• Regnbågsdröm

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

canada skrev 2016-02-24 18:51:33 följande:

Hej. Är det någon här inne som vet ifall gonal-f kan göra så sköldkörteln blir förstorad? Jag har enl en läkare tidigare haft tendens till förstorad sköldkörtel/struma men mina tsh värden har legat mellan 1,4 o 2.(så ok enl läkarna) Jag har precis börjat det korta protokollet på vår första ivf o är på sprutdag 6 och upptäckte ikväll att min "lilla" knöl på halsen har svullnat upp. Tänkte ringa kliniken imorgon o fråga men man blir ju lite orolig såhär på kvällskvisten o vill veta :(.

Ingen aning. Men tror verkligen inte det. Sådant där får man inte av läkemedel, utan det är typ genetiskt ofta.

Men får jag fråga en sak, märkte de det här på dig genom de "vanliga" testerna de gör? Eller hur kom det fram? Jag har struma i släkten och är alltid orolig för det. Glömmer väldigt ofta att jag borde kolla upp det.
  • Regnbågsdröm
    canada skrev 2016-02-25 11:23:19 följande:
    Var faktiskt min distriktsläkare som sa det, såg att jag var lite svullen typ på halsen kan man väl säga, de har tagit alla tester med tsh o antikroppstester o allt vad det heter men allt är normalt, bara det att jag har en liten knöl på halsen. Dock jag själv som upptäckt att den blivit större nu när jag börjat med hormonerna. Antar att det är bäst att fråga läkaren idag men är lite orolig att man skall behöva avbryta behandlingen eller liknande.

i sådannahär sammanhang kan det nog vara bra om du kollar upp din sköldkörtel, den kan ju ställa till fertiliteten väldigt om man läser om det på nätet.
    Ja jag borde verkligen ha kollat upp den. Men inte tagit mig tid och liksom på något vis ignorerat det omedvetet. Nu väntar jag på mens för att dra igång vårt tredje försök förhoppningsvis. Så jag känner väl spontant att jag inte kommer att kolla upp det nu ändå, även om jag kanske borde. Men borde ju gjort det innan hela den här resan.

Hoppas det ordnar sig för dig <3
  • Regnbågsdröm
    canada skrev 2016-02-25 13:44:32 följande:
    Har du gjort någon form at fertilitetsutredning ? Isf kollar dom dina tsh värden och skulle förmodligen reagerat ifall det är så att dina värden var för låga alt höga. Struma är nödvändigtvis inte samma sak som höga eller låga tsh värden (hormoförändringar) jag tror som sagt att de säkerligen redan kollat dig så oroa dig inte :)
    Tack för svaret! Och ja, jag är ju fertilitetsutredd eftersom de kom fram till att jag skulle göra IVF istället för insemination. Så ja, då borde de ha sett det kanske har ju liksom hunnit med två försök. Tack igen för dina lugnande ord!
  • Regnbågsdröm
    Ingensmamma skrev 2016-02-25 20:17:48 följande:

Vad roligt Pimpan!! Grattis ????????

Förlåt för långsamma peppsvar, men jag befinner mig på skidsemester!

Fråga till er som kört Synarela: idag spraydag 11 fick jag en rosa flytning som sedan försvann!? När sjutton kommer mensen? Någon som haft liknande? Blir galen av att vänta!

Kram

Fick du en rosa flytning så är det nog bara en tidsfråga innan blödningen kommer! Normalt kommer den mellan dag 8 och 14. Men det där kan verkligen variera. Mitt första försök fick jag dag 7 och andra dag 12. Så ha is i magen. Det ordnar sig!
  • Regnbågsdröm
    Kärlekövervinnerallt skrev 2016-02-26 13:37:51 följande:

Vart på vul. Bara 2 äggblåsor som växt till sig. Så inget äggplock för min del. Skall dock ta ägglossnings sprutan på söndag. Gyn bad oss dock fundera om vi kan tänka oss tvillingar då det finns chans till det.

Till den mer negativa delen. Hade en ny gyn idag som tycker vi skall vänta några månader och gå ner i vikt istället. Känns jätte trist just nu. Har accepterat att denna processen satts igång och nu ytterligare väntan. Kännns konstigt att de skall komma på det nu. Har ju haft 150 menopur sedan ner till 112 och upp till 187. De känns som de skyller resultatet på mig istället för att de har valt att vara extremt försiktiga med tanke på överstimulering.

Vad menade de med "om ni kan tänka er tvillingar"? Det känns ju också lite udda att säga till några som behöver hjälp med att få barn och som får avbryta innan äggplock? Eller missuppfattade jag nu?
  • Regnbågsdröm

De kan ju dessutom omöjligt veta om det är ägg i båda blåsorna. Om det nu är att ni ska hem och testa själva som de menar.

• Regnbågsdröm

Men hade jag haft möjligheten så hade jag självklart tagit tvillingar om det gick. Hellre två än inget alls. Just nu vill jag verkligen ha tvillingar, då det känns som att då hade man kanske sluppit gå igenom allt det här igen. Då har man redan syskon.

• Regnbågsdröm
    Kärlekövervinnerallt skrev 2016-02-26 22:16:19 följande:

[quote=76379898][quote-nick]Regnbågsdröm skrev 2016-02-26 14:28:04 följande:[/quote-nick]Vad menade de med "om ni kan tänka er tvillingar"? Det känns ju också lite udda att säga till några som behöver hjälp med att få barn och som får avbryta innan

Alla vill väl inte ha tvillingar antar jag. Kanske ville påpeka det innan. Eller så kanske hon tyckte jag borde bli avskräckt av fetma och tvillingar :)

Hm. Okej. Men känns ju som att någon som verkligen kämpar för barn inte skulle tacka nej till två. Men vad vet jag.

Önskar dig all lycka oavsett vad som sker!
  • Regnbågsdröm

Börjar bli nervös för att mensen aldrig kommer. Den är kanske inte jättesen (svårt att räkna ut då man inte haft riktig mens på över 60 dagar) Men räknar man bortfallsblödningen som mens så fick jag ju den innan TD. Och hade ju TD 31/1. Så tycker att jag borde fått mens nu. Någon här inne som gjort tidigare försök och varit med om att mensen dröjt efter misslyckat försök?

• Regnbågsdröm
    Popetot skrev 2016-02-27 08:47:50 följande:

Hej på er alla! Jag började med gonal-f i onsdags men känner ingenting. Någon liten biverkning vill man ju ha för att det ska kännas som det händer något. Har ni som tagit final-f haft några biverkningar? Jag tar 150, är det en ganska låg dos? VUL på måndag.

Det är omöjligt att säga om det är en låg dos eller inte, då alla är olika lätt- eller svårstimulerade. På mig hade den dosen varit fullkomligt medlingslös tex, medan den för andra kanske hade varit alldeles för hög. Du får se på vul om det hänt något. Har det inte det så höjer de dosen. På mig hade det inte hänt något förrän de höjde till maxdos på 450. Men som sagt, alla är vi olika. Antar att det är ert första försök? Det är mer regel än undantag att man inte träffar rätt med dosen direkt. Kram och lycka till!
Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016