• grind

dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!

Ego Lovers skrev 2015-10-30 21:11:12 följande:

Har tappade jag tyvärr all respekt för dig och din tidigare intelligenta svar på fl.

Mitt råd, läs på och sluta provocera. Du gör bara bort dig själv med din otroliga okunskap i ämnet.

TS behandlar dagispersonalen som skit. Det är inte OK.
  • grind
    Wilowa skrev 2015-10-30 21:54:57 följande:

Personalen gjorde inte sitt jobb när de behandlade ett barn som skit...jag ställer betydligt högre krav på mina kollegor, ts har rätt att reagera på det hennes son utsatts för. Sonen är ett litet barn, personalen är vuxna och ska dessutom vara utbildade för sitt jobb. Jag ser inte hur man kan ställa högre krav på ett litet barn än på vuxna människor. Tycker du verkligen att det är okej att vuxna människor behandlar ett litet barn illa bara för att barnet inte klarar av att hantera situationen?

Vad vet du om situationen som gör att du kan döma personalen? De hade säkert sina skäl.
  • grind
    Wilowa skrev 2015-10-30 23:10:03 följande:

Personliga skäl i så fall och det har inget på en förskola att göra! Detta hände visserligen i Finland, men i Sverige strider ett sådant hanterande mot våra styrdokument. Jag förstår att det kan hända i en stressad situation som detta, men det är ändå fel.

Jag tycker att det största felet är att mamman till en pojk som sparkat, slagit och spottat mot dagispersonal har mage att gnälla över att de burit ut honom i kylan. En naturlig reaktion vore att fråga om allt är ok med personalen.

Men det är som alltid i dagens egofixerade Sverige. Allt för många ser bara fel hos andra men inte sig själv. Just föräldras curlande är säkerligen en faktor till haveriet i svenska skolan. Mamman borde förklara det olämpliga i att sparka, spotta och slå andra människor. Istället för att sätta på ögonbideln...
  • grind
    Litet My skrev 2015-10-31 02:25:43 följande:

Men oavsett, sär tycker vi annorlunda, jag kräver att skolan skall lösa saker under det utåtagerande barnets vistelse så alla kan vara trygga, du vill stöta bort ett enskilt barn från skolan/förskolan.

Eller så ger man skolan möjlighet att skicka eleven vidare. Personligen anser jag attman inte har på en vanlig skola att göra om man inte klarar sig utan personlig assistent. Det är inte rimligt att hälften av skolans personal följer bråkmakare. Det är inte konstigt att Sverige går så kraftigt bakåt i PISA iom denna nya curlingpedagogiken.
  • grind
    Wilowa skrev 2015-10-31 12:19:26 följande:

Det kan du få tycka om du vill, men en förskola styrs av skollagen och av läroplanen och utifrån den har mamman all rätt att reagera på att barnet ställdes ut i kylan. Detta är inte en curlande mamma, det är en mamma som reagerar på att personalen hanterat situationen fel. Att lyfta bort barnet är inte fel och det är inte det som ts reagerat på heller. Jag som personal skulle aldrig göra på det sättet, kan du lita på mig att jag kan mitt jobb som jag har både utbildning för och erfarenhet av? Jag har tagit hand om liknande situationer som ts beskriver och jag hade fått ett samtal med chefen om jag ställt ut ett barn på det sättet! Det ingår i mitt jobb att även kunna hantera dessa "jobbiga" barn. Vill jag inte bli sparkad, biten och spottad på så får jag jobba för att alla barn har den miljö som de mår bra av. Klarar jag inte det så är det min chefs ansvar att se till att avdelningen får det som krävs. Det kan jag inte lägga på vare sig barnet eller på föräldrarna. Sonens utbrott berodde på att personalen inte kunnat hjälpa honom och det har inte föräldrarna nåt ansvar över. Personalen har villkoren (diagnosen) och ska jobba utifrån det.

Personalen måste ha befogenheter om de ska kunna göra ett bra jobb. Mamman gör en höna av en fjäder. Förskolechefen borde skicka barnet vidare som sagt eftersom barnet utgör en fara för personalen.
  • grind
    Ego Lovers skrev 2015-10-31 14:28:00 följande:

Inga barn klarar sig själva utan vägledning av vuxna vissa behöver mindre andra behöver mer. Vad är ditt problem?

Vad är det som är så provocerande med att man har speciella förskolor för barn som är farliga för sin omgivnng.
  • grind
    Ego Lovers skrev 2015-10-31 14:40:18 följande:

De är inte farliga för sin omgivning om personalen vet hur de ska hantera barnet och förebygga att situationer uppstår. Det är som att barnsäkra hemmet med spisskydd, väggkontaktsskydd, lådlås i köket osv så den lille ettåringen inte kommer åt farliga saker. Samma sak med barn som blir explosiva. Men har man inte kunskapen eller inte vill ta till sig kunskapen som i ditt fall så blir det ingen förbättring men det blir alltid en förbättring om man har kunskapen om hur man förebygger och hanterar situationen. Det är pga förskolan/skolans inkompetens som problem uppstår. Och sluta spela dum och provocera för så korkad är du inte så du inte kan läsa på om adhd på nätet och hur man kan skaffa sig strategier för att klara av vardagen.

Det spelar ingen roll hur mycket du anpassar. Så länge de är i barngrupp är de en fara för sin omgivning.
  • grind
    Ego Lovers skrev 2015-10-31 14:34:18 följande:

Var? Det finns inga special förskolor eller klasser för barn med denna problematiken och kan inte de vuxna hantera ett barn utan att misshandla barnet fysiskt eller psykiskt ska man inte arbeta med barn.

I det här fallet låter det som självförsvar.
Svar på tråden dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!