• Emmet1976

IVFare i Stockholm?

Sjöblomman skrev 2016-04-29 18:13:01 följande:

Ett steg framåt... Fick brev från Karolinska om att de mottagit remissen från vår klinik. Nu är det bara 4-6 veckors handläggning innan nästa brev där de meddelar kötid... Nåja, snart är det sommar!

Ägnar mig väldigt mycket åt mig själv just nu. Säger nej till det jag inte vill, har bokat spabehandling tre veckor på rad och försöker återfå lugnet.

Bara att åberopa vårdgarantin via Vårdgarantinämnden så är du framme hos en klinik inom 3 månader från att din läkare skickade remissen.
  • Emmet1976
    Sjöblomman skrev 2016-04-29 23:32:17 följande:
    Exakt när ska jag ringa? Och vad ska jag säga?
    Ring 2 mån efter remissdatumet. Vårt remissdatum var 20 feb och jag ringde runt 15 april och fick först tid den 5 maj, men kunde inte då pga resa och flyttade fram till 16 maj. Det är alltså möte direkt med läkare och timmen efter ned barnmorska för instruktion. Dvs inget blaha-snackmöte utan konkret för att köra igång. Vårdgarantin fungerar. :)

Nu förvisso är jag inne på RD11 och kanske måste jag (lyckligtvis) tacka nej till landstingsfinansierad ivf om min privatbetalda ger plus. Det vet jag nästa helg.
    Jag valde alltså att betala privat i väntan på kön då jag fyller 40 i höst och fertilitetstiden håller på att rinna ut....
  • Emmet1976
    Hoppsan2016 skrev 2016-05-02 01:21:20 följande:

Och jag vann med att få första bebisen i tråden!!!! Havanna föddes 1/5 kl 18.55 med kejsarsnitt. Vägde 2350 gram och andas själv utan problem!!! Vi är överlyckliga nu

Vad underbart! Vilka fantastiska nyheter. All lycka till er! Kramar
  • Emmet1976

Hej på er,

Jag står inför mitt tredje ivf-försök och har nördat ner mig totalt i massa vetenskapliga artiklar etc.
    Jag gjorde en upptäckt när jag kikade på mina blodvärden. Där står det att jag 2015 hade ett TSH-värde på 2,3 och T4 på 9, vilket ligger nära referensvärden för hypotyreos. Har läst mig fram till att man bör ligga runt värde 1 i TSH, annars påverkas fertiliteten negativt, särskilt huruvida ägget fäster eller ej.
    Någon som har personlig erfarenhet?

Och framförallt grattis till er alla som fått den efterlängtade bebisen och all lycka till er som försöker och ruvar. <3

• Emmet1976
    Sjöblomman skrev 2016-07-01 07:52:42 följande:
    Hej!
    När startar nästa försök? Långt eller kort?
    Jag ska börja med spray i slutet på augusti.

Angående TSH, så hade jag 2,5 i oktober förra året när jag fick MF. Läkaren satte då in Levaxin och när vi testade värdet nu i maj så var det nere på 0,2. Vilket så klart känns jättebra!
    Prata med din läkare men enligt min läkare så är 2,5 gräns för om man ska sätta in medicin eller inte. Vilket jag tycker är jättemärkligt så jag är glad att han ville göra det.

Lycka till!
    Hej Sjöblomman! :)

Jag börjar med kort protokoll i början av augusti. Jag får börja om min mens kommer tidigast 4 aug eftersom det är semestertider. Recept (Fostimon 450 ) och instruktioner finns klara. Jag hoppas på att den inte kommer tidigare i aug för då måste jag vänta in nästa mens, vilket blir i slutet av aug. Jag fyller 40 den 2 oktober och har 2 landstingsfinansierade försök kvar som måste ha påbörjats innan dess, sedan är det återigen egen finansiering som gäller.
    Snälla mens kom den 4-5 aug så sparar jag 37 000 kr om nästa försök, mitt tredje, inte går vägen.

Funderar på om 1 månad är för kort tid för att levaxin ska påverka mina värden.
    Jag har mejlat min klinik, IVF-kliniken och väntar på svar. Om de inte vill hjälpa mig med nytt test så köper jag ett test via blodkollen.se för 350kr. Ett test som utfördes i feb 2015 tycker jag är alldeles för gammalt för att ha som underlag i en pågående behandling...
  • Emmet1976
    Sjöblomman skrev 2016-07-01 18:02:48 följande:
    Jag förstår din stress!
    Ligg på om test, du har rätt till aktuella prover. Inte gamla!
    Jag tror att levaxin går igång rätt fort, så det är absolut värt att börja med.

Håller tummarna för att din mens kommer som den ska.
    Vart är det du går?

Jag älskar sommaren och sommarlovet. Men kan inte sticka under stol med att jag faktiskt längtar efter nästa försök. Även om det betyder att sommaren i stort sätt är över.
    Försöker njuta av nuet men det är svårt när man längtat så.
    Jag går på IVF-kliniken St Görans. Var går du? Jag längtar oxå till nästa försök även om sommaren är en underbar period, så jag förstår dig. ;)
    Jag beslutade idag att bekosta eget test via blodkollen.se och använder det som underlag och kör parallellt med i första hand min sjukvårdsförsäkring. Täcker inte den så jagar jag tag på en husläkare för att få levaxin utskrivet. Testet kommer jag ha svar på senast tisdag.
  • Emmet1976
    Sjöblomman skrev 2016-07-01 18:57:40 följande:
    Ok. Skönt att ha ett beslut.

Vi går på Sophiahemmet. Står i kö till landstinget, men kommer att göra tre försök på Sophia först. Så jag hoppas "slippa" landstinget.
    Har du åberopat vårdgaranti? Vi fick via landstinget 3 mån efter remissen.
    Vi körde oxå privat via Sophiahemmet och hann med en gång innan vi kom fram i kön.
    Förhoppningsvis är det vår tur nu i augusti att lyckas, right? :)
Svar på tråden IVFare i Stockholm?