dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!
I Sverige är inte detta okej, men vad som gäller i Finland vet jag inte. Det är en kränkning att ställa ut ett barn på det här sättet och pojkens reaktion efteråt visar att han blivit kränkt och är ledsen. Inga former av kränkningar är tillåtna i svensk skola!
Jag är lärare och har jobbat både i grundskolan och i förskolan och har genom åren tagit hand om många barn i affekt. De barnen behöver en tydlighet från mig som vuxen, de behöver veta var gränserna går och att det blir en reaktion om de överskrider gränserna. De behöver också veta att jag som vuxen står fast vid gränsen och att jag även stannar kvar vid barnet tills det lugnat ner sig. Barnet klarar inte att hantera sig själv och behöver veta att det finns en vuxen som hjälper det igenom det jobbiga. Sedan om barnet har diagnos eller inte spelar ingen roll, alla barn i affekt har samma behov av tydlighet och vuxenstöd.
Att ställa ut ett barn i kylan ser jag inget som helst syfte med, kyla hjälper inte barnet att må bättre igen. Barnet mår bra av att känna sig trygg i situationen och det gör det om en vuxen lyfter det ur situationen och är med barnet till det är lugnt igen. Barnet behöver en vuxen som lugnt och tryggt kan sätta gränserna som det självt inte klarar att hålla sig inom just då. Syftet är egentligen inte att få barnet lugnt utan att hjälpa det att rida igenom stormen. Barnet har rätt till sina känslor och har rätt att vara arg, dock har det inte rätt att samtidigt skada andra och därför är vuxenstödet extra viktigt.