• BioBonus

Hur hjälper eran bonusförälder till?

Jag kan i och för sig tycka att det är helt ok att har den ena i familjen barn sen tidigare, så tar man ett större ansvar både ekonomiskt och logistikmässigt för sina barn än vad ens partner gör.

Det är inte heller helt ovanligt att man tex på en familj på fyra (förälder + bonusförälder + två barn) delar tex matkostnaden på fyra och betalar "sin" del. Föräldern betalar procentuellt mer av hyran då man kanske inte hade behövt en så stort boende om inte barnen fanns etc etc. Hur man väljer att lägga upp den ekonomiska biten får man ju komma överens om. Vi delar på matkostnader och boendekostnader, men jag skulle inte opponera mig om min man ansåg jag skulle betala mer eftersom jag har fler barn än vad han har. Aktiviteter, kläder etc betalar vi för våra egna barn.

Jag antar att man inte förväntar sig att någon ska ta ansvar för ens barn. Att skjutsa till och från skolan eller till och från träningar är väl egentligen inte heller något man kan kräva av en partner. Min man har yngre barn än jag och sköter allt det logistiska runt barnet. Det är klart att jag hjälper till då och då om det kör ihop sig, men han skulle aldrig ta det för givet.

I ditt fall TS, så verkar det onekligen som ni har helt olika syn på hur ansvaret ska fördelas under dina barnveckor. Han verkar vara väldigt tydlig med hur han vill ha det, och du verkar acceptera det eftersom det gått sex år. Att han dock inte är delaktig alls känns ju inte som en särskilt kul miljö för dina barn att tillbringa halva sin tid i, men det verkar bara vara något du kan ändra på. Han verkar ganska nöjd med upplägget. 

• BioBonus

TS - tänk också på vad du lär dina barn när det gäller relationer. Vill du att de ska växa upp och tro att det är så här det är att leva med någon. Att kvinnan ska ta hand om allt, och mannen inte ens vara hemma? Inte ens visa det misna kärlek eller omtanke mot varandra utan gå om varandra i dörren.

Svar på tråden Hur hjälper eran bonusförälder till?