• Vanja

Ta hem kompis..

Hejsan! Jag har en kille hemma på 4år som väldigt ofta vid hämtning på förskolan börjat fråga om han får ta med en kompis hem. Är så länga har jag lyckats "smita" genom att säga att man ju måste prata med kompisens mamma lr pappa först och jag har inget telefonnummer. Men snart Måste jag ju ändå ge med mig, klart att barn vill leka med sina kompisar även på fritiden. Men vad gör man? Om jag tar hem en kompis till oss vid 16-tiden tex. Stannar han tills middagstid och blir sedan hämtad lr äter han mat med oss och stannar till kvällen? Måste erkänna att jag är skitskraj över tanken på att behöva ansvara för ett barn som jag inte känner så väl. Jag förstår självklart att alla är olika och kanske inte gör på exakt samma sätt men hur brukar Ni göra? Min son ser sina kompisar åka hem till varandra titt som tätt och blir självklart lite avundsjuk så jag måste nog ta o komma över det här snart.. Skulle nog hellre se att han vart hembjuden hos någon annan o börja med de :) men än så länge har ingen frågat...

• Svar på tråden Ta hem kompis..
  • Vanja

Tack snälla för svar! Kan hålla med dig lite där om att en 4åring nog känner sig tryggare med att ha en förälder med. Men vad jag har förstått så brukar dom andra föräldrarna ibland ta med sig en kompis hem, alltså följer ingen med barnet. Nu vet inte jag om dessa barn och föräldrar känner varandra sedan flera år tillbaka. Dom kanske redan är vana vid varandra? Min son började inte förskolan förens han var tre så det känns som han kan ha missat en del under dom första åren. Men din idé var absolut jättebra! Ska nog se om jag kan få hem nån med förälder istället! :)

• Vanja

Tack för tipset! Vissa dagar blir det ju lite tidigare! Så Absolut! Men nöjer dom sig med tex två timmar då? :) Jag minns när jag var liten så lekte vi ju hela dagar men jag kanske var äldre är lite osäker. Alltså jag känner mig helt knäpp! Jag borde kunna det här redan!! :) fy vad jag fasar för första kalaset..

• Vanja
    HWR skrev 2015-10-19 09:23:31 följande:

Min äldsta dotter är 5 och det är först nu hon bjuder med kompisar hem/blir bortbjuden. 

Då hämtar jag dottern+kompis runt 15-16 och sen stannar kompisen över middag och hämtas runt 18-tiden. 

Jag har inga problem med att barnen bjuder hem kompisar från dagis men jag har såklart alltid en konversation med föräldrarna innan hur upplägget ska vara. Vad jag ska laga till middag, äter barnet allt etc.

Men sen bor vi i ett område med myyycket barn och vi har alltid halva grannskapet springandes här :)

Min yngsta är 4 år så hon får vänta ett år till innan det börjar bli aktuellt med att bjuda hem just dagiskompisar.

Låter som att du har koll på läget! :)
  • Vanja
    whitestar skrev 2015-10-19 09:44:54 följande:

2 timmars lek brukar räcka speciellt när dom är så små!

Tack :)
  • Vanja

Vad tycker ni är smidigast då? Att ta med ett barn efter förskolan tex lr att stämma lekträff för lördag, söndag?

• Vanja
    Dixie skrev 2015-10-19 10:59:30 följande:

ja - i den åldern räcker 2 timmar långt om det är efter förskolan - jag upplever att det roliga är mer att de får prata om det på förskolan att de ska åka hem till varandra, sedan leker de en stund och det räcker! 

Så mysigt det låter! :)
Svar på tråden Ta hem kompis..