Ta hem kompis..
Beror på barnet och relationen till kompisen och kompisens föräldrar skulle jag säga.
Min dotter har lekt hos en dagiskompis sedan hon var knappt 3år. Hon ÄLSKAR kompisens mamma och kompisen har varit hennes själsfrände sedan dag 1 på dagis. Jag var med första gången, men då bad hon mig gå efter en stund . Hon har även varit själv hos två andra dagiskompisar, där föräldrarna är extremt barnkära och kompisarna har hon känt länge. Då har de hämtat runt 15.30 på dagis och jag har hämtat vid 18.30, efter middagen.
Hon är socialt väldigt mogen och har sagt att hon vill gå själv till kompisarna. Hon har även sagt att hon vill stanna på middag. Hade hon varit minsta tveksam hade jag självklart följt med henne. Men hon tycker det är spännande att klara sig lite själv tror jag. Det är alltid kompisarnas föräldrar som frågat eftersom deras barn tjatat om att få ta hem min dotter. Det är jag på ett sätt glad för eftersom jag själv inte är jätteförtjust i att ha ansvar för andras barn. Är ingen barnmänniska som älskar att leka heller .
Min son som snart blir 3 är inte i närheten av dotterns sociala förmåga. Han är mammig och lite blyg så det dröjer nog innan han leker med någon efter dagis.
TS, fråga ditt barn vilken kompis han vill leka med. Sedan får du väl prata lite med kompisen om det och be förskolan om föräldrarnas telefonnr och messa förslag på dag och tid. Jag tänker mig att om du tar initiativet så bjuder du hem kompisen. Det är ju liksom lite svårt att bjuda in sitt barn till någon annan. 2 timmar räcker definitivt, sen brukar de tröttna på varann . Särskilt efter dagisdagar. Har man helglek så kan man köra lite längre tror jag, men då är ju många uppbokade på familjeaktiviteter....