Anonym (Hmmm) skrev 2015-09-27 02:56:38 följande:
Att det skulle vara känsligt ämne just vid HIV... får väl andra tolka. Du kan smitta ditt barn med obotliga ögonsjukdomar, de kan få egna könssjukdomar via direkt smitta m.m. Fler skulle reagera om nån mamma skrev om det. Hemskt med alla typer av smitta för så väl mamma som ofödda. Mitt barn kan få värsta smittan men ROLIGT att komma i kontakt med andra mammor....
Ja, det kan mycket väl vara
roligt att komma i kontakt med andra som är i liknande situation som en själv, för att stötta, ge råd och tips, dela gemensamma erfarenheter och diskutera högt och lågt med andra som är i samma sits som en själv.
Själv lider jag av en helt annan kronisk sjukdom och är med i en självhjälpsgrupp som blivit rätt tight med tiden. Jag tycker inte att det är ett dugg roligt att andra också drabbas av samma (potentiellt dödliga) sjukdom som jag men jag tycker faktiskt att det är
skitroligt att träffa mina "medpatienter" som jag lärt mig så mycket av och delat både bekymmer och glädjeämnen med.
Att som HIV-positiv se fram emot, och tycka det är
roligt att få kontakt med andra i samma sits är inte samma sak som att tycka det är roligt att andra är smittade. Tänk hur ensamt det kan kännas att bära på något som de utan personlig erfarenhet inte fullt ut förstår och vilken lättnad det kan vara att få vädra sina funderingar med någon som förstår och "vet hur det känns".
Varför skulle ett möte med en medmänniska inte kunna vara roligt bara för att man har en tråkig gemensam nämnare?