• Ego Lovers

dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!

Det är inte okej och är en kränkning. Du bör genast ta kontakt med rektorn och sedan kräva att personalen får kompetensubildning i vad en npf diagnos innebär. Hade de inte lyssnat hade en anmälan till skolinspektionen varit på sin plats. Tydligen behöver ditt barn en resursperson eftersom pedagogerna inte klarar av att vara pedagogiska mot alla barn inkl de med funktionshinder.

• Ego Lovers
    Litet My skrev 2015-10-30 20:27:08 följande:
    En diagnos borde vara ett "frikort" till att man sätter in en kunnig resurs. När det blir utbrott liknande det TS barn fick är det vi vuxna som missat något, inte läst av eller förberett tillräckligt. Sedan förstår jag att det inte hinns med om han inte har resurs till bara honom. Hur skulle du kräva att ett barn skall flyttas? Det kan man inte utan man får flytta själv i så fall eller ännu hellre trycka på att det stökiga barnet får resurs. Vem vet, det är mycket möjligt att det finns ett lika utåtagerande barn i ditt barns grupp/klass men som lyckad hålla sig ifrån utbrott genom rätt stöttning. Hur tänkte du om särskola? ADHD ger ingen som helst rätt att gå på särskola tillsammans med barn med utvecklingsstörning.
    Tyvärr är till 99% resursen helt outbildad och har inte ens en barnskötarutbildning. När de egentligen behöver ha en barnskötar utbildning samt om barn med funktionshinder och en massa kompetensutveckling i det aktuella funktionshindret. Där och då kommer det bli så mycket bättre
  • Ego Lovers
    hurtänktedunu skrev 2015-10-30 12:41:51 följande:

Jag ser faktiskt inte heller problemet riktigt. visst hade han kunnat få en tröja och en personal borde stått med honom men jag hade gjort helt samma sak själv. Hade mitt barn gjort något sådant hade jag burit ut. med eller utan diagnos.

En diagnos är inget frikort för särbehandling vilket många verkar tro nu för tiden. Och man måste ta sitt ansvar som förälder.
    Det där låter ju som en totalt ohållbar situation och hade jag haft mitt barn där hade jag krävt att det där barnet omplacerades. Jag hade verkligen fruktat för mina egna barn om ett barn kunde få dom där utbrotten. Låter rent livsfarligt. Om du säger att 1 blåmärke på din son kan vara 5 på en personal så låter det inte säkert alls för de andra barnen.

Låter som ni borde överväga särskola eller liknande för honom.

Hur som helst hoppas jag ni kommer fram till en lösning för jag tror ju inte han mår bra av den där situationen heller.

Jösses va fördomar du har! Skrämmande att så fördomsfulla människor får vistas ute i samhället som vill sätta normalbegåvade barn i samma klass med barn med begåvningsnedsättningar där det normalbegåvade barnet inte kommer kunna få nån form av intelligent utbyte av klasskamraterna. Har du varit på en särskola? Jag har varit det och jag skulle aldrig någonsin rekommenderar att ett barn med normalbegåvning ska gå där.
  • Ego Lovers
    Wilowa skrev 2015-10-30 21:54:57 följande:
    Personalen gjorde inte sitt jobb när de behandlade ett barn som skit...jag ställer betydligt högre krav på mina kollegor, ts har rätt att reagera på det hennes son utsatts för. Sonen är ett litet barn, personalen är vuxna och ska dessutom vara utbildade för sitt jobb. Jag ser inte hur man kan ställa högre krav på ett litet barn än på vuxna människor. Tycker du verkligen att det är okej att vuxna människor behandlar ett litet barn illa bara för att barnet inte klarar av att hantera situationen?
    Tyvärr inser man att vissa tycker misshandel är okej mot barn fast barnaga varit olagligt i Sverige sedan 70-talet. Oftast har dessa individer själva blivit tuktade med aga och ser det som ett normalt sätt att fostra barn. Sedan ser de även barn som mini vuxna som borde kunna bete sig och uppföra sig som vuxna. Istället för barn som inte har samma konsekvenstänkande och vars hjärna inte är färdigutvecklad. Men som sagt, det finns folk som vill gå tillbaka 50-100 år i tiden i barnuppfostran. Om det nu är det de vill kan de donera sina smartphones och datorer till mig så kan de leva helt och hållet som man gjorde för 50-100 år sedan. Varför ska bara barn behöva det isf.
  • Ego Lovers
    hurtänktedunu skrev 2015-10-30 22:36:58 följande:

inte alls. Men något måste ju uppenbarligen göras. diagnos eller ej så kan man inte ha ett så utåtagerande barn bland så många andra barn som kan hamna i skottlinjen.
    Det är varken bra för barnet i fråga eller dom andra barnen. Däremot tycker jag att väldigt många använder diagnoser som frikort och många föräldrar tar det som ett argument istället för att handskas med problemet.

"Nej men jag gör inget åt det där för han har adhd så det är så han är"
    Sett väldigt mycket utav detta och det är skrämmande.

Kan man inte hantera barnen på sitt arbete så tar man hjälp av specialpedagogen. Denne kan studera gruppen och sedan vägleda personalen. Det brukar ge väldigt bra resultat. Man kan även göra så hemma för den delen men då tar man kontakt med Bvc psykologen och denne kan lyssna av situationen och ge handledning vad man kan göra för att minimera utbrott och utåtagerande beteende tex. Har själv varit med om detta på en förskola där ett barn helt plötsligt blev utåtagerande och personalen sa till men inget hjälpte. Specialpedagogen kopplades in med tillåtelse av föräldrarna och denne studerade barnet och barngruppen inkl personalen och upptäckte att barnet triggades av de andra barnen dvs de gjorde saker mot barnet som pedagogerna inte såg men när det utsatta barnet försvarade sig genom att slåss då lipade den som var elak först. Specialpedagogen lyfte problemet och det blev bättre i gruppen när pedagogerna visste orsaken till att barnet blev utåtagerande och arg och kunde förhindra många konflikter och inse att det var pga några av de andra barnen som de egentligen trodde var små ljus men som triggade igång det hela. Det utsatta barnet ville inte säga till pedagogerna för förtroendet var förbrukat eftersom barnet fått skulden hela tiden och vi arbetar fortfarande med att barnet ska gå till pedagogerna och säga till men som sagt det förtroendet är förbrukat så de får ligga steget före än att barnet säger till när denne blir utsatt för då smäller det. Och tyvärr blir det så här när barn utsätts för kränkningar. Tilliten försvinner och det blir problem och då ligger det på oss pedagoger att ligga steget före hela tiden för det utsatta barnets skull sim man tidigare trodde var förövaren
  • Ego Lovers
    grind skrev 2015-10-31 08:41:44 följande:
    Eller så ger man skolan möjlighet att skicka eleven vidare. Personligen anser jag attman inte har på en vanlig skola att göra om man inte klarar sig utan personlig assistent. Det är inte rimligt att hälften av skolans personal följer bråkmakare. Det är inte konstigt att Sverige går så kraftigt bakåt i PISA iom denna nya curlingpedagogiken.
    Inga barn klarar sig själva utan vägledning av vuxna vissa behöver mindre andra behöver mer. Vad är ditt problem?
  • Ego Lovers
    dorada skrev 2015-10-31 08:50:40 följande:
    Kan ju tillägga att vi varit flera ggr i kontakt med specialpedagogen (speciallärare heter det i finland) och pratat om problemen, dagvårdsperso alen i sin tur har x antal ggr avböjt erbjudandet om hjälp, de har sagt de har situationen under kontroll. Han har även en reaursperson men inte egen resursperson, hon fungerar som gruppresurs. Har erbjudit dem prata med barnpsyk(heter så här i finland var barnen utreds) så att han skulle få en helt egen resursperson men dom tackade nej till det med. Varför tar de inte emot hjälpen? Även från barnpsyk har de erbjudit sig att komma och kolla över läget och kunna ge skolning, tips, "verktyg" etc. Men även det har de avböjt. Varför?
    Du kan kräva att en person från barnpsyk kommer och kollar just ditt barn. Låter väldigt konstigt att de avsäger sig hjälp. Har de något att dölja?
  • Ego Lovers
    grind skrev 2015-10-31 14:13:39 följande:
    Personalen måste ha befogenheter om de ska kunna göra ett bra jobb. Mamman gör en höna av en fjäder. Förskolechefen borde skicka barnet vidare som sagt eftersom barnet utgör en fara för personalen.
    Var? Det finns inga special förskolor eller klasser för barn med denna problematiken och kan inte de vuxna hantera ett barn utan att misshandla barnet fysiskt eller psykiskt ska man inte arbeta med barn.
  • Ego Lovers
    grind skrev 2015-10-31 14:32:00 följande:
    Vad är det som är så provocerande med att man har speciella förskolor för barn som är farliga för sin omgivnng.
    De är inte farliga för sin omgivning om personalen vet hur de ska hantera barnet och förebygga att situationer uppstår. Det är som att barnsäkra hemmet med spisskydd, väggkontaktsskydd, lådlås i köket osv så den lille ettåringen inte kommer åt farliga saker. Samma sak med barn som blir explosiva. Men har man inte kunskapen eller inte vill ta till sig kunskapen som i ditt fall så blir det ingen förbättring men det blir alltid en förbättring om man har kunskapen om hur man förebygger och hanterar situationen. Det är pga förskolan/skolans inkompetens som problem uppstår. Och sluta spela dum och provocera för så korkad är du inte så du inte kan läsa på om adhd på nätet och hur man kan skaffa sig strategier för att klara av vardagen.
Svar på tråden dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!