04 eller Safale S05), den är enklast och klart god. Håll dig under 20C, helst 18C, när du ska jäsa.