• irrbloss_83

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

hope88 skrev 2015-12-04 16:04:57 följande:
    Härligt att höra din positiva erfarenhet irrbloss_83 :) Ja jag hoppas det jag också :) Hur gick din behandling och hur ligger du till nu? :)
    Det har gått ganska bra för mig faktiskt, trots att jag väntat mig det värsta hela vägen (och fortsätter göra det) :D

Fick ut 8 ägg på ÄP-dagen, varav 5 befruktades. Vi fick 2-4 till frysen (väntar på besked om de två sista eskimåerna) och ett 5-dagars inplanterat för 4 dagar sen. Så nu är det den låååååånga väntan, som jag har rätt svårt med. Jag är en rätt otålig själ i vanliga fall så att vänta i två veckor och försöka att inte analysera ihjäl mig är rätt jobbigt. Men nånstans tror jag ju ändå att det är värt det :)
  • irrbloss_83
    hope88 skrev 2015-12-04 18:33:50 följande:
    Låter ju toppen :) Härligt med ägg till frysen också! Hihi eskimåerna ;)

Härligt med en blaso i magen nu då :) Håller tummarna att allt går bra! Ja fy den här eviga väntan kan man ju bli knäpp av. Är likadan, otålig och vill ha svar på en gång men det går ju inte och visst är det svårt att låta bli att överanalysera. Ja det tror jag med och hoppas att det är :) Tiden får gärna gå snabbt!
    Ja, och oroa dig inte för äggplocket, det är ju obekvämt som det mesta annat man gör under IVF-tiden, men det var verkligen inte så farligt. Bra smärtlindring och lugnt och bra tempo. Underlättade att få följa med på tv-skärmen också :)

Ja, jag också, fast jag har haft rätt mycket "mensvärk" idag som oroar mig, men jag försöker tänka positivt, att det är "växtvärk" istället....
  • irrbloss_83
    hope88 skrev 2015-12-04 20:03:03 följande:

Jobbar ni dagen efter äggplock och dagen för insättning?

Jag var ledig dagen efter äggplock och det var väldigt bra. Det hade gått att jobba, men var ganska ömt när jag rörde mig osv, så det var skönt att få slappa på soffan istället. Efter insättningen slumpade det sig så att jag hade en kompvecka (hade ET i måndags) så jag har mest legat på soffan och promenerat med hunden. Även det rätt bra, fast det är kanske bra att ha nåt som ockuperar hjärnan mer också...
  • irrbloss_83
    Iskristall skrev 2015-12-05 09:08:36 följande:

En fundering tjejer! Hur har era respektive upplevt äp? När de suttit bredvid?

Han tyckte det var spännande att se, var ganska mån om mig, att jag inte skulle ha ont och så, men jag låg och småpratade med doktorn och sjuksköterskan litegrann så han märkte väl att jag inte direkt mådde dåligt. Han tyckte också de var proffsiga i bemötande osv, vilket jag håller med om. Känns skönt att de verkar veta vad de pysslar med...
  • irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-05 14:06:40 följande:

Hej tjejer, fick samtal från kliniken 8 av 11 är befr. (Själv befr.) och ser bra ut! De ville odla vidare så insättning blir på onsdag. Har löst om risker med missbildningar när man har långodling och blir så nervös över det... Sköterskan sa att man inte hittat sånna samband just nu......

Liksom iskristall har jag hört tvärtom, att man gärna odlar länge för att typ "sålla agnarna från vetet" då vet man att de man sätter in är rätt så härdiga och har högre chans att klara sig till förlossning. Har man däremot få så har de en bättre chans att klara sig i livmodern så då sätter man in tidigare.

Sen verkar det vara olika vid olika kliniker. Många i Falun verkar få femdagars, och i gbg verkar det vara tvådagars. Hur det ser ut på andra kliniker vet jag inte. 
  • irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-05 14:06:40 följande:

Hej tjejer, fick samtal från kliniken 8 av 11 är befr. (Själv befr.) och ser bra ut! De ville odla vidare så insättning blir på onsdag. Har löst om risker med missbildningar när man har långodling och blir så nervös över det... Sköterskan sa att man inte hittat sånna samband just nu......

Glömde ju skriva det viktigaste, GRATTIS till 8 små embryon, jättebra resultat ju!
  • irrbloss_83
    Iskristall skrev 2015-12-05 15:45:56 följande:

Min sambo verkar helt övertygad på att vi kommer bli gravida nu på första insättningen. För honom verkar inget annat existera. Haha jag vill ju bara förbereda mig på att det inte alls 100% säkert att lyckas första gången. Men tar jag upp det, blir han nästan irriterad på mig. Jag kan liksom inte få ventilera min rädsla med honom.. Men bra att nån är 100% positiv iallafall

Åh, min också! Det är både väldigt irriterande och väldigt inspirerande. Jag funkar ju så att jag alltid försöker förvänta mig det värsta, medan han helt enkelt inte tänker på det. Det är säkert en lättare strategi för mannen, eftersom det eventuella barnet inte är i hans kropp, men det är ändå avundsvärt...

Han är bra på att stötta mig men känner inte riktigt samma som jag gör, vilket bara gör det besvärligt att prata med honom ändå :D Så jag tar ut det på er... ;)
  • irrbloss_83
    hope88 skrev 2015-12-05 17:42:00 följande:

Tack för svar tjejer antar att vi får mer besked på måndag på andra ultraljudet :)

Vilken tid tog ni sista orgalutranen? Har tagit de 20.45 tidigare kvällar.

Grattis till era befruktade ägg nmg så härligt :)

Snart dags för äp Iskristall! Spännande :)

Håller mina tummar för er alla som ruvar!

Jag tog sista Orgalutranen kl 18 och sen Ovitrellen kl 20, men för vår del så meddelade de det från kliniken exakta tider, eftersom Ovitrelle-tiden styrs av vilken tid på dagen äggplocket blir och som jag fattade det så vill de att man ska ta Orgalutranen lite innan...
  • irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-05 19:02:11 följande:

Nu blev jag lite lugnare , tack vi har tvillingar i släkten, makens syskon är twins och mammas och pappas kusiner/ moster osv är tvillingar, min

Morbror ich hans fru fick tvillingar så jag vet inte om det räknas som

"Nära släkt" eller om det måste vara en syskon som har tvillingar för att det ska vara lite ärftligt.kanske låter otacksamt att man inte vill ha tvillingar men jag har ett barn sen tidigare redan så 1 blir perfekt om man nu kan välja

Är det enäggs- eller tvåäggstvillingar ni har i släkten? Rent vetenskapligt är det "bara" tvåäggstvillingar som anses ärftliga, och de ärvs på mammans sida (dvs beror på hur benägen kvinnan är att lossa två ägg vid varje given ägglossning). Enäggstvillingar anses inte vara ärftligt direkt (i alla fall inte sist jag läste om det) :)
  • irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-05 19:57:33 följande:

2-äggs och 1-äggs... Flest 2-äggs. Vet att de frågade efter detta när jag blev gravid med min första ( dock på naturlig väg ej ivf) men då ville jag ha tvillingar så att jag skulle få mina två på en gång

Haha, ja, det har säkert sina fördelar med tvillingar. Jag som inte har några barn tycker hela grejen verkar lite överväldigande :D 
  • irrbloss_83
    Iskristall skrev 2015-12-05 20:03:10 följande:
    Jag tog min orgalutran lite senare än de andra sprutorna, då läkaren sa att jag skulle ta den senare.

Ja, snart dags för äp! Nu har vi tagit Ovitrellen. Jag gav min sambo äran att sticka mig
    Spännande! Då har du sprut-paus imorgon då? :)
  • irrbloss_83
    Tjorven1980 skrev 2015-12-05 21:34:56 följande:
    Det är första behandlingen för oss. Och förhoppningsvis den endaGlad

Vet inte ens om jag ska ta något som heter orgalutran.... Inget jag känner igen iaf. Jag har gjort långa protokollet så det kanske är annorlunda vad man tar. Har sprayat med synarela drygt 2 veckor innan jag började med Gonalen. Och Fragminet får jag inte sluta med så ska jag ta något mer preparat blir det 3 sprutor per dag. Vore inte så kul...  Får se vad dom säger på onsdag.
    Med långa protokollet slipper du Orgalutranen, alltid nåt att glädjas åt, den har lika dryg nål som Fragminet :P 
  • irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-06 12:38:52 följande:

Ni som gjort ÄP nyligen, hur

Mådde ni dagarna efter? Jag är fortfarande öm runt magen dock inte som första dagen. Nu kan jag sitta rakt osv, men känner mig förstoppad. Och det kommer även en liten brunflytning till o från ibland (ursäkta detalj info) är det vanligt? Jag var ute och promenerade en timme nyss i lugn takt, blev inte andfådd men är öm... Kanske va dumt av mig att röra på mig men jag ville liksom få igång tarmarna de blir inte bättre av att jag sitter still precis...

Låter exakt som det var för mig. Jag hade en liten brunaktig flytning i ett par dagar, men de har ju stuckit dig med nålar så det är inte så konstigt att de blöder lite. Förstoppad var jag också, det släppte efter 2-3 dagar nånting, ungefär lika länge var jag öm i magen också... Det släpper snart! :)
  • irrbloss_83
    phee skrev 2015-12-06 12:58:18 följande:

Hej alla, här har mensen med stort M kommit 4 dagar innan td. Hade det på känn,ganska säker och förberedd på detta. Väldigt tråkigt att det inte funkade för oss på första försöket men men.. resan fortsätter för oss och hoppas på nästa försök. Håller tummarna för er andra och tack för ett toppen bra forum. :) lyckatillkram till alla!

Åh vad tråkigt! Lycka till med nästa försök! :)
    Nmg skrev 2015-12-06 12:58:23 följande:

Visst är det jobbigt med förstoppning! Jag äter katrinplommon men det hjälper inte så mycket. Hade du ÄP imorgon?

Iskristall skrev 2015-12-06 12:45:45 följande:
    Tack! Ja, jag ska försöka tänka så!

Jag är redan förstoppad. Igår var en djävulsk dag. Men jag har kommit på att omega-3 kapslar hjälper mig att få igång magen. Hoppas det inte blir värre efter äp?
    Läste nånstans att såna där Actimel-shots ska vara bra för magen, så jag köpte ett tiopack såna och magen har varit som en klocka sen dess... Vilket är ett bra resultat för mig som annars gör nummer två kanske 1-2 gånger /vecka. Så det kan vara värt ett försök. 

Själv har jag en lite mysko dag idag. Hade mycket ångest i fredags, hade mensvärk då och en ljusrosa lutinusflytning som oroade mig. Sen har det lugnat ner sig och känns bättre. Tog ett väldigt tidigt gravtest imorse (apotekets egna) som var negativt (RD6, 5-dagars blasto) men trots det har jag mycket mer hopp idag än för några dagar sen. Beroende på hur man räknar så är jag också kanske förbi BIM-datum, fast är osäker på hur mycket det betyder...

Kan det vara så att det var implantationen som besvärade mig i fredags? Det skulle varit RD 4 då, så det känns sent.... 
  • irrbloss_83
    Emrony skrev 2015-12-06 16:18:13 följande:

Vi har precis kommit hem från återföring av en blastocyst och det blev en till frysen också. :) nu är det bara att hålla tummarna att det vill va kvar.
    Ska fortsätta med fragmin och pravidel fram tills provdagen. Blir aldrig av med sprutorna heller haha. Men det är för att försöka undvika överstimulering så det är ju för en bra sak.

Grattis! Vad roligt med en till ruvare! Hoppas det blir ett stort fett plus för er snart :)
  • irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-06 18:26:57 följande:

Ikväll blir det första lutinus, ska ta i 2 veckor. Känner mig nästan lila nervös som med sprutorna. Ska prova 1-2 dagar och se hur det går annars byter jag till gel. Såg den där plsthylsan man ska föra In tabletten med den såg väldigt kantig ut... :-/

Plasthylsan är besvärligare än att bara göra det med fingrarna, du kan ju testa båda men hylsan är inte nödvändig, och jag tycker de är lättare att placera bra utan den... :)

Hoppas det går bra för dig! 
  • irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-06 19:23:11 följande:

Ja precis jag provade med hylsan gick väl OK. Ska ge det en chans imorgon oxå få se. Tyckte det va väldigt svårt att veta hur långt inna man kan sätta den. Om man råkar sätta den lite längre in än den ska så borde väl de oxå funka? Den utsöndras ju? När fick du biverkningar av den?Efter första? Jag är så "tacksam" att jag bara ska ta de i två veckor istället för tre som vissa verkar ha.

Jag vet inte riktigt när jag började känna av den faktiskt.... Det värsta jag har märkt av den har nog varit ömhet i brösten som gjort det svårt att sova osv. Men det är ändå hanterbart. 
    Längre in är bättre än längre ut, mycket av den kommer ändå komma kladdandes i retur så....
    Nmg skrev 2015-12-06 19:42:48 följande:

Villa tider tar ni lutinus? Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra.jag tänkte ta ca kl 7 på morgonen och sen kl 14 och sen kl 21. Är det ok? Sköterskan på kliniken sa att det inte är så exakt med tiderna men att man ska ha ungefär lika många timmar emellan. Hur gör ni på helgerna? Då brukar jag sova till 8:30, kan man ta första då och med 7 Tim

Mellanrum ta resterande under dagen eller ska man behöva gå upp samma tid då oxå?

Jag tar ungefär 06-14-22 eftersom de tiderna passar mitt schema bäst. Har larm på mobilen för den på eftermiddagen för då är jag ofta upptagen med annat och risken är stor att man glömmer. 

Men det jag har hört är att man tar en när man vaknar, en innan man somnar och en ungefär mittemellan. Jag går upp ungefär samma tid på helgen så jag har följt i princip samma tider ändå, så jag vet inte hur de andra har gjort med det....

• irrbloss_83
    Iskristall skrev 2015-12-07 07:42:40 följande:

Nu ligger jag ombytt och klar och väntar på min tur. Spännande och nervöst!

Lycka till! Hoppas allt har gått bra och att ni fick ut massor med fina ägg!
  • irrbloss_83
    Iskristall skrev 2015-12-07 15:32:58 följande:

Hej tjejer,

Det gick ju inte som jag trodde Själva plocket gick okej. Det fick trycka på min vänstra äggstock med handkraft, det kändes, för att komma åt de mindre blåsorna. Men har kräkts hela förmiddagen, fick ligga kvar länge med dropp och intravenös medicin mot illamåendet. Jag reagerade uppenbarligen dåligt på smärtstillandet Öm i magen, men jag har nu bestämt mig för att jag behöver morgondagen hemma också, är helt slut, inte just nu för ont utanför min nåt så underbara förmiddag :-/

Och så resultatet...4 ägg hittade embryologen. Hoppas bara de små lever vidare till insättning och ev nån till frys. Ingen jätteskörd, men jag hoppas verkligen jag slipper nytt ÄP med detta illamående. Sprutorna ingenting i jämförelse så här i efterhand!

Vad tråkigt att du har mått dåligt! Usch vad man ska behöva gå igenom...
    Men 4 ägg är inte fy skam! Har du tur kan det ju bli 4 bebisar av det så småningom (ok, jag vet att det inte är sannolikt men det KAN hända) och fler än 4 behöver man nog inte ;)

Håller tummarna för att nåt av de fyra är guldägget!
  • irrbloss_83
    Lotten skrev 2015-12-07 18:08:43 följande:

Insättning idag. Det gick bra! :)
    Dock lite ledsen för att ett ägg blev befruktat av 3. Så inga till frysen :/

Hoppas på guldägget!

Lycka till ni andra också :) kram till er allihop!

Hoppas också det är guldägget! Välkommen till ruvarklubben :)
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november