Inlägg från: Anonym (hivbloggerskan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hivbloggerskan)

Någon mer som är gravid och har hiv?

Hej TS!
    Jag har haft hiv i över tio år nu. Negativ partner. Har två barn. Ett fött med ks och ett vaginalt. Båda friska. Bloggar (sporadiskt) om mitt liv som hiv+. Om du vill kan du maila mig så kan vi prata där :) hivbloggen@gmail.com
    Har skrivit en del i bloggen med, adressen dit är hivbloggen.blogg.se

Anonym (mor) skrev 2015-09-26 14:52:50 följande:
    Fast om man ska vara "Krösamaja" så kan det ju uppstå resistens.
    Så länge man sköter sin medicinering så uppstår ingen resistens. Han som smittade mig (mitt ex, för den som är intresserad) slarvade och då fanns det en liten risk att viruset i mig skulle kunna stå emot mer men de tog prover och visade ingen resistens. Jag har så lite virus i mig nu att det inte ens syns på blodproven och har haft så i flera år.
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-09-26 17:07:26 följande:

Intressant tråd! Vet inte särskilt mycket om HIV men visste att sannolikheten för att det ska smittas till barnet är litet. Kan man amma med HIV nuförtiden? Vad är sannolikheten att din sambo blir smittad? Kan ni alltid ha oskyddat samlag?

Nej, amma får vi inte göra.

Rekommendationen är att skydda sig med kondom vid sex. Men vet flera som har fått ok att inte göra det. Men då ska det vara en patient med välinställd behandling. Jag och min man har valt att fortsätta med kondom ändå, känns bäst för oss.
    Fröken Citron skrev 2015-09-26 16:08:05 följande:
    HIV dör man av, visst finns det bromsmediciner, men som jag har förstått det så ger det kanske tio år till.
    Du har så fel, så fel! I Sverige har vi tillgång till de bästa medicinerna.

Jag trodde som du när jag fick min diagnos som 17-åring. Idag är jag 26 och mamma till två friska barn. Mina värden är strålande. Jag kollas minst två gånger om året. De har inte kunnat se virus i blodet (det minsta som går att se är 20kopior/ml) och det är ingen risk för mig att dö i förtid. Dessutom kollas andra saker med vid provtagningar och läkarbesök så de håller bra koll på mig. Hiv kommer inte döda mig.
    Anonym (bara undrar) skrev 2015-09-26 18:25:40 följande:

Har du Hiv 1 eller Hiv 2?

Du kan inte mena allvar?

Först vill jag säga stort tack till er som har kunskap om hiv, på ett eller annat sätt, och som peppar TS. Det är inte lätt ska ni veta, många tror än idag att det är en dödsdom. Det trodde jag med när jag fick min diagnos. Men så hade vi biologiböcker från 90-talet när jag gick i högstadiet.

Självklart ska vi inte bagatellisera det men samtidigt så är det inte som det var fram till -94 då de första effektiva medicinerna kom.

Han som smittade mig visste om att han hade det. Men sa inget till mig. Slarvade med sina mediciner och smittade mig. Heterosexuellt förhållande. Svenska är vi båda två (ofta viktigt för en del när det gäller hiv har jag märkt...). Vi var tillsammans i nästan ett år. Men det är ett fåtal som är så dumma som han. Vad jag vet är han fortfarande i fängelse för det han gjorde. Vilket är helt rätt då han visste vad han gjorde.

Jag är glad att min man inte är så trångsynt som flera av er här är. Vi hade sex utan kondom innan jag fick min diagnos. Han smittades inte. Jag smittade inte någon (ett par killar emellan). Så viruset stannar vid mig. För jag gör vad jag kan för att undvika att det förs vidare från mig. Och det gör mina hiv+ vänner med. Sen finns det ju idioter överallt. Men som sagts tidigare i tråden: det är de som inte vet om sin diagnos som smittar flest.

Anonym (Hmmm) skrev 2015-09-27 02:13:59 följande:

"Skulle vara roligt att få kontakt med andra mammor..."

Nää... inte ROLIGT, men en efterlysning är ju en annan sak. Med stor risk att att barnet blir hiv-smittat är det definitivt inte ROLIGT...

Har du ens läst tråden?! Så länge mamman står på en fungerande behandling har barnet blivit friskt. Och så har det sett ut i Sverige sen senare halvan av 90-talet! Så stor risk? Tror inte det va...

Det är en balansgång hela det här tycker jag när det kommer till att prata om hur allvarligt det är. Ja, det är ett virus som obehandlat kan döda en. Men samtidigt behöver ingen bli paniskt rädd då det finns bra behandling. Här i Sverige har vi tillgång till de bästa medicinerna dessutom vilket påverkar vår livskvalitet positivt.

Min man har inte hiv. Och så länge jag sköter min medicinering och vi skyddar oss (använder kondom men skulle kunna använda andra medel med då mina vården är bra) så kommer det förbli så för honom. Från att jag smittades så tog det 2,5 år innan jag fick diagnosen. Under den tiden hade jag både kortare och längre förhållanden. Ingen snittades av mig. Hade ok värden men var ändå mycket högre än idag. DÅ var jag en risk för andra. INTE idag!

När jag fick diagnosen trodde jag att mitt liv skulle vara slut inom tio år. Jag trodde att jag aldrig skulle kunna få barn. För jag skulle aldrig utsätta mina barn för den risken. Men då det inte är någon risk för det idag när mamman står på en fungerande behandling så vågade jag skaffa barn. Är så glad för det, varje dag.

Gaskarl skrev 2015-09-29 23:05:29 följande:

Först grattis TS, till graviditeten.. Sedan en fråga som TS eller bloggerskan kan svara på. Jag har HIV-testat mig massor med ggr, alltid negativt. Föt ett par år sedan när jag träffade min tjej testade jag mig igen, positivt..... Satan, fick sedan besked från KS att det var negativt... Efter par månade kom nojorna igen, då gick jag o min tjej och testade oss tillsammans, efter en vecka ringde hon och fick svar, negativt. Dagen efter ringde jag, men fick till svar att dom kunde inte ge mig ngt ännu, efter ytterligare en vecka ringde jag igen, fick då svar, negativt... Frågan, hur kan man gå från klara negativa besked i alla år men helt plötsligt blir det såhär?? Ngt ni vet??

Det låter jättekonstigt. Har du pratat med läkare om detta? De borde kunna ge dig svar där du tagit proverna. Antingen har man det eller inte liksom. Ibland kan det vara svårt att se på testerna om man smittades ganska nyligen men då du testat dig flera gånger så borde det synas nu i så fall. Mänskliga faktorn kan spela in, tester har blandats ihop förr. Därför tas alltid ett nytt prov vid ett positivt resultat
Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?