• JOHA80

Prover att ta/utredning efter flera misslyckade ivf-försök?

Hej!

Är det någon av er som hållt på med ivf/icsi lite längre som har koll på vilka prover och ytterligare utredningar det kan vara bra att göra om man misslyckats med några ivf-cykler?

Vi har just gjort slut på våra landstingsförsök med isci (manlig faktor). Sambon fick en ganska omfattande utredning innan vi blev remitterade för ivf men mig tog de nog bara lite standardtester på. Vi har gjort 5 återföringar (varav 3 var fina blastocyster) men inget plus.

Jag funderar nu på om man borde komplettera med ytterligare prover innan vi går vidare med ett 3-pack? Borde man undersöka livmoderslemhinna? Göra kompletterande hormonprover? Finns det andra analyser/undersökningar som kan  ara vettiga att göra?

Alla tips mottages med tacksamhet!

• Svar på tråden Prover att ta/utredning efter flera misslyckade ivf-försök?
  • Siri2014

Kolla upp immunförsvaret! Sköldkörteln, kromosomfel, antikroppar, 3d- scanning av livmoder. Finns en del man kan kolla. Lycka till!

• JOHA80
    Siri2014 skrev 2015-10-05 22:19:41 följande:

Kolla upp immunförsvaret! Sköldkörteln, kromosomfel, antikroppar, 3d- scanning av livmoder. Finns en del man kan kolla. Lycka till!

Tack för svar! Måste bara fråga:

Mina sköldkörtelvärden kollas hyfsat regelbundet sedan de satte in mig på levaxin inför ivf och nu senast togs lite fler prover än endast TSH och de var ok som jag förstod det (en av dessa var antiproppar om jag minns rätt). Finns det fler antikroppar än de som tas i förhållande till sköldkörteln som man bör ta?

Kromosomtester - kan man få detta via landstinget om man ber om det trots att alla andra prover har ett bra ut?

3d-scanning - är detta något som görs i Sverige? 

Immunförsvaret gissar jag att det inte går att utreda alls i Sverige om jag förstått det rätt?.
  • Siri2014

Hej igen! Utöver tsh, fritt t4 kan man alltså kolla antikroppar mot sköldkörteln. TPO -antikroppar heter det, men det kanske du kollat.

Jag har tagit blodprov och skickat till labb i USA, på inrådan av amerikansk läkare, det visade på viss immunproblem. Förhöjda NK-celler.

På inrådan av engelsk fertilitetsläkare (jag har haft Skype-konsultationer) frågade jag min gyn i Sverige om jag fick ta kromosomanalys. Så glad att hon sa ja, för där fick vi svaret! Har jättebra hormonvärden, men en kromosomavvikrlse som inte märks på nåt annat sätt än att jag har svårt att bli gravid.

Lycka till! Kram

• JOHA80
    Siri2014 skrev 2015-10-10 11:45:18 följande:

Hej igen! Utöver tsh, fritt t4 kan man alltså kolla antikroppar mot sköldkörteln. TPO -antikroppar heter det, men det kanske du kollat.

Jag har tagit blodprov och skickat till labb i USA, på inrådan av amerikansk läkare, det visade på viss immunproblem. Förhöjda NK-celler.

På inrådan av engelsk fertilitetsläkare (jag har haft Skype-konsultationer) frågade jag min gyn i Sverige om jag fick ta kromosomanalys. Så glad att hon sa ja, för där fick vi svaret! Har jättebra hormonvärden, men en kromosomavvikrlse som inte märks på nåt annat sätt än att jag har svårt att bli gravid.

Lycka till! Kram

Tack för svar! 

Hm? ja då kanske kromosomanalys är något jag ska be om, vad jag vet togs inga sådana prover på mig. Fick du betala för kromosomtesterna eller gick det via landstinget? 

Immunproblematik antar jag även att jag borde kolla upp så småningom.. Hur skickar man blodprover till USA? Var det dyrt?
  • Siri2014

Kromosomanalysen behövde jag inte betala för. Tog blodprov hos min vanliga gyn.

För immuntesterna tog jag kontakt med en läkare i USA. Kostade cirka 10 000 inklusive rådgivning plus 2000 på en fertilitetsklinik i Danmark som hjälpte att ta blodprovet som sen skickades m FedEx.

• JOHA80
    Siri2014 skrev 2015-10-14 11:59:48 följande:

Kromosomanalysen behövde jag inte betala för. Tog blodprov hos min vanliga gyn.

För immuntesterna tog jag kontakt med en läkare i USA. Kostade cirka 10 000 inklusive rådgivning plus 2000 på en fertilitetsklinik i Danmark som hjälpte att ta blodprovet som sen skickades m FedEx.

Tack för svar!!! Ska kolla upp..
Svar på tråden Prover att ta/utredning efter flera misslyckade ivf-försök?