• KaosArt

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Jag tänkte hoppa in här en liten stund om det är okej, fast jag inte har fastställt att vi ska börja med ivf nu i början på året?

Vi har försökt i drygt 1,5 år nu och utredningen kom fram till att vi är oförklarligt barnlösa. Så nu känns det som att vi står vid ett vägskäl, har provat lite med letrozole men utan framgång. Känns inte som att det finns något mer att göra nu, inget mer att prova. Utom att gå vidare med ivf. Men då är det ju så att vi måste bekosta det själv, eftersom vi annars måste vänta tills vi har försökt i tre år. Och jag känner att det går inte, jag kan inte vänta ett och ett halvt år till och hoppas det löser sig...

Jag känner mig så trött, stressad och ledsen hela tiden. Känner mig sviken av min kropp, och lurad. Inbillar mig att kroppen ger mig symptom på graviditet men sedan kommer mensen som på beställning. Har aldrig ens fått något litet utslag på grav-test, alltid så jävla negativt det kan bli.

Förlåt för långt inlägg, ville bara skriva av mig lite.

Men hur fungerar det när man ska börja med ivf? Fån att man kontaktar kliniken, spelar det någon roll om man gjort utredning där eller inte? Hur lång tid brukar det ta innan man får göra första försöket? Har någon använt sig av bruttolöneavdrag, och var era arbetsgivare positiva till det?

• KaosArt
    Iskristall skrev 2015-12-29 22:06:11 följande:

Välkommen!

Hur kommer det dig att ni måste försöka själva i 3 år? Annars brukar det väl vara 1år som gäller, det var det för oss.

Jag känner igen det där med alltid negativa test. Är precis i samma läge aldrig fått minsta lilla utslag på gravtest eller nånsin varit gravid. Det är tungt.

Vi gjorde inte utredning och ivf på samma ställe, det spelade för oss ingen roll. Vi får till att börja med landstingsbetalda försök så kan tyvärr inget om bruttolöneavdrag. Och hoppas vi slipper använda oss av det. Hoppas nån annan här kan hjälpa dig med svar på den frågan.

Vi fick starta fort. Direkt vid närmsta mens som kom efter första besök på ivf-kliniken

I vårat lasting så får man inte ivf bekostat för ens man har försökt själva i tre år om man har kommit fram till att man är oförklarligt barnlös. Vilket jag tycker är helt galet eftersom man annars får hjälp efter två år. Känns så orättvist.

Okej det var ju sköna att det gick så fort!

Min sambo verkar inte känna samma längtan som mig och ser inte hur mycket det här betyder för mig. Vi pratade nyss och han ser det som att det är minst ett år bort, på grund av olika orsaker, bl.a. pengar. Men jag anser att det går att lösa bara man vill. Så nu känns allt bara hopplöst, jag känner inte att jag kan klara av att det ska vara ett år bort innan jag får ta nästa steg till ivf.
  • KaosArt
    Iskristall skrev 2015-12-30 17:52:30 följande:

Får man fråga hur gamla ni är?

Låter jobbigt att behöva vänta sådär när man väl har bestämt sig för att skaffa barn. Jobbigt att ni känner lite olika i er längtan, men det verkar ju inte vara helt ovanligt att killar känner lite mindre och inte har lika bråttom.

Ja det får du absolut göra! :)

Jag är 28 och min sambo 28.

Ja just nu känns allt väldigt tungt. Och jag vet inte hur vi ska ta oss framåt heller eftersom det lätt blir bråk och skuldläggande när vi ska prata om det.

Har ni börjat med själva ivf behandlingen? Såg ut på ditt inlägg ovan att ni gjort en gång eller? Hur har din killes inställning varit, har ni varit överens om vilken väg ni ska ta hela tiden?
  • KaosArt
    Iskristall skrev 2015-12-30 20:09:52 följande:
    Jobbigt, för man bör ju prata om det för att kunna gå framåt. Hoppas ni kan lösa det och komma överens!

Ja, vi har gjort vårt första ivf försök nu i december, som tyvärr misslyckades. Sen vi pratade om att skaffa barn så har vi varit ense om det. Just ivf som jag ville ta steget till låg lite trögare hos min sambo. Han ville att vi skulle försöka mer själva först. Men jag som har pco och börjar bli till åren (fyller snart 39) kände att tiden rann iväg och ville att vi skulle gå på utredning. Han gick med på det, men jag fick så klart fixa allt boka tider osv och så följde han med. Väl där och vi pratade med läkaren som faktiskt föreslog ivf som nästa steg för oss gjorde att min sambo förstod allvaret i att vi inte kunde vänta så mycket längre. Efter det har han inte varit annat än stöttande och nu är han lika ivrig som jag inför att få göra nästa försök.
    Ja det hopps jag med! Måste försöka få över honom på min sida, eller få oss på samma sida för just nu känns det som vi står mot varandra ställer för med. Det blir så dumt när det är meningen att vi ska göra det här tillsammans sida vid sida.

Skönt att ni känt att ni sår bakom varandra hela tiden och att din sambo insåg allvaret. Ska ni nu göra om hela processen eller har ni något i frysen? Jag håller tummarna för att ni lyckas på ert nästa försök! Hur många försök får ni bekostat av landsting?
  • KaosArt
    Miranya skrev 2015-12-30 20:27:29 följande:

Barnlöshet är en enorm stress...tycker att tre år är alldeles för länge att prova själv!Vad är det för landsting?(om jag får fråga,behöver inte svara).

Iskristall: surt med ny behandling...men när man väl in i det så går det ganska smidigt,tycker jag. Nu kanske kan doktorn justera din hormondos,så att ni får embryon till frysen också!

Ja jag håller med, tre år är väldigt mycket för länge, men de gör väl allt de kan för att spara in på pengar i landstiget. Vi bor i Västernorrland.

Håller tummarna för dig i januari på ert nästa försök! :)
  • KaosArt

Jag undra om det är någon som var vad kostnaden landar på för de läkemedel man måste ha i samband med IVF?

• KaosArt
    Iskristall skrev 2015-12-31 10:27:29 följande:
    Vi måste göra om hela processen tyvärr, blev inget till frysen. De plockade ut fyra ägg, två var för omogna. Ett sattes in efter två dagar och det andra som skulle odlas vidare och frysas klarade sig inte. Så jag är ganska mycket besviken på första omgången och inte minst på min kropp

Tre försök får vi bekostat av landstinget, och nu har vi redan gjort av med ett. Känns tungt, går det så här fort och dåligt på nästa två försök kommer det kännas mycket, mycket trist må jag säga!
    KaosArt skrev 2015-12-31 10:03:03 följande:

Jag undra om det är någon som var vad kostnaden landar på för de läkemedel man måste ha i samband med IVF?

Det är dyra läkemedel, de kostar över 2200kr. Så man får betala upp till läkemedelsförmånen 2200kr, men då får man ju frikort för läkemedel ett år framåt. Så resterande försök under det året är läkemedlen gratis.
    Okej, vad synd att inget klarade sig. Men nu kanske de vet bättre hur din kropp svarar på allt och kan anpassa bättre. Så kan de kanske justera allt så ni kan få fler ägg. Men jag vet ju inte hur allt det där fungerar än. Jag känner verkligen igen känslan där du beskriver besvikelse på din kropp. Jag känner också så, att kroppen inte kan klara av en av de mest naturliga sakerna i världen. 

Jag visste inte att det fanns något som heter läkemedelsförmån, fungerar det som högkostnadsskydd för sjukvård? Så man betalat upp till 2200, sedan gratis, det var ju bra ändå, om man tänker att de ändå kan ta några försök.
  • KaosArt
    canada skrev 2015-12-31 11:00:23 följande:
    Låter ju väldigt frustrerande med att vänta i tre år, känner ni ingen som bor i ett annat län, där man får 3 försök efter 1 år, typ Dalarna eller nått lite närmare ? Så kan ni skriva er där o be dom skicka posten till er ( ingen aning om det skulle funka men kan vara värt o kolla upp)
    Jo jag känner mig väldigt uppgiven nu, det har känts som en evighet hittills sedan start. Och lika lång tid kvar.

Tack för förslaget! Ja kanske skulle vara värt att kolla upp, men jag tror inte jag känner någon som bor typ där. De jag känner bor så himla långt bort så de skulle bli såna enorma resor och de kostar ju det med. :/

Har också haft tankar på att gå till någon annan klinik och säga att vi försökt i tre år redan, men känns så dumt att ljuga. Sedan vet ja ju inte hur de pratar mellan varandra.
  • KaosArt

Tack för att ni tagit emot mig här, och tack för allt ert pepp! Det är så otroligt mycket värt och jag tycker det känns så skönt att få ventilera med er som är i liknande situation.

Ni är alla så fina :)

Sambon och jag har pratat mer och nu har vi tagit oss över till samma sida och siktar mot att kunna påbörja IVF snart, efter att vi kollat upp allt och har allt klart för oss. Och det känns väldigt bra. Det känns som att 2016 kommer att starta med en hel del att kämpa sig igenom men förhoppningsvis kommer det sluta desto bättre!

Gott nytt år till er alla värdefulla människor!
    kram <3

• KaosArt
    Regnbågsdröm skrev 2015-12-31 16:48:25 följande:
    Ja alltså, du får ju frikort på Apoteket. Enkelt förklarat Annars hade man ju varit totalpank. Menopuren jag tar nu (eller börjar ikväll) kostar över 3000 annars. Så en jäkla tur att man bara kan gå in och hämta nu
    Oj va de kostar, då är det ju verkligen tur att det finns! Tack för infon. =)
  • KaosArt

Mensen var två dagar sen denna gång, så ja hade lite hemligt hopp om att de skulle vara något denna gång. Men samtidigt känner jag ju så väl att mensen är på väg, fast jag hoppas samtidigt. Så dumt.

Ja i alla fall så väntar jag på besked om jag får behålla jobbet eller inte (förändringar inom företaget) och jag kan inget påverka, håller på att ta reda på om min arbetsgivare går med på att man får använda bruttolöneavdrag eller inte. Så jag hoppas på två positiva besked, behålla jobbet och få göra avdrag. Min sambos arbetsgivare är med på avdrag i alla fall, men som jag förstår det så får vi ju bara göra avdrag på hälften av kostnaden hos honom och måste göra andra hos mig. Någon som vet om det verkligen är så? Hans arbetsgivare är kopplad till benify och man gör avdraget genom dem.

Flyter allt på så startar vi med IVF, känns läskigt men ändå bra att komma framåt.

Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016