• canada

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Hej! Vi börjar med ivf i feb/mars om allt går som det ska! :)

• canada
    KaosArt skrev 2015-12-31 10:01:57 följande:
    Ja jag håller med, tre år är väldigt mycket för länge, men de gör väl allt de kan för att spara in på pengar i landstiget. Vi bor i Västernorrland.

Håller tummarna för dig i januari på ert nästa försök! :)
    Låter ju väldigt frustrerande med att vänta i tre år, känner ni ingen som bor i ett annat län, där man får 3 försök efter 1 år, typ Dalarna eller nått lite närmare ? Så kan ni skriva er där o be dom skicka posten till er ( ingen aning om det skulle funka men kan vara värt o kolla upp)
  • canada
    Regnbågsdröm skrev 2016-01-04 14:55:44 följande:
    Men vårdgarantin? Gäller den verkligen i det här läget? Eller menar du typ att du måste fått något form av besked inom tre månader? Typ ett svar på att "väntetiden är si och så lång"? För det finns ju vissa landsting som har års väntetid på att få börja med IVF.

Oerhört frustrerande med telefontiderna dock. Känner igen det där. Hoppas du får svar snart och att det ordnar sig för dig!
    För oss gällde iaf vårdgarantin för ivf, vi fick till o med byta landsting.
  • canada
    Regnbågsdröm skrev 2016-01-04 17:37:56 följande:
    Vad menar du med byta landsting? Bytte ni från ert egna landsting menar du? I så fall bekostar ni det själva då antar jag? Kanske är annorlunda då.
    Vårdgarantin gäller från att tex vid första mötet där du då får en remiss till ivf och tills dess att ivf startar eller ev provtagning alternativ från provtagning tills dess att ivf startar, förväntas det ta längre än 90 dagar har man rätt att få gå till ex en privat vårdgivare, den finns även något som jag tror är relativ nytt och det är det fria vårdvalet vilket även innebär att man kan välja att gå utanför sitt egna landsting, om man nu är villig att köra/åka längre. Vi får vårt bekostat eftersom vårt landsting tillhandahåller 3 fria försök. Nu är jag ingen expert på om allt ovan är praxis men jag tro det, sen skall det tilläggas att jag har mejlat o ringt upprepade gånger för att få dem att skicka iväg remissen eftersom de på Sahlgrenska kan vara lite, ja det är ett lite för stort ställe o man blir behandlad som löpandebandsprincipen, om man säger så. Sen gäller att aktivt försöka ta reda på ens rättigheter o få någon att skicka vidare din remiss om vårdgarantin ej kan hållas, något jag fick lära mig efter att ha väntat 1 år på tid. Hoppas det löser sig o jag är ingen expert som sagt :)
  • canada

Stort grattis till ni som plussat!!

O ännu större kram till er andra som kämpar vidare <3

Angående listan kanske man kan tänka sig att den är lite kvartalstyrd, så att man gör en ny lista i april, ett förslag bara :)

Själv väntar jag fortfarande på att min mens skall komma igång så jag får börja med sprutorna!

Typiskt att när man väl väntar på den behagar den inte dyka upp(o nej jag är inte gravid, iaf inget plus på Stickan när jag testade imorse )

Lycka till alla som kämpar på!

• canada
    mini72 skrev 2016-02-19 15:15:37 följande:

Idag på TD, RD14 testade jag positivt på Clearblue's Digital!

Blodprovet för hcg och progesteron får jag svar på efter helgen!

Önskar alla helg-testare lycka till!

Klem fra Norge!

Stort grattis!! Vilken bra start på helgen :)
  • canada
    loppi skrev 2016-02-23 15:36:50 följande:
    Det ligger runt £5500 för 3 försök, så runt 55000kr typ. Han gav mig ca 46% chans att bli gravid per försök. Känns lite som att man kastar pengar i sjön. Vi har råd, men det känns så konstigt att lägga så här mycket pengar på ett "lotteri". 
    Det är såklart väldigt mycket pengar, men tänk på at det är 20-25% chans att bli gravid i en normal cykel (om man pratar generellt ) så 46% är egentligen dubbelt så stor chans att lyckas :) gå in på denna sidan så kan man se sina chanser över tre försök (kanske är nån hittepåsida, men ibland behöver man se positiva saker med) www.sartcorsonline.com
  • canada
    canada skrev 2016-02-23 16:14:03 följande:
    Det är såklart väldigt mycket pengar, men tänk på at det är 20-25% chans att bli gravid i en normal cykel (om man pratar generellt ) så 46% är egentligen dubbelt så stor chans att lyckas :) gå in på denna sidan så kan man se sina chanser över tre försök (kanske är nån hittepåsida, men ibland behöver man se positiva saker med) www.sartcorsonline.com
    Glömde skriva att man får googla på länken o sen trycka direkt på "vad är mina chanser" annars kommer man bara till en inloggningssida :)
  • canada

Hej. Är det någon här inne som vet ifall gonal-f kan göra så sköldkörteln blir förstorad? Jag har enl en läkare tidigare haft tendens till förstorad sköldkörtel/struma men mina tsh värden har legat mellan 1,4 o 2.(så ok enl läkarna) Jag har precis börjat det korta protokollet på vår första ivf o är på sprutdag 6 och upptäckte ikväll att min "lilla" knöl på halsen har svullnat upp. Tänkte ringa kliniken imorgon o fråga men man blir ju lite orolig såhär på kvällskvisten o vill veta :(.

• canada
    Kärlekövervinnerallt skrev 2016-02-25 10:50:53 följande:

Fick nu mycket flytningar av menopur? Kännet mig lite som en snigel här hemma :)

Kör på gonal men antar att konceptet är samma, men jo världen går lite i snigelfart just nu för mig med ;) både i väntan på äggplock o i samma ärende som du beskriver :))
  • canada
    Regnbågsdröm skrev 2016-02-25 07:15:49 följande:
    Ingen aning. Men tror verkligen inte det. Sådant där får man inte av läkemedel, utan det är typ genetiskt ofta.

Men får jag fråga en sak, märkte de det här på dig genom de "vanliga" testerna de gör? Eller hur kom det fram? Jag har struma i släkten och är alltid orolig för det. Glömmer väldigt ofta att jag borde kolla upp det.
    Var faktiskt min distriktsläkare som sa det, såg att jag var lite svullen typ på halsen kan man väl säga, de har tagit alla tester med tsh o antikroppstester o allt vad det heter men allt är normalt, bara det att jag har en liten knöl på halsen. Dock jag själv som upptäckt att den blivit större nu när jag börjat med hormonerna. Antar att det är bäst att fråga läkaren idag men är lite orolig att man skall behöva avbryta behandlingen eller liknande.

i sådannahär sammanhang kan det nog vara bra om du kollar upp din sköldkörtel, den kan ju ställa till fertiliteten väldigt om man läser om det på nätet.
  • canada
    Regnbågsdröm skrev 2016-02-25 11:50:53 följande:
    Ja jag borde verkligen ha kollat upp den. Men inte tagit mig tid och liksom på något vis ignorerat det omedvetet. Nu väntar jag på mens för att dra igång vårt tredje försök förhoppningsvis. Så jag känner väl spontant att jag inte kommer att kolla upp det nu ändå, även om jag kanske borde. Men borde ju gjort det innan hela den här resan.

Hoppas det ordnar sig för dig <3
    Har du gjort någon form at fertilitetsutredning ? Isf kollar dom dina tsh värden och skulle förmodligen reagerat ifall det är så att dina värden var för låga alt höga. Struma är nödvändigtvis inte samma sak som höga eller låga tsh värden (hormoförändringar) jag tror som sagt att de säkerligen redan kollat dig så oroa dig inte :)
Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016