• Unggravid16

Amningsnapp????

Hej, är nybliven mamma och har nu stora sår samt sprickor efter amningen med sonen, har salva på brösten efter amning men fungerar inge vidare (iallafall inte på ena bröstet..), så har köpt amningsnapp då jag såg tips på nätet om det. Men såg att det stod att man ALLTID ska rådgöra med barnmorska/BVC innan användning.. så
    fråga 1 - måste barnmorska/BVC rekommendera det för att jag ska "få" använda det?
    fråga 2 - vad tycker du, för & nackdelar? (om du använt det)

• Svar på tråden Amningsnapp????
  • gbgumman

Jag fick min av barnmorskan då min amning inte funka. Sonen fick inget grepp då han var för ivrig. Det var så illa att han sondmatades. Med nappen börja amningen funka och ganska snabbt börja jag försöka vänja min av med den. Det gick bra och sedan ammades han i 9 mån. Prata med barnmorskan så får du nog vägledning.

• livslevande

Jag tyckte det var toppen med amningsnapp, hade nog inte kunnat amma annars. Det jobbiga var att vara beroende av den sen och jag vågade inte amma offentligt med den.

Använde den länge, drygt en månad, men när vi väl slutade gick det lätt. Jag har hört att det inte är lika lätt för alla att sluta. Min dotter har haft lätt för både amningsnapp, vanlig napp, bröst och nappflaska så har väl haft lite tur.

Hoppas det blir bättre för er snart!

• Dixie

Jag har aldrig frågat bvc som lov!

jag använde den också i början för jag hade sår på bröstvårtorna, nackdelen kan vara att barnet inte får riktigt samma tag om bröstvårtan som utan amningsnappen. 

• malle88

Nej du behöver inte prata med bvc (det är inte obligatoriskt att gå dit). Åk och köp och prova, vi hade jättehjälp av det. Lite svårt att sluta men det vara bara att se till att hon var ordentligt hungrig så

• ohhello

Använder ocksåamningsnapp och har gjort så sen dottern var 4 dagar pga vi inte fick rätt grepp & hon blev hysterisk. Använder den inte så mycket mer på dagarna men i princip alltid på nätterna då det blir mindre stress och hysteri före hon får ordentligt grepp. Tycker den är suverän.

Fick dock rådet att inte använda den jämt från barnmorskan på BB, men BVC-tanten jag går till sa att det inte är några bekymmer så länge barnet växer som det ska (har hört att man kan få bekymmer med dålig mjölkproduktion etc vid användning av amningsnapp), samt att hon själv använde amningsnapp i 18mån när hon ammade sitt barn.

• gbgumman

Ända nackdelen tyckte jag var att man måste ta med den och hålla den ren. Jag amma både lite här och var.

• Kattflickan

Jag tyckte den var svår att använda. Fick den inte att sitta bra och efter några dagar gav jag upp och härdade ut tills bröstvårtorna vant sig. Insåg efter ett tag hur viktigt det var att låta bröstvårtorna lufta efter amning. Kanske är därför jag inte fått några problem med såriga bröst med andra barnet? För att jag luftat bröstvårtorna väl?

• gbgumman
    Kattflickan skrev 2015-09-24 21:58:36 följande:

Jag tyckte den var svår att använda. Fick den inte att sitta bra och efter några dagar gav jag upp och härdade ut tills bröstvårtorna vant sig. Insåg efter ett tag hur viktigt det var att låta bröstvårtorna lufta efter amning. Kanske är därför jag inte fått några problem med såriga bröst med andra barnet? För att jag luftat bröstvårtorna väl?

Jag har ingen aning om vad som gör bröstvårtorna såriga. Vet bara att båda mina strulade med amningen. Den första i två veckor och den andra hela tiden. Det var som om hon aldrig var särskilt hungrig. (Amma båda länge iaf.) ändå fick jag aldrig en sår. Aldrig att det skavde eller gjorde ont. Lufta aldrig och pumpa mycket för att pappan även skulle kunna mata. Glad för det så klart men konstigt är det.
  • Natulcien

Jag använde också amningsnapp. Jag frågade aldrig BVC om det. Jag åkte bara och köpte. Funkade lysande för oss.
    Jag använde dem nog i två månader, har jag för mig. Och det var inga problem att sluta med dem heller. Bara att plocka bort dem en dag, och det funkade direkt. Men då ångrade jag att jag inte hade tagit bort dem tidigare, för det gick ju dubbelt så fort att amma utan!

• Amanda84

Jag använde amningsnapp under hela tiden jag ammade. Jag vande aldrig av sonen amningsnappen och det var tydligen helt okej att alltid amma med den, enligt min barnmorska.

I början tyckte jag att det var lite bökigt och kladdigt men man vande sig efter ett tag. I kombination med amningsbh och amningströja så var det efter ett tag inga problem alls att amma offentligt med amningsnapp. Man vande sig helt enkelt vid hur man skulle få på och av den diskret. Jag köpte faktiskt flera stycken så att jag alltid hade en ren i väskan ifall jag inte hade möjlighet att rengöra den ifall jag skulle vara iväg en hel dag. Att alltid ha extra i väskan är faktiskt ett måste. En gång glömde jag dem hemma. Sonen klarade inte alls av att amma utan amningsnappen så jag fick handmjölka och hälla i honom med hjälp av en kopp tills vi var hemma igen en timme senare. Den stressen önskar jag att ingen slipper uppleva och efter det så köpte jag flera extra amningsnappar (jag har till och med ett par oanvända kvar nu 1,5 år senare.)

• Maria

Prova den! Det är ingen farlig grej som man måste rådgöra särskilt om. Som tidigare nämnts kan den visst orsaka att mjölkproduktionen inte hänger med eller sätts ned, jag gissar att det beror på att stimulationen av vårtan är mindre (är ju därför vissa använder den, om det blir sår).

Jag började använda när mjölken rann till, då var mina vårtor svarta och amningen gjorde infernaliskt ont. De läkte på ett par dagar och sen behöll jag nappen på natten och liggammade, var superpraktiskt för dottern att ta tag. Tyvärr blev det så att min dotter måste varit tuttförvirrad eller vad man ska säga, för från ingenstans började hon vägra bara bröstvårtan en eftermiddag. Höll i sig mindre än ett dygn. Kunde sen amma utan men liggammade fortfarande med napp, sen gjorde hon samma sak igen och sista gången när hon var en månad höll det i sig till hon var tre månader. Jag pratade med bvc som helt enkelt sa att om barnet ville amma med napp så skulle jag amma med napp. Ingen av de två sköterskorna hade själva sett någon där mjölken verkligen påverkats pga nappen så de lugnade mig. Sen plötsligt äter hon som en häst utan så det behöver inte vara för evigt heller. Men man kan som sagt amma hur länge som helst med napp.

För mig var det en räddning. Utan nappen vete tusan om jag ammat och med nappen har det fungerat fint. Jag har stålsatt mig och ammat överallt med den och det fungerar även om det är ett extra moment man gärna slapp. Det hjälpte också att höra från flera väninnor att de själva och deras bekanta ammat med napp, så det verkligen kändes som nåt kvinnor gör. Rengöringen blev rutin med kvällskok i en gammal gryta. Jag använde storlek L och på bvc menade de att det är mammans vårta som ska få plats och man ska inte välja storlek utifrån bebisens mun eller så. Första gången tyckte jag det var meckigt att få på den men med övning gick det. Senare insåg jag att om jag bara placerade den rätt över vårtan och höll fast den sög bebisen fast den precis lika bra som om man vränger den halvt ut och in osv så det kan man också prova.

Jag är väl lite glad att jag ammar utan napp nu, mest för jag verkligen inte förstod nånting när bebisen vägrade bara bröstet helt plötsligt efter att jag slutat använda den dagtid. Anledningen till att jag nämner det är att jag googlade loss för att begripa vad som hände när ungen skrek och spände sig och böjde sig i en båge bort från mig men två sekunder senare åt nöjt med nappen på, utan att hitta en enda person som upplevt samma. Verkar inte vanligt men det kan alltså hända. Der viktigaste är att man ändå ammar om det är vad man vill, silikonbit eller ej. Lycka till!

• Annelie 76

Det står rådgöra för att du dels kan behöva lite hjälp med tekniken, dels kanske behöver hjälp med dina problem. Men inget alls hindrar att du provar på egen hand. Har du fortfarande problem så sök hjälp. Glöm inte att även Amningshjälpen finns, de är ju experter vilket inte Bvc alltid är.

Svar på tråden Amningsnapp????