Inlägg från: elyse |Visa alla inlägg
  • elyse

Jag vill inte längre bo i vidriga Sverige

Idag flyr européer, ofta högutbildade, sina hemländer TILL Norden då många länder i Europa i princip kraschat ekonomiskt. Frankrike, Italien, Nederländerna, Grekland... För mig låter det helt befängt att flytta till Frankrike (som dessutom har ett utbrett högerextremt politiskt klimat! ). Kanske Irland kan vara något (Trots den ekonomiska situationen )? Med förutsättning att du och din man fixar jobb där.

• elyse

Om du har för avsikt att jobba, TS, får du nog tänka om. I Norden har vi unika barnomsorgssystem. Det kostar massor i Storbritannien och därför är många hemmafruar tills barnen börjar skolan.

Gällande Frankrike så skulle jag personligen välja norra Frankrike. Men där är det samma sak med barnomsorg...

• elyse
    Lord Hans skrev 2015-10-23 13:52:53 följande:
    Menar du att Europas kanske starkaste och mest stabila ekonomi Nederländerna har kraschat ekonomiskt och jämför med Grekland??? Hur tänker du då?
    JÄMFÖRT med Grekland? Det har du själv hittat på för så har i alla fall inte JAG skrivit.

Men ja, i princip alla länder har ekonomiska problem och vi får invandrare från i stort sett alla europeiska länder och bl.a. Nederländerna. Olika yrken är olika gångbara i olika länder och här i Uppsala är det en hel del människor från Nederländerna som kommer hit för att arbeta inom biokemi. 

Jag tänker att det är de som har ekonomisk möjlighet att flytta som gör det först. Dvs, de som inte har lust att vänta ut en eventuell krasch. Och där drar jag paralleller till Grekland för landet urholkades i princip på vissa yrkesgrupper, t.ex. läkare något år innan den verkliga kraschen.  
  • elyse
    Lord Hans skrev 2015-10-23 13:52:53 följande:
    Menar du att Europas kanske starkaste och mest stabila ekonomi Nederländerna har kraschat ekonomiskt och jämför med Grekland??? Hur tänker du då?
    Nu såg jag att du skrev JÄMFÖR och inte JÄMFÖRT. 

Inget land kan väl egentligen jämföras med Grekland, men det var heller inte min mening utan att visa på och nämna flera länder som inte längre är så ekonomiskt stabila som de tidigare varit. 
Svar på tråden Jag vill inte längre bo i vidriga Sverige