Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Någon mer som är gravid och har hiv?

Anonym (dum fråga..) skrev 2015-09-26 04:23:55 följande:

Förmodligen jättedum fråga men har faktiskt inte så stor kunskap kring hiv idag.

men hur blev du gravid? Måste man inte använda kondom för att inte partnern ska bli smittad?

Tycker det är jättebra att du frågar. Det är ingen dum fråga.

Jag blev gravid på naturlig väg, alltså genom oskyddat samlag. Det är den metod som idag rekommenderas för att skaffa barn om man står på en välinställd behandling. D.v.s att virusmängden i blodet är omätbar (det går inte att se på ett vanligt blodprov att man har hiv).
  • Anonym (TS)
    Anonym (Cc) skrev 2015-09-26 06:33:25 följande:

Tror det var denna! sverigesradio.se/sida/avsnitt/106466

Nu har jag lyssnat på repotaget. Det är alltså så att just de mediciner den här tjejen äter och har ätit många år ger fosterskador. Det gäller alltså inte alla mediciner och framförallt inte de mediciner som i första hand ges idag. Det är väldig skillnad på biverkningar av medicinerna som var de nya för 10 år sedan och idag. Den info jag har fått från min läkare är att om man äter en medicin som inte är bra för fostret så byter man bara ut den i ett tidigt skede i graviditeten. Men det kan ju såklart vara individuellt.
  • Anonym (TS)
    MimmiGbg skrev 2015-09-26 12:23:46 följande:

Asså fy fasen vad okunnig du är för att inte tala om vilken obotligt, genomkorkad post.

Det är precis den här okunskapen som gör livet så svårt i samhället för hiv positiva människor.

Köp en bok eller prova att googla lite.

För övrigt, grattis till graviditeten! Vi verkar ha BF samma dag :)

Om inte personen orkar googla eller läsa en bok så kan hen ju läsa här. Men har inte fått några frågor från personen så den var tydligen inte inteesserad av ny kunskap.

Tack! Åh, vad roligt. Är det ditt första?
  • Anonym (TS)
    Krigspandan skrev 2015-09-26 12:28:01 följande:

Men så spännande att du skriver om detta! Jag har varken hiv eller är gravid men jag tycker info om detta behövs. Fortfarande är människor generellt nog dåligt informerade över den kroniska sjukdomens fortgång. Över huvud taget om att den inte måste leda till döden eller smittas.

Tack, va kul att du tycker det. Ja, tyvärr har kunskapen kring hiv stagnerat hos många. Ävem inom den vanliga sjukvården är kunskaperna ofta undermåliga. Därför är det så viktigt att det finns de som vågar prata om det. Det är dock inte det lättaste alla gånger. Men kan jag sprida kunskap till en del på detta sätt är jag glad!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hivskräcken) skrev 2015-09-26 15:31:25 följande:

Dethär så himla intressant. Jag har haft sådan extrem HIV-skräck att jag under en period inbillade mig att jag hade HIV. Jag planerade inför döden i stort sett o va ledsen för allt jag inte kommer kunna/hann göra. Jag klarade inte av att se order HIV det gav mig panik. Kändes som jag kunde bli smittad av att läsa ordet... Minsta lilla symptom kunde vara HIV, speciellt enligt google.. Och då är jag ingen direkt "riskgrupp".. (Tror dock detta kan vara någon annan sjukdom eller psykiskt problem :))

Sen gjorde jag en uppsats när jag läste upp mina betyg och jag var tvungen att ha med HIV i en del av denna. Ojoj vilken panik!

Men det avdramatiserade alltihop och nu tycker jag istället att det är intressant.

Ingen pratar om sin HIV då det känns overkligt att det finns folk som har det.

TS, vad sa din partner när du berättade? Mår du dåligt varje dag/ofta av sjukdomen eller har du "accepterat"?

Tycker du att du blir behandlad annorlunda av vården? Alltså extra skyddsåtgärder?

Vad glad jag blir för din skull att din hiv-skräck är borta. Det måste ha varit väldigt jobbigt att leva med den.

Han sa: Jaha? Och vad gör det? Jag hade väntat mig en helt annan reaktion så blev alldeles paff. Men han var påläst redan innan. Jag tänker inte ens på det längre mer än ibland. Förut tänkte jag på det när jag tog medicin (vilket jag gör en gång om dagen) men inte ens då tänker jag på det alltid.

Ja, det har funnits tillfället då jag har blivit bemött på ett dåligt sätt utav vården pga av bristande kunskaper hos dem.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Må väl) skrev 2015-09-26 15:43:29 följande:

Jag har ingen egen erfarenhet att bidra med men vill gärna gratulera dig till graviditeten och önska er lycka till, jag vet att det finns tjockt med fördomar och okunskap bland folk om HIV/HIV och graviditet. Tack ni som bidrar till att skingra dessa!

Tack, det värmer!
  • Anonym (TS)
    Fröken Citron skrev 2015-09-26 15:45:25 följande:

Förlåt om det här låter extremt okänsligt, men hur känns det att inte komma få se barnet växa upp? Det måste ju ändå vara något du tänker en del på tänker jag. Jag vet ju de som har haft obotlig cancer och småbarn, det är väldigt känslosamt för alla inblandade och det här måste nästan vara värre tänker jag eftersom HIV är så tabu belagt.

Jag antar att du fick veta att du hade HIV i samband med att du blev gravid. Är du rädd att barnet ska få det också? Hur har du blivit bemött av vårdpersonalen?

Ser att flera andra har svarat på din märkliga kommentar i mitt ställe. Men svarar jag med. Det där "förlåtet" hade du kunnat skippa.

Jag kommer få se mina barn växa upp. Hiv är idag en kronisk sjukdom, när man medicinerar levar man precis lika länge som vem som helst.

Nej, jag har haft hiv i 3,5 år. Jag är inte det minsa orolig att barnet ska få hiv. Det har inte fötts ett enda barn med hiv sedan 1996 i Sverige där mamman har ätit mediciner.

Hoppas att jag har kunnat skingra lite av dina fördommar och okunskap. Har du frågor är du varmt välkommen att ställa dem.
  • Anonym (TS)
    Axe skrev 2015-09-26 16:07:06 följande:

Jag tycker inte att man ska skaffa barn om man har en potentiellt dödlig sjukdom som det faktiskt finns en risk, även om den är mycket liten, att barnet blir smittat. Jag tycker man direkt är en dålig mamma som ens tänkt tanken på barn då.

Hiv är mindre potentiellt dödligt vid medicinering än att dö utav en astm attack eller allergichock. Även ärftligheten av astma/allergier är högre än risken att barnet blir smittat. Ska inte allergiker, astmatiker etc heller skaffa barn då enligt dig?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-09-26 17:07:26 följande:

Intressant tråd! Vet inte särskilt mycket om HIV men visste att sannolikheten för att det ska smittas till barnet är litet. Kan man amma med HIV nuförtiden? Vad är sannolikheten att din sambo blir smittad? Kan ni alltid ha oskyddat samlag?

Nej, ammning är inte tillåtet i Sverige då det fortfarande finns för lite forskning på risken för det. Den är extremt liten. Vi har oskyddade vaginala samlag även när vi "inte skaffar barn". Detta har vi pratat om tillsammans och med läkaren. Skulle aldrig ha det om jag inte vore i ett fast förhållande såklart.
  • Anonym (TS)
    Anonym (N) skrev 2015-09-26 19:58:32 följande:

Grattis till graviditeten :)

Är nyfiken så måste fråga, hur reagerade dina föräldrar? och vet dina vänner?

Hur reagerade du själv när du fick veta?

På att jag är gravid eller har hiv?
  • Anonym (TS)
    Anonym (propaganda?) skrev 2015-09-26 20:22:55 följande:

Förövrigt är det en myt att HIV inte skulle vara ett problem i Sverige idag. Antalet smittade ökar hela tiden och det tack vare den inställning som TS och några till i tråden har.

Vi hade kunnat utrota HIV i västvärlden, om vi hade velat. Men så länge folk har den där låt gå-attityden så är det omöjligt och fler och fler smittas.

Jag är en riktig person som lever med hiv och inget annat...

Jag har verligen ingen låt-gå-attityd. Det är inte av oss som vet om vår hiv och går på medicinering man blir smittad utan av de som inte vågar/vill gå och testa sig och då är obehandlade. Sen jag fick hiv har i princip hela min vänkrets som vet om min diagnos regelbundet börjat göra hivtester. Det om något är väl att ta ansvar?

Hiv ökar inte mer nu än förut. Ca 500 nysmittade per år. Däremot lever fler personer med hiv idag just för att det inte längre är en dödlig sjukdom i västvärlden.
  • Anonym (TS)
    Anonym (sebbe) skrev 2015-09-26 21:37:55 följande:

Det handlar inte bara om de fysiska problemen. Det har stora mentala följder att bli smittad av HIV. Man får en annan syn på sin kropp, sitt sex- och kärleksliv. Det kan bli svårare att hitta en partner. Jag vet några som har sagt att får jag HIV så tar jag självmord, och de har menat det på fullaste allvar. Kanske lite okunskap som spelar in också, och personligen skulle jag inte göra något så drastiskt men jag vet att mitt liv skulle aldrig kännas detsamma.

Så astma kanske ger en större fysiska begränsningar men HIV sätter större spår mentalt. Om man dessutom tänker en tanke på situationen i Afrika och hur många barn som dagligen dör samt förlorar sina föräldrar i AIDS så tycker jag inte man ska prata som om att HIV det är väl ingenting...

Jaha, får man? Har du hiv?

För min del var det (och konstigt vore annars) en chock att få hiv-beskedet. Ja, till en början slogs mitt liv i spillror. Men vet du vad? Nu mer är mitt liv faktiskt bättre än innan jag fick hiv. Jag mår även bättre än innan. Varför? Jo, för att jag värdesätter livet på ett annat sätt och tar hand om mig själv bättre både fysiskt och mentalt. Med det sagt är det såklart inte önskvärt att få hiv, men det förutsätter jag att du förstår?
  • Anonym (TS)
    Anonym (!!!!!) skrev 2015-09-27 08:11:00 följande:

Hur fan kan du utsätta andra människor för denna skräcksjukdom genom att ha oskyddat sex?! Den mannen är korkad enligt mig. Det finns en lag som säger att man måste berätta om smittan för sin sexpartner. Varför tror du att det är så? Lägg ner snacket om att det inte går att smitta. Du HAR sjukdomen! Sluta lev i förnekelse!

Jag är mycket väl medveten om att jag har hiv. Att leva i förnekelse är inte riktigt min grej... Jag förstår folks rädslor och fördommar. Alla har vi fördommar om olika saker och detta pga okunskap! Det jag inte kan förstå är hur man inte kan vara villig att ta till sig ny kunskap när gyllene tillfälle ges.

Om en person, till exempel jag, står på en välinställd behandling (vilket betyder att virusnivåerna i blodet varit omätbara under minst 2 test under 6 månaders tid) så har ens läkare rätt att häva informationsplikten. Då förutsatt att man använder kondom om man väljer att inte tala om det för den man har sex med.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Må väl) skrev 2015-09-27 04:24:57 följande:

Ja, det kan mycket väl vara roligt att komma i kontakt med andra som är i liknande situation som en själv, för att stötta, ge råd och tips, dela gemensamma erfarenheter och diskutera högt och lågt med andra som är i samma sits som en själv.

Själv lider jag av en helt annan kronisk sjukdom och är med i en självhjälpsgrupp som blivit rätt tight med tiden. Jag tycker inte att det är ett dugg roligt att andra också drabbas av samma (potentiellt dödliga) sjukdom som jag men jag tycker faktiskt att det är skitroligt att träffa mina "medpatienter" som jag lärt mig så mycket av och delat både bekymmer och glädjeämnen med.

Att som HIV-positiv se fram emot, och tycka det är roligt att få kontakt med andra i samma sits är inte samma sak som att tycka det är roligt att andra är smittade. Tänk hur ensamt det kan kännas att bära på något som de utan personlig erfarenhet inte fullt ut förstår och vilken lättnad det kan vara att få vädra sina funderingar med någon som förstår och "vet hur det känns".

Varför skulle ett möte med en medmänniska inte kunna vara roligt bara för att man har en tråkig gemensam nämnare?

Tack för dina kloka och förstående inlägg! Det värmer verkligen!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2015-09-27 15:05:36 följande:

Det är när jag läser alla dumma inlägg i den här tråden som jag blir extra glad över att jag har valt att bli lärare så att jag kan utbilda kommande generationer lite bättre ;)

Fruktansvärt många trångsynta kommentarer av människor som inte har läst på alls. Väldigt tråkigt att läsa. Samtidigt så blir jag glad över alla peppande saker som skrivs och att det fungerar så bra för TS.

Angående själva syftet med tråden, att hitta andra mammor i samma sits: du kanske kan vända dig till någon stödgrupp för hivsmittade t.ex. Noaks Ark? Där kanske det är lättare att hitta någon :)

Ja, Noaks Ark ska jag gå till. De har stödgrupper i alla dess former för hiv-positiva. ???? Men i nuläget finns inte den tiden, får bli när jag väl är mammaledig. Min tanke med den här tråden var att den når över hela Sverige och inte bara där jag bor.
  • Anonym (TS)
    Madelenelisabeth skrev 2015-09-27 16:09:40 följande:

Jag vet så galet lite om hiv, men till alla som inte vet mycket - som jag, google is your friend - och alltid med en nypa salt! 

"Numera kan du föda barn även om du eller din partner har hiv. Risken för att hiv-viruset förs över till fostret under graviditeten, eller till barnet i samband med förlossningen, är minimal om du har en fungerande behandling. Prata med din behandlande hiv-läkare om du har hiv och funderar på att bli gravid." // hiv.se

Fantastiskt att det är minimal risk att föra över hiv till barnet! 

Finns det inget socialnätverk - sida, grupp för hiv positiva? Någon måste självklart ha erfarenheter! 

Google är bra! Tyvärr är det inte alla som vill lära sig nya saker utan vill vara kvar i sin trångsynthet.

Tyvärr är det dåligt med soviala nätverk för hiv-positiva. Några bekanta till mig håller på att starta upp en portal för personer upp till 30 som har hiv. Men det har inte riktigt tagit fart än.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Seriöst?) skrev 2015-09-28 14:00:13 följande:

Vet du ts, att påminna om att HIV fortfarande är en allvarlig och eventuellt även livshotande sjukdom är inte samma sak än att vara trångsynt.

Jag tillhör en generation som varit med om fenomenet HIV - AIDS från första början. Jag har missat två mycket nära kompisar till mig i den sjukdomen och tro mig, det var långt ifrån att vara en rolig upplevelse.

Det är bra hur mycket forskningen och medikationen har utvecklats nuförtiden, ändå får jag en känsla, när jag läser era inlägg här, som om ni verkligen diskuterar om någon slags förkylning. 

Med tanke på era partners. Har de drabbats av samma diagnos nu?

När det gäller den här Noaks Ark hemsidan är jag däremot mycket tveksamt inställd pga av innehållet som de publicerar, men det är enbart min personliga uppfattning.

Undvika gärna att kalla andra för trångsynta, bara för de har någon annan syn på saken. Tack.

De jag menar på är trångsynta är de som bildar sin egen helt felaktiga bild av verkligheten och vägrar ta in den (nya) information som finns. Även de som kommer med helt urbota dumma påståenden och påhopp. Inte de som tycker att det fortfarande är en allvarlig sjukdom, vilket även jag gör!

Det är en allvarlig sjukdom, men en hiv-läkare/forskare som jag träffade knappt ett år efter att jag fått min diagnos sa en väldigt klok sak. Hon sa: Idag vet vi så mycket om hiv mot vad vi gjorde förut. Hivviruset är så här litet (höll ihop tumme och pekfingret för att visa att det inte går att se), det är så mycket du ska låta det påverka dig (alltså inte låta det påverka mig).

Jag beklagar att du förlorat två vänner i aids, det kan inte ha varit lätt. Det var tyvärr verkligheten då.

Nej, jag menar verkligen inte att hiv är som en förkylning, det är än så länge en kronisk sjukdom, men det är inte en dödlig sjukdom i västvärlden.

Vad menar du med frågan om våra partners har drabbats av samma diagnos nu?
  • Anonym (TS)
    camelCase skrev 2015-09-27 21:26:30 följande:

Äntligen en intressant tråd på FL!!! Och jag som börjat ge upp det här forumet.

Grattis TS till graviditet. 27 år och trebarnsmorsa låter kul (och lite svettigt ).

Jag har nu lärt mig en del saker som jag inte kände till om HIV så det tackar jag för. Hoppas du hittar någon i liknande situation att vädra dina tankar med.

Vad bra att du lärt dig nya saker om hiv : ) alltid kul med ny kunskap oavsett vad det gäller.

Tack så mycket! Ja, det lär bli fullt upp. Men mina två andra barn blir 11 och 9 nästa år så de är relativt självgående haha.
Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?