• Sous

dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!

MissLolli skrev 2015-10-27 22:32:01 följande:

Psykologen Bo Hejleskov Elvén som har erfarenhet av barn som din son och föreläser om detta. Pratar om att man istället ska plocka ut de andra barnen istället.

www.hejlskov.se/

Hejlskov brukar ha mycket vettigt att säga, så jag hoppas han begriper att det knappast är en rimlig lösning på en förskola. Om tio andra barn äter lunch eller mellanmål i det rummet då? "Tyvärr fick ni ingen mat idag" Om man har ett gäng barn som ska klä på sig ytterkläderna i hallen? "Tyvärr får alla som inte fått på sig kläderna gå in igen" Om man har en grupp igång som jobbar med en uppgift? Och var ska man ta de barnen?

Antagligen gör man som förskolan i ts, man tänker att barnet ska kunna gå undan i ett rum som inte brukar användas hela dagen (för helt tomma utrymmen finns knappast på en förskola), men ibland, som nu, används det rummet och då blir det problem.

Felet som jag begriper det var att ingen stannade ute med femåringen, för det skulle någon förstås gjort! Man lämnar inte ett barn ensamt ute under ett utbrott, vad som helst kan ju hända. Tänk om han skadat sig? Men man dör inte av att stå ute i fem minuter utan ytterkläder, det kanske var den bästa lugna platsen just då.
Svar på tråden dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!