Första mötet ivf
Grattis till IVF-start :D
Det beror nog på vilken klinik man går till, hur många andra som är igång just nu och var du är i cykeln.
Så här var det för oss:
Vi satte oss ner med läkaren, som redan hade en färdig plan baserat på det utredningen talat om. Vi fick alltså reda på att vi skulle göra ICSI (mikroinjektion av spermie in i äggen) och köra med "långa protokollet" (det är alltså medicineringsmetoden). De kollade på mina äggstockar med VUL och konstaterade att jag hade bra ägganlag. Vi vägdes och mättes. Mediciner skrevs ut och vi ställde alla frågor vi hade kring vår fertilitet, våra chanser och prognosen för behandlingarna.
Därefter fick vi prata med en BM som la upp själva planeringen med datum. Hon räknade ut i vilken cykel jag skulle börja med vilka mediciner och bokade in preliminära datum för kontroller. Hon lärde mig dessutom hur jag skulle ta sprutorna och berättade om hur plocket gick till (för att jag frågade om det). Jag fick vänta tre cykler innan jag fick börja, men det var för att det hamnade mitt i sommarstängningen och de inte ville att jag skulle ta några mediciner när de inte fanns på plats för att ge råd om något skulle hända.
Vi gick alltså därifrån med en tydlig plan för vad som skulle hända och alla preparat utskrivna på recept att hämta ut när vi skulle börja.
Undrar du över något är det bara att du frågar :) Stort lycka till!!