Särskilt stöd skrev 2015-10-28 23:45:16 följande:
Jag menar såklart att förskolan har brustit som skapat den här situationen från första början. Hade han haft ett adekvat resursstöd med strategier för såna här situationer så hade det inte hunnit gå överstyr.
Mitt inlägg är riktat till alla dem som skuldbelägger barnen med diagnos som faktiskt inte fått det stöd de har rätt till. Eller som skuldbelägger föräldrarna till dessa barn. Som inte ens är på plats utan som är på jobbet och försöker tjäna ihop pengar till hyran.
Det är en tuff verklighet vi föräldrar lever i som det är. Mycket frånvaro pga habiliteringsmöten, förskolemöten, kurser. Inget socialt liv för att allt kretsar kring barnet med diagnos. Och jag lovar att det är faktiskt väldigt tungt rent mentalt att hela tiden få höra att det är vårt fel, att det är synd om personalen etc. De kan göra något åt situationen, (eskalera problemet uppåt så att resurser sätts in) det kan faktiskt inte jag.
Jag förstår hur du menar och som moster till en gosse med autism adhd och utvecklinstörning så vet jag vilket helvete det kan innebära att få ihop liv och vardag.
Däremot är det väldigt väldigt många föräldrar som gömmer sig bakom sitt barns diagnos. Som släpper allt vad uppfostran heter så fort diagnosen finns på print.
Min systerson har dagliga problem med det mesta socialt men två saker har syrran jobbat stenhårt med, med ibland väldigt stränga handlingar om det krävts, det ena är att inte ge sig på någon fysiskt och det andra (i mina ögon inte fullt så viktiga) är att ALLTID säga Tack om han får ngt och tack för maten.
Och det fungerar utmärkt trots handikap. Han är nio år nu