Inlägg från: Anonym (Må väl) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Må väl)

Någon mer som är gravid och har hiv?

Jag har ingen egen erfarenhet att bidra med men vill gärna gratulera dig till graviditeten och önska er lycka till, jag vet att det finns tjockt med fördomar och okunskap bland folk om HIV/HIV och graviditet. Tack ni som bidrar till att skingra dessa!

• Anonym (Må väl)
    Axe skrev 2015-09-26 19:39:54 följande:
    Fast bara för att man tycker det är dumt att skaffa biologiska barn som riskerar allvarliga sjukdomar så ska man inte ha barn? Du är sanslös!

Hade jag haft allvarlig ärftlig sjukdom hade jag avstått barn. Tyvärr, men man får tänka på barnet före sig själv.
    Det låter som att det är en väääldigt stor del av befolkningen som du anser inte bör skaffa barn? Det låter något elitistiskt må jag säga.

//En som själv varken "borde" föröka sig eller blivit född eftersom min mor har celiaki och min far har diabetes
  • Anonym (Må väl)
    Axe skrev 2015-09-26 21:12:17 följande:
    Jag har inte rabblat upp några sjukdomar. Jag skrev att jag tycker att har man sjukdomar såsom HIV som också kan smittas till barnet vid graviditet så tycker jag inte att man ska skaffa barn. Sedan skrev någon annan att hiv är mindre farligt än astma och allergi och i så fall borde det vara samma, skaffa ej barn om du kan ge barnet en livslång, dödlig sjukdom. Men jag personligen tycker att hiv är mycket värre än t.ex. astma.
    I Sverige idag är det större risk att du dör av din allergi eller astma än att du utvecklar AIDS och dör till följd av den.

Det finns massor av ärftliga sjukdomar och andra riskfaktorer. Du verkar inte riktigt sätta riskerna i proportion till varandra.

Är det okej att köra bil med ungar i baksätet? Trafikdöd är en betydligt större fara för barnet än att det burits och fötts av en HIV-positiv mamma (under moderna västerländska omständigheter med väl inställd medicinering etc.).
  • Anonym (Må väl)
    Gunilla1957 skrev 2015-09-26 21:31:15 följande:

Vid närmare eftertanke vill jag tillägga att om man nu fått läkares utlåtande på att ens virusnivåer är så låga att man inte riskerar föra viruset vidare, så kan jag gå med på att man inte ska behöva tala om det.

Precis :) Det är ju det det handlar om.
  • Anonym (Må väl)
    Anonym (hivbloggerskan) skrev 2015-09-27 02:23:04 följande:
    Har du ens läst tråden?! Så länge mamman står på en fungerande behandling har barnet blivit friskt. Och så har det sett ut i Sverige sen senare halvan av 90-talet! Så stor risk? Tror inte det va...
    Du orkar kommentera i alla fall... :/

Just det inlägget kände jag var skrivet enbart för att provocera, eller så var det bara min naiva tro om att folk kan väl bara inte va så där inskränkta och okunniga på riktigt..?
  • Anonym (Må väl)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-09-27 02:56:38 följande:
    Att det skulle vara känsligt ämne just vid HIV... får väl andra tolka. Du kan smitta ditt barn med obotliga ögonsjukdomar, de kan få egna könssjukdomar via direkt smitta m.m. Fler skulle reagera om nån mamma skrev om det. Hemskt med alla typer av smitta för så väl mamma som ofödda. Mitt barn kan få värsta smittan men ROLIGT att komma i kontakt med andra mammor....
    Ja, det kan mycket väl vara roligt att komma i kontakt med andra som är i liknande situation som en själv, för att stötta, ge råd och tips, dela gemensamma erfarenheter och diskutera högt och lågt med andra som är i samma sits som en själv.

Själv lider jag av en helt annan kronisk sjukdom och är med i en självhjälpsgrupp som blivit rätt tight med tiden. Jag tycker inte att det är ett dugg roligt att andra också drabbas av samma (potentiellt dödliga) sjukdom som jag men jag tycker faktiskt att det är skitroligt att träffa mina "medpatienter" som jag lärt mig så mycket av och delat både bekymmer och glädjeämnen med.

Att som HIV-positiv se fram emot, och tycka det är roligt att få kontakt med andra i samma sits är inte samma sak som att tycka det är roligt att andra är smittade. Tänk hur ensamt det kan kännas att bära på något som de utan personlig erfarenhet inte fullt ut förstår och vilken lättnad det kan vara att få vädra sina funderingar med någon som förstår och "vet hur det känns".

Varför skulle ett möte med en medmänniska inte kunna vara roligt bara för att man har en tråkig gemensam nämnare?
  • Anonym (Må väl)
    Anonym (TS) skrev 2015-09-27 09:22:01 följande:
    Tack för dina kloka och förstående inlägg! Det värmer verkligen!
    Bra :) Fint att höra att du känner så :)
  • Anonym (Må väl)
    Anonym (Hiv är hemsk sjukdom.) skrev 2015-09-27 20:07:42 följande:

Tycker dock det är underligt att många i tråden börjat se hiv som om det vore någon slags förkylning som går över typ.

Att ha hiv är väldigt allvarligt och man ska skydda sig på alla plan man kan.

Hemskt att du ts har blivit drabbad av detta hemska som gjorde allt det rätta för att skydda dig och att träffa på en man som var hiv smittad själv, maximal otur

Kungsholmsbo skrev 2015-09-27 20:58:03 följande:

Ang. förskylningsjämförelsen. Jag uppfattar faktiskt konversationen precis så. Att vissa i tråden skriver om hiv i Sverige idag på ett sätt som förringar sjukdomens allvar. Ja, det finns bra bromsmediciner i Sverige. Men det förutsätts att den som har hiv är ordningsam och tar sin medicin och sköter sin medicinering för att det ska fungera bra.

Jag tycker att man ska vara ärlig med att hiv idag - givet att man sköter sin medicinering och det går att ställa in medicineringen bra - inte är en dödsdom. Men jag tycker inte man ska förringa sjukdomens allvar. Så länge det inte finns ett bra vaccin bör man även ha hiv i åtanke när man skyddar sig mot sexuellt överförbara sjukdomar.

Det känns bra att höra att du ts har fått möjligheten att bli mamma och leva det liv du vill, trots att du smittats med hiv. För 20 år sedan var detta otänkbart. Om 20 år har vi kanske ett bra vaccin.

Kan ni ge något/några exempel på inlägg där allvaret med HIV förminskas på det sätt ni menar?

Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?