Anonym (sebbe) skrev 2015-09-26 21:37:55 följande:
Det handlar inte bara om de fysiska problemen. Det har stora mentala följder att bli smittad av HIV. Man får en annan syn på sin kropp, sitt sex- och kärleksliv. Det kan bli svårare att hitta en partner. Jag vet några som har sagt att får jag HIV så tar jag självmord, och de har menat det på fullaste allvar. Kanske lite okunskap som spelar in också, och personligen skulle jag inte göra något så drastiskt men jag vet att mitt liv skulle aldrig kännas detsamma.
Så astma kanske ger en större fysiska begränsningar men HIV sätter större spår mentalt. Om man dessutom tänker en tanke på situationen i Afrika och hur många barn som dagligen dör samt förlorar sina föräldrar i AIDS så tycker jag inte man ska prata som om att HIV det är väl ingenting...
Den mentala aspekten du pratar om (om ens verklighetsförankrad, jag menar, man kan ju knappast tala om en hiv-smittad persons förhållande till sig själv genom att utgå ifrån vad "polarna skulle gjort om de blev smittade") är ju en direkt följd av den stigmatisering som man håller vid liv genom att säga "jag skulle ta mitt liv om jag fick hiv". Det är just statusen "hiv smittad" som man är rädd för mer än själva sjukdomen, varför annars skulle man välja en sjukdom med fler fysiska begränsningar framför en, idag, till större del symptomfri sjukdom som bara "drar ner på självkänslan"?? (your words, not mine)